2025-06-28, 22:13
Medlem
Hur gör man? När gör man det?

Hur mycket rättigheter har folket att säga om de förslag som genomförs, ska genomföras, eller som lyfts upp?
Citera
2025-06-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin

Hur mycket rättigheter har folket att säga om de förslag som genomförs, ska genomföras, eller som lyfts upp?

Du kan ju alltid bli politiskt aktiv och ta dig till riksdagen.
Citera
2025-06-28, 22:28
Medlem
Kontakta den som representerar dig i regionen för riksdagen.
Citera
2025-06-28, 22:34
Medlem
pn222jws avatar
Allt måste gå via riksdagen - kan man påverka dom med minst 175 röster för en ändring så går det.
Citera
2025-06-28, 22:43
Medlem
Stenballes avatar
För många år sedan uttryckte jag en åsikt och kom med ett förslag i ett lokalt politikforum.
Ett parti tog till sig det hela och knappt två år senare klubbades det igenom i riksdagen.
Nej, jag fick aldrig någon cred för det, men lite nöjd är jag allt.
Citera
2025-06-28, 22:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Kallas lobbying, du kontakter helt enkelt politiker/partier som sitter i Riksdagen. Om du har en pengapåse så är chansen större att du får igenom ditt förslag.
Citera
2025-06-28, 22:51
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

1. Hur mycket rättigheter har folket att säga om de förslag som genomförs, ska genomföras,
2. Hur gör man?
Rent principiellt:
Scenen är följande av vad jag förstår av din fråga: regeringen har fått ett förslag från en utredare. Detta har varit på remiss och därefter har regeringen tagit fram ett förslag som har presenterats för riksdagen. Riksdagen har tagit beslutet ja och regeringen har nu en plan för ett genomförande. Då är det lite sent att påverka förslaget, men kanske ändå möjligt med en hundratusendels chans
-----------
1. Etthundra procent
2. Du
- påverkar opinionen så att ett parti eller ngn riksdagsledamot tvingas backa från sin plan
- ger nya fakta till en riksdagsman/parti som gör att man ändrar åsikt ("20.000 barn dör per år om vi investerar i kärnkraft"!)
Citera
2025-06-28, 23:09
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Alltså regeringen stiftar ju lagar - så rösta, bilda opinion, demonstrera, skriv insändare, kontakta din riksdagsman/kvinna.
Citera
2025-06-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Alltså regeringen stiftar ju lagar - så rösta, bilda opinion, demonstrera, skriv insändare, kontakta din riksdagsman/kvinna.

Så jag ska kontakta politikern direkt och föra fram mitt budskap?

Ska man inte använda advokater och jurister ?
Citera
2025-06-28, 23:16
Medlem
Citat:

Personen är DIN representant, för din/er talan.
Citera
2025-06-29, 00:11
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:

Jag tror på dig.

Få fart på allmänheten, påverka allmänheten i den riktning dit du strävar så kommer det bli mycket svårare* för de tjyvande korrupta politikerna att ignorera.

få något att gå viralt på sociala medier som gagnar din ståndpunkt.

*att ej ignorera betyder oftast att makthavande dementerar allmänhetens ståhejj och din ståndpunkt och punkt på det sagan.
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2025-06-29 kl. 00:17.
Citera
2025-06-29, 00:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Riksdagen, snarare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in