2025-06-27, 13:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Men snälla nån. UK är ju med i NATO. Vi talar om "västvärlden" här. Är Norge inte med i Västvärlden heller då för att Norge inte är med i EU?

Svara på frågan istället för att undvika. Varför tycker du det är rimligt att Brittisk militär är i Kazakstan och försöker skriva bilaterala avtal om militärt samarbete osv?

Det är alltså inte expansivt i någon mening? Det har inget att göra med att underminera Ryssland

Dom är där för att dela ut godis då eller något? Precis som det "snälla" brittiska imperiet.

Om man letar på nätet, så finns svar!

Det är inte så konstigt att Kazakstan söker samarbete med Storbritannien. Efter Rysslands invasion av Ukraina har många länder i det tidigare sovjetområdet blivit mer försiktiga med att förlita sig på Moskva. Kazakstan, som länge balanserat mellan stormakter, vill diversifiera sina partners – både säkerhetspolitiskt och ekonomiskt. Ett närmande till Storbritannien ger landet en öppning mot väst utan att behöva bli beroende.

Från Kazakstans perspektiv handlar det om självständighet och manöverutrymme. Samarbeten med NATO-länder – även om det bara gäller utbildning eller gemensamma övningar – skickar signalen att man inte längre är en satellit till Ryssland. Det stärker Kazakstans förhandlingsposition gentemot både Kreml och Peking.

Det här är alltså inte en västlig “inblandning” mot Kazakstans vilja – det är snarare ett uttryck för Kazakstans egen strategi att stå på egna ben och spela stormakterna mot varandra för att få större spelrum.

Fattar du nu?
Citera
2025-06-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du vet att vi inte diskuterar vem som startade konflikten, speciellt inte 2013-2014. Det finns en tråd för det som heter Euromaidan som visar de olika aktörernas skuldfördelning.

Jag har upprepade gånger i denna tråd bekräftat att där var gröna män på Krim. På Putins direkta order. Samt Yanukovichs request. Vilket han ångrade efteråt, eftersom det inte är så enkelt som att han var "köpt av Putin" och prorysk, på samma sätt som t ex den ukrainske Krim-seperatisten Aksyonov.

Konflikten startade Putin 2003 efter att han bestämt sig för att erövra Ukraina.
Kriget startade ryssarna 2014.
Citera
2025-06-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Berätta gärna när EU bestämde sig från att gå från en union som står för fred, till en union som börjar sanktionera och krigshetsa mot andra nationer.

EU krigshetsar inte.
Man reagerar på Rysslands krigshets men föreslå fred vilket Ryssland vägrar.
Citera
2025-06-27, 14:05
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Nej inte klart mindre korrumperat än Ryssland, bullshit.

Sen spelar det ingen roll då båda länderna är löjligt korrupta. Du jämför kobajs med hästbajs liksom.

Löjligt försök att vitmåla Ukraina. Ukraina är korrupt. Punkt. Slut.

Ahhh, nu förstår vi!
Logiken är att kobajs har rätten att anfalla hästbajs?
Fan va smart du är!

Men….så fungerar det inte.
Folkrätten, du vet…har du läst på?
Citera
2025-06-27, 14:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jämfört med för bara en till tre månader sedan så är det total radioskugga om Ukraina. "Titta här, inte där" verkar devisen vara från det korrumperade mediala etablissemanget. Förklaringen är enkel: Ukraina förlorar stort. Det vore ju väldigt penibelt om populasen fick reda på att våra vänsterliberala politiker gödslat skattepengar i drivor på ett dödfött projekt. Nu ska man piska upp rysshotet ytterligare och lura folket på ytterligare omkring 5 % av BNP till försvaret. Mot ett hot som är obefintligt.

Den västliga diskursen gällande Ukraina har avslöjat De Gigantiska Bedrägerier (TM) som pågår i väst. Väst och dess ekonomiska och politiska inflytande på världsarenan är döende. I synnerhet EU och UK, men USA har fortfarande möjlighet till bot och bättring under rätt ledarskap.

Ukraina var sista spiken i kistan.

..och tänka sig..trots att "Ukraina tappar stort"..så är man fortfarande med i matchen..trots att kriget är inne i sitt fjärde år..

Sedan med att sätta 5 % på försvaret, så berör du ju en intressant sak.., men undviker den helt och hållet på den ryska sidan : Hur står det till med den ryska välfärdsfonden ?

Den bekostar ju Putins "kalas", förutom guldreserver..ja hur har det gått med de då ?

Ring upp lyxfällans kontor nästa år, för att boka tid. De har visst flyttat till Peking om jag förstått det rätt.., och de är inte vad jag förstått så intresserade av förklaringar..utan att debet och kredit blir avstämt !
Citera
2025-06-27, 14:27
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Problemet för Ryssland är väl att länder som haft med dem att göra genom historien behandlats som skit och tar varje chans att fly.

Det finns en historisk bakgrund som man ofta glömmer bort. För de som inte är eliten.
Förr under kommunisttiden, så hade eliten det bra. Övriga hade samma skit. Lika eländigt m a o.

Nu krävs mera insats och saker kommer inte gratis.
Ex att man förr höll konkursmässig verksamhet uppe genom statligt stöd. Tro mig, jag har jobbat direkt med denna typ av företag. Jisses vilka märkliga samtal man haft.
”Ge mig ditt pris och vi tillverkar för det ” men….det är ju under halva priset i offerten??
Så funkade det då. Inte idag.
Klart att de äldre minns hur det var att traska ner till fabriken och göra några timmar, för några slantar.

Så ryssen förknippas med jobbet i fabriken, som inte idag har en chans att överleva. För att inte tala om arbetsmiljön. Vem de brydde sig inte då. De fick ihop till bröd, vodka och röka. Potatis, rödbetor och lök odlade de på tomten.

Väst borde göra skillnaden mera påtaglig, mellan då och nu.
För vissa kanske inget har ändrats. Men det är inte väst fel.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2025-06-27 kl. 14:38.
Citera
2025-06-27, 14:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det är ett faktum att USA, ryska staten, och extremhögern inne i Ukraina startade allt.

Sen kan man ju inte diskutera motivet.
Kriget startades av Ryssland.
Kan du inte erkänna det bör du söka hjälp.
Vad som sker internt i Ukraina är inte Rysslands angelägenhet.
Citera
2025-06-27, 14:46
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Och du anser att medias reportage om Ukraina-konflikten är OT i tråden? Det är ju sådana reportage som påverkar folkopinionen bland medelsvensson, som varken orkar eller är intresserad av att genom kritiskt tänkande bilda en egen opinion.

Så slutsatsen man tordes dra här är väl ändå att det är bättre att ta in information från båda sidorna, och bilda en egen uppfattning, än att hamna i en s.k. åsiktskorridor.

Jag har bildat mig en uppfattning, på egna meriter. Kartan.
Om du kikar på en karta och ser var striderna började och vem som låg bakom, är resten enkelt.
Man behöver inte trassla in sig i långa teorier om media och kopplingar till vapenindustrin.
De påverkar inte kartan. Eller tror du att de har den makten?

Så nej. När någon dyker upp som dig och ska dra historieförfalskningar, reser jag mig upp och går fram till kartan och ser Donbass och Krim.
Jag minns de gröna männen.
Jag har sett Girkin erkänna sitt ansvar på Krim och sedan i Donbass.
Jag vet tidslinjen.
Jag kan folkrätten.

Prova lite faktabaserad information.
Citera
2025-06-27, 15:00
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag har bildat mig en uppfattning, på egna meriter. Kartan.
Om du kikar på en karta och ser var striderna började och vem som låg bakom, är resten enkelt.
Man behöver inte trassla in sig i långa teorier om media och kopplingar till vapenindustrin.
De påverkar inte kartan. Eller tror du att de har den makten?

Så nej. När någon dyker upp som dig och ska dra historieförfalskningar, reser jag mig upp och går fram till kartan och ser Donbass och Krim.
Jag minns de gröna männen.
Jag har sett Girkin erkänna sitt ansvar på Krim och sedan i Donbass.
Jag vet tidslinjen.
Jag kan folkrätten.

Prova lite faktabaserad information.

Om en sida får tillgång till bättre vapen, så har de väl större möjligheter till att göra en förändring i kriget, d.v.s eventuellt kunna påverka situationen på kartan? Och om vad media skriver har en direkt inverkan på det, så är det väl extremt OnT?

Och vad är det för "historieförfalskning" jag kommit med? Vi fick t.ex. lära oss att det heter "Kiev" och inte "Kyiv" i skolan, under historielektionerna och att Ukraina inte fanns som land tills Sovjet upplöstes. Menar du att man för några decennier sedan lärde ut falsk historia i Svenska skolor?
Snarare är det väl idag som historierevisionismen pågår.

Och på tal om vem som började, jag utgår ifrån att du menar när Ryssland officiellt gick in med trupper?
Är det då verkligen så simpelt och tvådimensionellt? Ingen bakgrundsinformation, historia eller något annat är relevant alls?
Detta påminner mig om hur när ett barn mobbar ett annat, och hur föräldern till det mobbade barnet försöker ha ett samtal med mobbaren för att få denne att sluta, och hur sen det hela framställs som att föräldern "gick till angrepp" mot ett "oskyldigt barn". Jo, för allt är alltid så simpelt
Citera
2025-06-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Kan du låta pojken svara vart han har fått att Urkainska språket är förbjudet i Ryssland ifrån? Istället bara måste du, Bortbyting, komma in och svamla en massa strunt.

Språklagarna i Urkaina, som infördes innan SMO, är av ytterst känslig betydelse för ryssarna i Urkaina och samtidigt starkt beroende av hur den tolkas av urkainarna. Den har skapat ett "vi mot dom" och är ett tydligt försök på att underblåsa fientligheter och samtidigt trycka ner en minoritet och inskränka på minoritetens rättigheter. Ryssarna är en betydande stor andel av den urkainska populationen som därmed blev av med sitt språk som officiellt statsspråk. De styrande i Urkaina, i och med språklagarna, ville och lyckades med att minska ryska språkets inflytande och status.

I Finland är svenskan officiellt statsspråk, trots att de svensktalande är knappt 5 procent av den finska befolkningen. I vissa afrikanska länder är engelska, spanska, franska och portugisiska officiella statsspråk trots att i dessa länder knappt finns folk som räknar sej som engelsmän, spanjorer, fransmän eller portugiser. Varför skulle urkainarna inskränka på den ryska befolkningens rättigheter genom att lagstadga om deras språk och göra det ett icke-officiellt statsspråk om inte just för att trycka ner dom?

Som sagt! Där fanns inte EN ENDASTE "lag om språkBRUK" i Ukraina före 2014. Och EFTER det så är den ENDA rådande och tillsatta lagen den som säger att ukrainska skall vara det rådande språket i INFRA, SKOLA och OMSORG!

Vad i detta får stackars ryss att ta till militär aktion? Din liknelse gör inget annat än att ännu en gång IDIOTFÖRKLARA resonemanget från stackars inavlad RYSS.

I Finland är det ingen som bryr sig nämnvärt om någon språkar svenska, TROTS att ALL infra-knuten struktur sker på just finska...Det samma där jag lever...här är det ingen som går och förklarar krig gentemot spanjorer, tyskar, irländare, greker osv osv bara för att deras språk INTE är inkluderat i ALLMÄN undervisning utan VÄLJES som ANDRA språk. Förstår du inte hur korkat och INBILSKT RYSKT ditt resonemang ter sig när du försöker svinga detta argumentet gentemot Ukraina.

Det är ju dessutom INTE sant! DÄREMOT så ÄR det SANT att Ryssland numera TOTALFÖRBJUDER Ukrainska i UKRAINSKA OBLAST! Vad tycker du om det? Är det logiskt och en förklaring för den stackars efterblivna ryska offerkoftan?
Citera
2025-06-27, 15:24
Medlem
Citat:
Se annat svar idag från mig. Man kan välja en synvinkel där allt är en aktörs fel. Bra i en domstol. Dåligt när man ska skydda liv. Du kan själv tänka dig hur säkra vägar vi haft om allt handlat om vems fel det var.

Eller så kan man fundera på hur man kan förebygga krig genom att förstå vad som hände. Jag föredrar det sista. Precis som med trafikolyckor. Färre barn dör i framtiden om vi kan bygga bort de värsta dödsfällorna.

Att bygga bort Ryssland är en god tanke, men är nog logistiskt svårt.
Citera
2025-06-27, 15:27
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
111,000 ryska apor i Pokrovsk-sektorn enligt Syrskyi

111,000 ryska apor behövs alltså i en sektor där trådens ökända mytoman och psykiskt sjuke skithögen psykfallet blåljög om att ukrainska försvarslinjer kollapsat i början av hösten 2024.

Den vedervärdige mytomanen och psykopaten vågade inte förutsäga ett datum under hösten för erövrandet av Pokrovsk trots att han själv hävdade att ukrainska försvarslinjerna kollapsat och drog till med att ryska erövringen av Pokrovsk skulle ske innan 31:e mars 2025 annars skulle han lämna tråden för all framtid.

Som det blåljugande och ohederliga avskum han är klarar den vedervärdiga psykopaten inte att hålla sitt ord.

Citat:
In the Pokrovsk direction, the Russians have accumulated about 111,000 (!) personnel - this is the largest grouping, — Syrskyi

He added that the enemy is not giving up attempts to break through to the administrative border of the Donetsk region.

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lslgdg6zuk24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in