2025-06-22, 19:09
Medlem
zombie-nations avatar
Bipolär är svårt att medicinera, man medicinerar bort manierna, men de medicinerna bidrar till trötthet och depression. Det är väldigt vanligt.

Är detta den bästa medicinen du haft och testat massa annat? Att köra två neuroleptika och litium som i sig är en tuff medicin låter ju som du annars skulle flyga högt.

Om det inte går att ändra medicinen så vet jag faktiskt inte.
Citera
2025-06-22, 19:26
Medlem
Bifoxs avatar
Jag har en vän som är bipolär och hon har fått medicin justera ett bra tag innan rätt dos och medicin fick rätta effekterna.
Så håller jag med dig att köra 2 neuroleprika OCH litium låter inte optimalt.
Min vän har 400 mg quetiapin och 200 mg lamotrigin. Båda är depot. Det funkar mycket bra.

Det är knepigt med medicin när man är bipolär. Kan ta år för att hitta rätt medicin och dos. Men det är värt att kämpa och lägga ner kraft på att hitta sin rätta medicin för det går att må ok. Att vara bipolär är tufft.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bipolär är svårt att medicinera, man medicinerar bort manierna, men de medicinerna bidrar till trötthet och depression. Det är väldigt vanligt.

Är detta den bästa medicinen du haft och testat massa annat? Att köra två neuroleptika och litium som i sig är en tuff medicin låter ju som du annars skulle flyga högt.

Om det inte går att ändra medicinen så vet jag faktiskt inte.
Citera
2025-06-22, 19:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bifox
Det är knepigt med medicin när man är bipolär. Kan ta år för att hitta rätt medicin och dos. Men det är värt att kämpa och lägga ner kraft på att hitta sin rätta medicin för det går att må ok. Att vara bipolär är tufft.

Ja, och man ska inte ge upp. Nu hade jag bara depressioner men även det tog väldigt många medicinförsök. Min läkare sa att jag provat allt, men det var inte sant, och jag blev bra från depressionen. Lite enklare att behandla än bipo, men finns det en bra läkare borde det gå att testa annat.
Citera
2025-06-22, 20:18
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havamal.
Hej alla glada fast jag är inte glad

Nu har jag haft det här problemet i 22 år och det måste lösas. En konservativ beräkning på 12 timmar per dygn i sängen istället för 8 visar att jag spenderat 3 år och 8 månader extra i sängen!

Jag har bipolär sjukdom och tror att det beror på depressionen att jag har så svårt att komma upp. Eller så beror depressionen på att jag inte kommer upp. Varit deprimerad i 22 år för det mesta.

Tar litium, olanzapin och latuda.

Påbörjade min kvällsritual 21:15 igår och låg och blundade för att sova i sängen ca kl 22. Idag vaknade jag av larmet klockan 6, tog koffeintabletter 200 mg och somnade om. Vaknade igen av andra larmet 06:50 och somnade om. Nån gång gick jag upp och drog upp rullgardinerna för jag inbillar mig att det hjälper med att komma upp. Slutade med att jag gick upp 11, så det är 13 timmar i sängen. Fail. Oftast somnar jag inte om utan ligger bara i sängen i 4-5 timmar och stirrar ut genom fönstret och mår extremt dåligt. Så dåligt att jag vill ta livet av mig. Men av någon anledning kan jag inte ta mig ur sängen.

Vad som inte fungerar:
Energidryck
Att ta koffeintablett en timme innan ordinarie väckarklockas larm
Att ha en QR-kod på gården som mobilen måste skanna innan larmet slutar. Jag går upp, skannar och går och lägger mig igen
Att ha en kaffemaskin på timer som börjar brygga kaffe så att man vaknar pga kaffedoften
Uppvakningslampa
Lampa med 10 000 lux kopplad till timer. Jag stänger av den eller ignorear den.
Att planera in saker att göra
Att ställa flera larmklockor utplacerade i rummet. Jag ignorerar dem eller stänger av dem och går tillbaka till sängen...
Att dricka vatten innan jag ska gå och lägga mig för att sedan vakna på morgonen av det. Behövde gå på toa när jag låg i sängen för att somna. Dem gånger jag vaknat på morgonen av att behöva gå på toa har jag gått på toa och sedan lagt mig i sängen igen.
Det här:

Att bli tillsagd på flashback att ha “disciplin”
Det som fått upp mig sen ca 1 månad tillbaka är att jag påbörjat studier. Men det är bara 3 gånger per vecka och ibland på eftermiddagarna. När lektionerna är på morgonen och jag vaknat kl 6 har jag mått så dåligt och haft grova tankar på att hoppa av. Det enda som hindrat mig är att CSN är min enda försörjning så jag har varit tvungen kan man säga.

Tacksam för input!
Hej gladis!

Jag har generellt haft svårt att vakna på morgonen i mitt liv. Men har man något planerat så går man ändå upp så att man hinner precis i tid. Man kan fördelaktigt gå upp några minuter tidigare så slipper man springa och stressa som skapar väldigt negativa konsekvenser om man ligger kvar.

Det som har hjälpt mig är egentligen att jag har flyttat. Det finns en bilväg utanför och bilarna börjar köra förbi och det låter en del som gör det svårt att sova vidare. Det är nog det bästa som har hänt och jag är glad över det. Konkret kan du byta sovrum. Öppna fönstret så ljuden kommer in lättare på morgonen när folk börjar "härja".

Det kanske hjälper dig. Värt ett försök i alla fall.

Jag har inte svårt att sova eller somna in generellt men nu när jag har haft det lite stressfullt den senaste tiden och då räcker det med att jag är uppe lite längre så tar tröttheten över och man somnar lättare.

Träning, gång och jogging kan hjälpa lite. Det minskar stress med kroppens egna hormoner som utsöndras när man "tränar".
Citera
2025-06-22, 21:04
Medlem
Bifoxs avatar
Precis, aldrig ge upp. Man kan falla, men man får resa sig igen, falla, resa sig igen etc
Djup depression är också svårt. En lång tuff kamp.
Vad bra att du tagit dig igenom det, kanske du blivit starkare av det också?

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, och man ska inte ge upp. Nu hade jag bara depressioner men även det tog väldigt många medicinförsök. Min läkare sa att jag provat allt, men det var inte sant, och jag blev bra från depressionen. Lite enklare att behandla än bipo, men finns det en bra läkare borde det gå att testa annat.
Citera
2025-06-22, 21:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bifox
Precis, aldrig ge upp. Man kan falla, men man får resa sig igen, falla, resa sig igen etc
Djup depression är också svårt. En lång tuff kamp.
Vad bra att du tagit dig igenom det, kanske du blivit starkare av det också?

Jag är genuint psykiskt stark och alltid varit, kanske låter konstigt. Men man kan ha depression och fortfarande vara stark. Jag fokuserade på överlevnad, hade inte klarat att t ex plugga samtidigt. Jag överlevde så det var ju bra. Det är samma med min fysiska sjukdom nu, jag försöker hitta något som hjälper.

Jag hade tur inom psykiatrin, för min läkare gick med på många test av mediciner, en del tror att har man testat de vanligaste så är det kört.
Citera
2025-06-23, 12:37
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-06-27, 09:22
Medlem
Citat:

Nu har jag haft det här problemet i 22 år och det måste lösas. En konservativ beräkning på 12 timmar per dygn i sängen istället för 8 visar att jag spenderat 3 år och 8 månader extra i sängen!

Jag har bipolär sjukdom och tror att det beror på depressionen att jag har så svårt att komma upp. Eller så beror depressionen på att jag inte kommer upp. Varit deprimerad i 22 år för det mesta.

Påbörjade min kvällsritual 21:15 igår och låg och blundade för att sova i sängen ca kl 22. Idag vaknade jag av larmet klockan 6, tog koffeintabletter 200 mg och somnade om. Vaknade igen av andra larmet 06:50 och somnade om. Nån gång gick jag upp och drog upp rullgardinerna för jag inbillar mig att det hjälper med att komma upp. Slutade med att jag gick upp 11, så det är 13 timmar i sängen. Fail. Oftast somnar jag inte om utan ligger bara i sängen i 4-5 timmar och stirrar ut genom fönstret och mår extremt dåligt. Så dåligt att jag vill ta livet av mig. Men av någon anledning kan jag inte ta mig ur sängen.

Vad som inte fungerar:
Energidryck
Att ha en QR-kod på gården som mobilen måste skanna innan larmet slutar. Jag går upp, skannar och går och lägger mig igen
Att ha en kaffemaskin på timer som börjar brygga kaffe så att man vaknar pga kaffedoften
Uppvakningslampa
Att ställa flera larmklockor utplacerade i rummet. Jag ignorerar dem eller stänger av dem och går tillbaka till sängen...
Att dricka vatten innan jag ska gå och lägga mig för att sedan vakna på morgonen av det. Behövde gå på toa när jag låg i sängen för att somna. Dem gånger jag vaknat på morgonen av att behöva gå på toa har jag gått på toa och sedan lagt mig i sängen igen.
Det här:

Det som fått upp mig sen ca 1 månad tillbaka är att jag påbörjat studier. Men det är bara 3 gånger per vecka och ibland på eftermiddagarna. När lektionerna är på morgonen och jag vaknat kl 6 har jag mått så dåligt och haft grova tankar på att hoppa av. Det enda som hindrat mig är att CSN är min enda försörjning så jag har varit tvungen kan man säga.

Tacksam för input!

har du provat quetiapin? en bättre medicin mot depression än olanzapin enligt min mening som provat båda och quetiapin används ju ofta vid bipolär depression, det kan vara värt att försök att ta upp med läkaren
Citera
2025-06-27, 09:50
Medlem
Port-charlottes avatar
Låter som om du är övermedicinerad
Citera
2025-07-08, 19:35
Medlem
Citat:

Vad som inte fungerar:
Energidryck
Uppvakningslampa
Det här:

Tacksam för input!

Du kan läsa om Bipolär sjukdom här: https://www.medicalmedium.com/blog/bipolar-disorder

Du har förmodligen höga halter av tungmetaller i kroppen som orsakar de symptom du beskriver.
Citera
2025-09-13, 02:41
Medlem
Naram-sins avatar
Du har inte bipolär sjukdom. Du har troligtvis någon personlighetsstörning.

Du har en förvanskad självbild. Skriver långa inlägg men ”orkar” inte gå upp ur sängen. Troligtvis också sjukskriven flertal år pga ”utmattning”.

Bipolära patienter är sällan lata.
Citera
2025-12-14, 00:29
Medlem
Havamal.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naram-sin
Du har inte bipolär sjukdom. Du har troligtvis någon personlighetsstörning.

Du har en förvanskad självbild. Skriver långa inlägg men ”orkar” inte gå upp ur sängen. Troligtvis också sjukskriven flertal år pga ”utmattning”.

Bipolära patienter är sällan lata.

Haha jo jag har bipolär sjukdom. Depression kan göra att man verkar lat. Du skall inte fara med osanning.

"Laziness is not a formal symptom of depression. More than 90% of people with depression experience fatigue [5], which can be mistaken for laziness. Symptoms of depression, such as lack of motivation, can be misinterpreted as laziness."

https://neurowellnessspa.com/am-i-depressed-or-lazy/#:~:text=Laziness%20is%20not%20a%20formal,can%20be %20misinterpreted%20as%20laziness.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in