2025-06-26, 02:14
Medlem
Lyssnat på samtliga 5 avsniitt utav Spår nu.

Är det inte oerhört märkligt att man alltså inte hittat någonstans att han överhuvudtaget varit inloggad som admin på flugsvamp 3? Uan enbart på forumet.
Vid enstaka tillfällen.

Är ju klarlagt att flugsvamp3 administrerats vid tidpunkter han själv haft alibi ( ombord på flygplan utan internet etc)

Trots alla beslag och genomgång utav datorer och telefoner.

Och inte minst hemlig dataavläsning osv under lång tid.

Så har man alltså inte hittat ngt som styrker att han varit admin på flugsvamp3. Inte att han varit inloggad alls.
Har han varit delaktig i flugsvamp3 ens undrar man ju....

Läskigt hur lite som krävs för att dömas I Sverige.

En del i att han blir dömd är alltså hans krypto tillgångar. Han är väl knappast ensam om att sysslat med krypto sen många år och gjort pengar på det.

Lustigt att i slasken 1 å efter nedstängningen utav Flugsvamp så har polisen en annan som man kallar admin.

Som förövrigt bokade en resa till Mauritius för 300.000 samma dag som F blev gripen första gången.

Säger inte att det är så men tänk om han faktiskt sitter på ett straff han inte alls ska ha. För jävligt isåfall.
Senast redigerad av ErikHae86 2025-06-26 kl. 02:31.
Citera
2025-06-26, 05:23
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86

Är det inte oerhört märkligt att man alltså inte hittat någonstans att han överhuvudtaget varit inloggad som admin på flugsvamp 3? Uan enbart på forumet.
Vid enstaka tillfällen.

Är ju klarlagt att flugsvamp3 administrerats vid tidpunkter han själv haft alibi ( ombord på flygplan utan internet etc)

Så har man alltså inte hittat ngt som styrker att han varit admin på flugsvamp3. Inte att han varit inloggad alls.

En del i att han blir dömd är alltså hans krypto tillgångar. Han är väl knappast ensam om att sysslat med krypto sen många år och gjort pengar på det.

Lustigt att i slasken 1 å efter nedstängningen utav Flugsvamp så har polisen en annan som man kallar admin.

Som förövrigt bokade en resa till Mauritius för 300.000 samma dag som F blev gripen första gången.

Säger inte att det är så men tänk om han faktiskt sitter på ett straff han inte alls ska ha. För jävligt isåfall.
Du är något på spåret!
Citera
2025-06-26, 09:27
Medlem
fingercuffss avatar
Väldigt märkligt att han blev dömd med denna undermåliga bevisning.

Detta bör tas upp i HD.
Citera
2025-06-26, 09:47
Medlem
fingercuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Vart hittar du mIRC loggarna?

Stockholms_TR_B_17235-21_Aktbil_291_Protokollbilaga
Citera
2025-06-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Det här med informatören och adminpanelen.. Jag fattar inte riktigt men.. Om man leker med tanken på att Fredrik inte är admin, skulle det kunna vara så att den "riktiga" admin satt dit honom?

Vad är egentligen alternativet, att någon IT-kunnig på något sätt hittat adminpanelen? Hur kan personen ha lyckats när polisen inte gjort det?

Jag kan inte se vad den i så fall "riktiga" admin skulle tjäna på det. Stor risk att ta för att kanske kasta sin kompanjon under bussen. Minns jag rätt så var det 100-tals sidor med PFDer, men ingenting som pekade ut Fredrik direkt. Snarare stor risk att det skulle funnits med någon info som pekade ut "riktiga admin" i så fall. Var väl även precis i början av FS3 som infon samlades in (jan och feb 2019).

Skulle jag gissa så är det någon underrättelsetjänst (troligtvis internationell) som tagit sig in via någon sårbarhet som de ej vill avslöja. Sedan tog det ju något år innan den svenska polisen lyckades göra något vettigt av infon.

Men jag undrar om de insåg att de var övervakade. För minns jag rätt så stängde de ner sidan själva innan Fredrik greps? Straxt efter den där "walk and talk". Varför städar man inte bättre hemma då. Gör dig av med telefonen du skött ärenden som admin på flugforum på t ex

Citat:

Vid enstaka tillfällen.

Admin på forumet har samma PGP-nyckel som admin som startade sidan. Sedan har säkert fler personer haft tillgång till det kontot. Men han erkänner själv att han postat inlägg från admin (med den PGP-nyckeln om jag minns rätt). Så finns en koppling som är svår att snacka bort.
Citera
2025-06-26, 13:47
Medlem
Citat:

Vid enstaka tillfällen.

Men att det räckte till fällande dom är jag jäkligt tveksam till, iallafall inte ett sådant långt straff. 8år effektiv tid är väldigt länge.
Citera
2025-06-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Men att det räckte till fällande dom är jag jäkligt tveksam till, iallafall inte ett sådant långt straff. 8år effektiv tid är väldigt länge.

Ja att vara admin borde krävas flera timmar om dagen jobb? Man har alltså inte hittat i varken telefoner eller dator att han överhuvudtaget varit inloggad som admin på flugsvamp 3 och trots hemlig dataavläsning.

Lite märkligt.
Citera
2025-06-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de-va-Irfan
Jag kan inte se vad den i så fall "riktiga" admin skulle tjäna på det. Stor risk att ta för att kanske kasta sin kompanjon under bussen. Minns jag rätt så var det 100-tals sidor med PFDer, men ingenting som pekade ut Fredrik direkt. Snarare stor risk att det skulle funnits med någon info som pekade ut "riktiga admin" i så fall. Var väl även precis i början av FS3 som infon samlades in (jan och feb 2019).

Skulle jag gissa så är det någon underrättelsetjänst (troligtvis internationell) som tagit sig in via någon sårbarhet som de ej vill avslöja. Sedan tog det ju något år innan den svenska polisen lyckades göra något vettigt av infon.

Men jag undrar om de insåg att de var övervakade. För minns jag rätt så stängde de ner sidan själva innan Fredrik greps? Straxt efter den där "walk and talk". Varför städar man inte bättre hemma då. Gör dig av med telefonen du skött ärenden som admin på flugforum på t ex

Admin på forumet har samma PGP-nyckel som admin som startade sidan. Sedan har säkert fler personer haft tillgång till det kontot. Men han erkänner själv att han postat inlägg från admin (med den PGP-nyckeln om jag minns rätt). Så finns en koppling som är svår att snacka bort.
Fast inlägget han postade från admin var ju redan signerat när han postade det. Dessutom fanns ju ingen mjukvara för PGP på telefonen så meddelandet måste alltså blivit signerat, sedan skickats till telefonen och sist postats utav honom.

Detta förklarar ju också Fredrik i podden han säger något i stil med "Jag skulle kolla hur allt fungerade och fick då uppgiften att lägga ut ett inlägg som test"

Såklart inte Fredrik är oskyldig men att han blir dömd i två instanser är ganska sjukt imo. Jag menar Alexander Gustafsson från FS 2.0 blev ju ändå frisläppt av en instans och då hade dom ju om du frågar mig mycket mer bevis på honom.
Citera
2025-06-26, 22:57
Medlem
Pär som hörs i podden. Polisens IT/krypto expert.
Han säger att man kunnat se vissa kopplingar mellan flugsvamp 1 och 2 alltså personerna bakom men inte mellan 2an 3an och 4an säger han....

Läste någonstans att en person är frihetsberövad för Flugsvamp4.

Är det möjligen så att Polisen administrerar Flugsvamp4 Långsökt? Håller sidan igång för att komma åt större säljare?
Citera
2025-06-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Fast inlägget han postade från admin var ju redan signerat när han postade det. Dessutom fanns ju ingen mjukvara för PGP på telefonen så meddelandet måste alltså blivit signerat, sedan skickats till telefonen och sist postats utav honom.

Detta förklarar ju också Fredrik i podden han säger något i stil med "Jag skulle kolla hur allt fungerade och fick då uppgiften att lägga ut ett inlägg som test"

Såklart inte Fredrik är oskyldig men att han blir dömd i två instanser är ganska sjukt imo. Jag menar Alexander Gustafsson från FS 2.0 blev ju ändå frisläppt av en instans och då hade dom ju om du frågar mig mycket mer bevis på honom.

Hur spårade man och hittade AG bakom 2an?
Inte läst fup i det ärendet.
Citera
2025-06-26, 23:26
Medlem
Citat:
Hur spårade man och hittade AG bakom 2an?
Inte läst fup i det ärendet.
Han växlade in bitcoin för hundra tusentals kronor. Polisen fick då upp ögonen för honom och insåg sedan att han var inblanded med fs.
Citera
2025-06-27, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar

Jo, så är det ju såklart. Men hans story hade känts betydligt mer trovärdig om han dragit den innan han presenterades med bevis än som nu där han kom med en story som passar bevisen (men som annars är väldigt ologisk). Annars får jag säga att det var ett smart upplägg att använda en oreggad kontantkortstelefon för att sköta kommunikationen på forumet med (iom att hans vanliga internettrafik var övervakad). Skulle bara haft ett bättre lösenord på den..

För en "vanlig" person är det så mycket svår terminologi i detta fallet och Fredrik tycker jag framstår som ganska opålitlig. Han översäljer sin story då han i ena förhöret säger att han inte kan någonting om Darknet för att i nästa erkänna att han köpt saker på FS2 och han har även TOR installerat osv.

Sedan kan jag inte juridik. Innan domen så trodde jag att han skulle frias då jag inte heller ser något klockrent bevis (även om det som någon tidigare skrev är mycket 1+1+1). Som du skrev så vill även jag minnas att bevisen mot Alex var mycket tydligare.

Så kan förstå varför rätten dömer som de dömer. Men hade de verkligen förstått bevisen (dvs att "klustring" av btc är lite av ett mumbo jumbo) och mer om PGP osv så kanske han ej hade dömts.
Senast redigerad av de-va-Irfan 2025-06-27 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in