2025-06-26, 10:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är inte personangrepp. Det är inte du som bedömer om rekvisiten är uppfyllda, det är en domstol med objektiv tillgång till all relevant information i ärendet, och gäller först efter i laga kraft vunnen dom. Du baserar din bedömning på ofullständig information och ren spekulation och dömer på förhand, ett slags privat skenrättegång du genomför för egen del.
Ditt yttrande ”Du är bland de värsta konspirationsteoretiker jag stött på” är ett personangrepp. Om det som Linn skriver stämmer så innebär det att handläggaren har manipulerat data till läkaren vilket innebär att rekvisiten för grovt tjänstefel är uppfyllda. Om du inte förstår det så ligger det problemet helt hos dig.
2025-06-26, 11:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är inte alls horribelt. Ska man visa på att man tagit tag i sitt drickande så ska det förstås inte finnas några höga värden längre, man tittar efter frånvaron av höga prov under en tidsperiod. Då spelar det ingen roll hur många prover under 0,3 man har. Det är ju annars om att en person som åker dit för rattfylleri kan hävda att "varför räknar ni inte in alla andra gånger jag kör, då jag inte har haft promille i blodet enligt polisen? Nä buh orättvist att ni bara ser till den enda gången jag hade över 0,2 promille... snyft..."

Jaså? Har Linn begått något brott nu också? Fattar att du gärna kriminaliserat alkoholkonsumtion, men riktigt där är vi inte.
2025-06-26, 11:33
Medlem
Kort bara om BW läkaren, 75 år på Gotland, som höll i bilan när Linns körkort togs.

BW:s bolag har genom åren haft tre verksamhetsgrenar som varit;

1. Konsultationer inom sjuk- och hälsovård,

2. Hunduppfödningsverksamhet,

3. Turistverksamhet.

BW verkar på ålderns höst satsat allt på att ro hem upphandlingar hos TS och enbart jobba med 1.

BW är inget annat än en läkare i allmänmedicin som som TS gett epitet ”Transportstyrelsens förtroendeläkare” och som sitter i sin villa på Gotland och kör över de läkare som Linn träffat.

Mengele rakt över…
2025-06-26, 11:34
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=d22ace57-ac5e-46cb-b3a0-030b579192d8
2025-06-26, 11:36
Medlem
Nu börjar det hända grejet
2025-06-26, 11:50
Medlem
Brain Damages avatar
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/domstol-tva-forhojda-peth-varden-racker-inte-for-att-aterkalla-korkort/

Citat:
Kammarrätten i Stockholm bedömer att två förhöjda PEth-värden inte är tillräckligt för att återkalla ett körkort.
Den medicinska utredningen var bristfällig, bedömer rätten.
Kammarrätten i Stockholm, som har inhämtat ett sakkunnigutlåtande, bedömer att de två förhöjda PEth-värdena inte ensamma innebar att körkortsinnehavaren hade ett skadligt bruk av alkohol som inte var tillfälligt. Tre mellanliggande PEth-prover visade normala värden.
Kammarrätten bedömer att den medicinska utredningen var bristfällig och att Transportstyrelsen inte hade visat att det fanns förutsättningar för att återkalla körkortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=d22ace57-ac5e-46cb-b3a0-030b579192d8
2025-06-26, 11:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Citat:
Nu börjar det hända grejet
Det här ger tillbaka hoppet om ett fungerande rättssystem:
Det är Transportstyrelsen som har bevisbördan, och utredningen behöver vara tillräckligt robust för att ett körkortsingripande ska kunna ske, säger kammarrättsrådet Pernilla Flank, som var ansvarig för målet.

Kammarrätten bedömde att utredningen var bristfällig och att Transportstyrelsen inte kunnat visa att det fanns anledning att återkalla körkortet.

Nu behöver alla PEth-relaterade utredningar granskas och bristfälliga utredningar anmälas som tjänstefel.
2025-06-26, 11:53
Medlem
Brain Damages avatar
Jag tror att fuckbabben snart lägger ner sitt tramsande här, för sin egen skull. Eller är han kaptenen som följer detta ruttna skepp till botten?

Edit: Nu har vi ju faktiskt en dom i domstol som belyser att han haft fel från första post i detta ämne.
Citat:
Linn verkar vara synnerligen trögtänkt. Det blir inte missbruk bara för att det är över 0,3. Det som har klassats som missbruk är hela serien på 5 värden över 0,3 varav ett varpå 0,69, dessutom stigande värden under provtagning snarare än minskande som man bör förvänta sig om personen agerar och drar ner på sitt drickande.
Senast redigerad av Brain Damage 2025-06-26 kl. 11:59.
2025-06-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Man skulle vilja se dokumentet som handläggaren Laila skickat till läkaren Britt. Vet du om Linn har publicerat det?

De är allmän handling. Du kan begära ut alla handlingar från TS. Du bör ha dem om ett par dagar i din inkorg.

Skriv ett mail till TS

”Hej,

Jag begär härmed ut alla handlingar, såväl interna som externa, som legat till grund för Transportstyrelsens beslut om att dra in körkortet för ambulanssköterskan Linn Gustafsson.

Varje anställd på Transportstyrelsen borde på var och varenda kafferast diskuterat ”fallet Linn” så för dig som får den här beställningen från mig torde det vara enkelt att få fram handlingarna och maila dem till mig.

Om du inte klarar det så kan jag meddela dig Linns personnummer.

Önskar också alla handlingar som rör Transportstyrelsens meddelande, daterat 2021-03-29, om tilldelning efter offentlig upphandling som rör bolagen;

Medirix Ab
Sverek AB
Wennerberg Gotland AB.

Om några handlingar utelämnas önskas meddelande om skälen därtill och vad de utelämnade handlingarna avser.

Önskar handlingarna utan dröjsmål.

M v h

Kalle Andersson”
2025-06-26, 12:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
De är allmän handling. Du kan begära ut alla handlingar från TS. Du bör ha dem om ett par dagar i din inkorg.

Skriv ett mail till TS

”Hej,

Jag begär härmed ut alla handlingar, såväl interna som externa, som legat till grund för Transportstyrelsens beslut om att dra in körkortet för ambulanssköterskan Linn Gustafsson.

Varje anställd på Transportstyrelsen borde på var och varenda kafferast diskuterat ”fallet Linn” så för dig som får den här beställningen från mig torde det vara enkelt att få fram handlingarna och maila dem till mig.

Önskar också alla handlingar som rör Transportstyrelsens meddelande, daterat 2021-03-29, om tilldelning efter offentlig upphandling som rör bolagen;

Medirix Ab
Sverek AB
Wennerberg Gotland AB.

Om några handlingar utelämnas önskas meddelande om skälen därtill och vad de utelämnade handlingarna avser.

M v h

Kalle Andersson”
Kanske lite OT men i all välmening: Be om uppgift om hur många handlingar och sidor det rör sig om och om det kommer att kosta något. Det kan bli dyrt om det är många sidor.
2025-06-26, 12:05
Medlem
Brain Damages avatar
Det lär ju också finnas i domen, beställ här. Man behöver inte målnummer, bara veta att det är Stockholms Kammarrätt och att domen gäller Linn vs Transportstyrelsen.

Men! den som hittar domen får gärna meddela målnummer!
https://bestallning.etjanst.domstol.se/dom/start-bestall-domar/730

Citat:
Ursprungligen postat av BenHall

Skriv ett mail till TS

”Hej,

Medirix Ab
Sverek AB
Wennerberg Gotland AB.

M v h

Kalle Andersson”
2025-06-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här ger tillbaka hoppet om ett fungerande rättssystem:
Det är Transportstyrelsen som har bevisbördan, och utredningen behöver vara tillräckligt robust för att ett körkortsingripande ska kunna ske, säger kammarrättsrådet Pernilla Flank, som var ansvarig för målet.

Kammarrätten bedömde att utredningen var bristfällig och att Transportstyrelsen inte kunnat visa att det fanns anledning att återkalla körkortet.

Nu behöver alla PEth-relaterade utredningar granskas och bristfälliga utredningar anmälas som tjänstefel.

Den domen gör ingen bedömning om PETh i sin helhet. Det räckte bara inte i det enskilda fallet.
Det har i juni redan kommit en dom från kammarrätten om ett PETh fall, där Kammarrätten höll med TS. Där var det 3 förhöjda PETh värden av 6.

Så nej, Kammarrätten har inte slagit ner på PETh.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in