OK, jag är lite sen på bollen, men jag måste verkligen få uttrycka mitt gräsliga och gränslösa hat över Solsidan!!!
Visst, rent objektivt är det väl en helt OK komedi, 3 brödrostar av 5 möjliga (och den är ju mycket mindre olidlig än ”
The Big Bang show”... eller vad nu den där bajsserien från jänkarlandet heter!”). Men jag stör mig något enormt på hur självförhärligande och pretentiös Solsidan är! Varje bildruta riktigt dryper av serieskaparnas storhetsvansinne, och serien framställs som ifall man slagit ihop ”The Wire”, ”Twin Peaks” och ”The Office” och dragit upp ljudstyrkan till 11!
Det är ju i grunden en förutsägbar och simpel komedi, men den framställs som det mest konstnärliga som mänskligheten frambringat sedan Michelangelo gick i kortbyxor! Man ser varje skämt 5 minuter i förväg och karaktärerna är simpla och ointressanta karikatyrer.
Nämen OJ! Ove är odräglig och snål och vill att babianmördaren Felix ska betala för hans soffa när han glömt plånboken! Nobelprismaterial rakt igenom!
För att inte tala om manuset! BLÄ! Manusförfattarna har alltså sett något trendigt meme på Instagram eller Twitter som någon dekadent amerikan postat, och skriver in det i serien som en jättesmart referens, och sen trycker de upp detta uppenbara trams i ansiktet på tittarna som något sublimt och konstnärligt! BLÄ!

”
Ojojoj, kolla på oss vad smarta vi är som har koll på aktuella memes! Vi är så mycket smartare än er, nu får ni lov att skratta åt våra kungliga skämt, era simpla plebejer!”.
Man kan också se Solsidan som ett mikrokosmos av
KLÄGGET på TV4; de politiskt korrekta skådisarna får sola sig i all ära, och sen tar de in sina kändisvänner från kläggets utkanter till biroller eller cameos.
ELLER, om man röstar på SD och Åkesson så kan man se Solsidan som den Stockholmska kulturelitens nedvärderande syn på verklighetens folk och Svensken i allmänhet. Babianmördaren Felix är ju Solsidans ”Everyman” som ska representera medelsvensson, och han är tafatt, vek, konflikträdd, undergiven och allmänt bortkommen. För någon som röstar på SD så antar jag att kolla på Solsidan är detsamma som att se en bögporrfilm där 8 stora mörkhyade killar står och daskar sina stora mörka snoppar i ansiktet på en liten undergiven ljushyad kille som sitter och gråter...
Eller seriöst nu; vad är det för himla kul att se den odrägliga Mia Skäringer skrika och vara otrevlig mot babianmördaren Felix, där den enda effekten är att babianmördaren Felix viker ner sig och är allmänt undergiven och konflikträdd?
BTW: Mia Skäringer är världshistoriens mest överskattade komiker, och hon ger andra talangfulla kvinnliga komiker dåligt ryckte bara genom sin odrägliga existens!