2025-06-12, 18:04
Medlem
Har till slut gått med på att vi behöver en andrabil. Har en stor SUV annars, men ibland behöver barn åka i olika riktningar och det känns allmänt drygt att åka enstaka mil i den.

Tänker att budgeten är runt 200k, ny som begagnad. Men uppemot 300k går väl även om jag inte tycker det är värt det.

Bilen kommer väldigt sällan gå mer än 4-5 mil per dag, ofta som mest 1 mil. Uppskattningsvis 1000 mil per år. Tänker att en laddhybrid hade varit mest optimalt. Sällan mer än 3 personer.

Kandidater vi tittar på är Mini Cooper och Model 3.

Men jag vill ju helst ha något som är pålitligt, så betalar mer om det är nödvändigt.
Citera
2025-06-12, 18:35
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Har till slut gått med på att vi behöver en andrabil. Har en stor SUV annars, men ibland behöver barn åka i olika riktningar och det känns allmänt drygt att åka enstaka mil i den.

Tänker att budgeten är runt 200k, ny som begagnad. Men uppemot 300k går väl även om jag inte tycker det är värt det.

Bilen kommer väldigt sällan gå mer än 4-5 mil per dag, ofta som mest 1 mil. Uppskattningsvis 1000 mil per år. Tänker att en laddhybrid hade varit mest optimalt. Sällan mer än 3 personer.

Men jag vill ju helst ha något som är pålitligt, så betalar mer om det är nödvändigt.
Det var en generös och trevlig budget för en andrabil.

Jag gillar små, enkla bilar med liten bensinmotor när det kommer till andrabilar. Finns inte mycket som kan gå fel och det som går fel är oftast billigt att laga.

Men om du har så mycket pengar och har möjlighet att ladda hemma är väl elbil det bästa valet? Med tanke på planerad daglig körsträcka, då behövs verkligen inget annat.

Någon kommer säkert slå ett slag för en laddhybrid, i mitt personliga tycke är det en för tekniskt avancerad lösning där det är större chans att fler saker går sönder.

Sååå...
Då skulle jag välja en VW ID.3 och tacka för mig
Citera
2025-06-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det var en generös och trevlig budget för en andrabil.

Jag gillar små, enkla bilar med liten bensinmotor när det kommer till andrabilar. Finns inte mycket som kan gå fel och det som går fel är oftast billigt att laga.

Men om du har så mycket pengar och har möjlighet att ladda hemma är väl elbil det bästa valet? Med tanke på planerad daglig körsträcka, då behövs verkligen inget annat.

Någon kommer säkert slå ett slag för en laddhybrid, i mitt personliga tycke är det en för tekniskt avancerad lösning där det är större chans att fler saker går sönder.

Sååå...

VW ID.3 var inte alls ett dumt förslag, den hade jag missat. En begagnad från 2021 ser ut att ligga på dryga 200k. Ser ut att kunna leasas ny för runt 4k i månaden vilket ju nästan närmar sig samma totalpris.

Bor i villa så bra möjligheter till laddning.
Citera
2025-06-12, 20:33
Avslutad
Citat:

Folk som har råd med en andrabil för mellan 200-300k hänger inte på Flashback är min första spontana tanke. Här är de flesta slöa fattiga som skriver från morsans källare och har busskort eller något har jag för mig.
Citera
2025-06-12, 21:01
Medlem
KiselMupps avatar
Golf sportcombi är praktisk och behaglig att åka i.

Jämför bränsleförbrukning v.s. prestanda på de olika motoralternativ som finns.
Citera
2025-06-13, 01:13
Bannlyst
Citat:

Om du vill ha en bil som är pålitlig ska du undvika alla bilar från VW, Skoda, Seat och Audi.

Toyota gör oerhört bra men även tråkiga bilar. En RAV4 eller Corolla hybrid får du inga problem med.
Citera
2025-06-24, 23:38
Medlem
Citat:
Sååå...

Det blev en ID.3 till slut. Kanske inte samma cool-faktor som Mini Cooper, men går närmare dubbelt så långt och 4 personer kan med lätthet åka med. I Mini Coopern kunde inte ens vår 10-åring sitta bakom mig i förarsätet utan att klaga på trångt med benen (och jag är normallång).

Bilsäljare är lite roliga. Var motvilliga till att jag ens provkörde en Model 3, trots att de hade många inne, för ”en sån kan man ju inte köpa i dagsläget”.
Citera
2025-06-25, 19:11
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Det blev en ID.3 till slut. Kanske inte samma cool-faktor som Mini Cooper, men går närmare dubbelt så långt och 4 personer kan med lätthet åka med. I Mini Coopern kunde inte ens vår 10-åring sitta bakom mig i förarsätet utan att klaga på trångt med benen (och jag är normallång).

Bilsäljare är lite roliga. Var motvilliga till att jag ens provkörde en Model 3, trots att de hade många inne, för ”en sån kan man ju inte köpa i dagsläget”.
Jamen vad kul att det blev affär och även en ID.3:a! Hur uppfattar du åkkomforten och ljudnivån?

Ja, valet blir enkelt när man ser vad Mini Coopern kan och inte kan göra... Men ännu roligare att bilhandlare har åsikter om Tesla, hörde dock av en polare som har en Tesla att ingen verkstad tar emot honom utom Tesla själva (pga fackblockaden..).
Citera
2025-06-25, 20:46
Avslutad
Citat:

Riktigt schysst andrabil!
Hur är det med garantierna? Fabriksgaranti och batterigaranti och så? Följer de med till nästa ägare eller är de knutna till endast den som köpt bilen ny?
Citera
2025-06-27, 08:21
Medlem
Citat:
Jamen vad kul att det blev affär och även en ID.3:a! Hur uppfattar du åkkomforten och ljudnivån?

Ja, valet blir enkelt när man ser vad Mini Coopern kan och inte kan göra... Men ännu roligare att bilhandlare har åsikter om Tesla, hörde dock av en polare som har en Tesla att ingen verkstad tar emot honom utom Tesla själva (pga fackblockaden..).

Vår andra bil är en XC90, inte hybrid, så i jämförelse blir alla el-bilar ”tysta och snabba”. Men inget att klaga på komforten.

Men det var ett svårt val. Min fru ville egentligen hellre ha Mini Coopern, och den var definitivt roligare att köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in