Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
Har till slut gått med på att vi behöver en andrabil. Har en stor SUV annars, men ibland behöver barn åka i olika riktningar och det känns allmänt drygt att åka enstaka mil i den.
Tänker att budgeten är runt 200k, ny som begagnad. Men uppemot 300k går väl även om jag inte tycker det är värt det.
Bilen kommer väldigt sällan gå mer än 4-5 mil per dag, ofta som mest 1 mil. Uppskattningsvis 1000 mil per år. Tänker att en laddhybrid hade varit mest optimalt. Sällan mer än 3 personer.
Kandidater vi tittar på är Mini Cooper och Model 3.
Men jag vill ju helst ha något som är pålitligt, så betalar mer om det är nödvändigt.
Det var en generös och trevlig budget för en andrabil.
Jag gillar små, enkla bilar med liten bensinmotor när det kommer till andrabilar. Finns inte mycket som kan gå fel och det som går fel är oftast billigt att laga.
Men om du har så mycket pengar och har möjlighet att ladda hemma är väl elbil det bästa valet? Med tanke på planerad daglig körsträcka, då behövs verkligen inget annat.
Någon kommer säkert slå ett slag för en laddhybrid, i mitt personliga tycke är det en för tekniskt avancerad lösning där det är större chans att fler saker går sönder.
Sååå...
Då skulle jag välja en VW ID.3 och tacka för mig