2025-06-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ok, du tollar. Ingen är så trög. Hej då
Du får ursäkta men jag tror verkligen inte att det snabbaste sättet att tjäna pengar är att investera i en indexfond.
Jag har väldigt svårt att förstå att nån i hela världen kan tro det.
Citera
2025-06-24, 10:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButNew
Du fortsätter spotta ur dig random saker och svarar inte på en enda fråga. Vad har Nikkei 225 och Morningstars fondranking att göra med att globala index har gått upp med 8% i snitt under 100, 40, 20 år att göra?
Återigen, jag har inte påstått att något garanterat kommer att ske i framtiden utan att jag TROR att det kommer fortsätta som det gjort historiskt, upp och ner men med en stadig ökning. Blir säkert nya stora krascher som likaväl kan följas av en marknad i krabbgång men kan lika väl nå nya höjder. Jag vill mest förstå din syn på saken men den verkar du inte kunna formulera med mer än "ingen vet vad som händer i framtiden" vilket är okej.

Att jag haft en Opel Astra som bruksbil ett tag visade sig vara en bra grej, funkade som den skulle ändå, kan sakna den där Opeln ibland!
Jag kan inte tänka mig att du satt egna pengar på börsen, åtminstone inte längre tid än 2 år. Det är när man har erfarenhet med egna kronor, som jag, som man även uttalar sig så luddigt om framtiden som jag.

Du kommer sannolikt att gå back 20-30% inom 5 år och sedan kan du försöka minnas den här tråden och vad jag skrev. Men ge inte upp, när du tränat i 10 år så kanske det vänder och du börjar gå med vinst.
Citera
2025-06-24, 10:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
1) du håller med om att om man går in på toppen och ut i botten så går det dåligt.

2) du envisas med "8% avkastning per år om man har en lång sparhorisont"

Du får bestämma dig om 1 eller 2 ryker, för båda kan inte vara sanna samtidigt.

Jag ger ett exempel fast du är en träskalle. Jag köpte fonder för 50.000 kr åt min dotter när hon fyllde 10. Sedan fick hon pengarna och avkastningen när hon fyllde 18. Jag tänkte att oj så bra nu visar jag att man ska vara på börsen. Jag köpte extremt breda fonder: USA, Kina, olja.

Så hur mycket pengar fick hon? Hon fick 63.000 kr. På 8 år fick hon avkastningen 3% per år. Om du är smart kan du från detta räkna ut hennes födelseår.

Och sedan kan du sluta bluddra om "8% avkastning lång horisont".
Ja, vissa perioder innebär ju en avkastning på 3%/år, men ju längre tid du är på börsen, desto närmare hamnar du 8%/år.

Om du varit smart hade inte sålt av fonderna när din dotter fyllde 18 år, utan väntat några ytterligare år så hade du fått dina 8%/år. Men är man otålig så är man.
Citera
2025-06-24, 10:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, vissa perioder innebär ju en avkastning på 3%/år, men ju längre tid du är på börsen, desto närmare hamnar du 8%/år.

Om du varit smart hade inte sålt av fonderna när din dotter fyllde 18 år, utan väntat några ytterligare år så hade du fått dina 8%/år. Men är man otålig så är man.
Nej, ingen är så smart att han kan tajma marknaden. Ingen vet när man ska sälja, inte ens Buffet hans metodik är att köpa rätt och sedan behålla. Att du antyder att du tror man kan tajma marknaden visar din naivitet och brist på egna försök.

Sätt nu in 10.000 kr på börsen och beräkna när du ska sälja, och återkom om 5 år med hur det gick. Jag vet svaret, resultatet är totalt random som om en schimpans gjort det. Du är en förblindad optimist som göder världens genom tiderna längsta börsbubbla.
Citera
2025-06-24, 10:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Inte så dumt som det låter, tror vinnaren är någon av dom som brukar vinna och vissa av dessa 48 lag kommer vara chanslösa.

När det gäller börsen så tror jag att det sker, har skett en förändring.
Investor kommer förmodligen inte vara det där pålitliga tåget som mer eller mindre garanterade en bra avkastning/värdeökning.
Det är en sak att gissa "Tyskland eller Brasilien vinner för de är vanligaste vinnaren". Och en helt annan sak att sätta 100.000 kr på "Brasilien vinner".

Alla naiva förslag i tråden är exakt detta. Det är enkelt att sitta i soffan och tro att man vet något. En helt annan sak att sätta 100.000 kr och se hur det gick. Hoppsan Brasiliens målgörare blev visst skadad i semifinalen. Hoppsan en ny sökmotor ger bättre resultat än google så alla slutar använda google.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-24 kl. 11:00.
Citera
2025-06-24, 11:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nej, ingen är så smart att han kan tajma marknaden. Ingen vet när man ska sälja, inte ens Buffet hans metodik är att köpa rätt och sedan behålla. Att du antyder att du tror man kan tajma marknaden visar din naivitet och brist på egna försök.

Sätt nu in 10.000 kr på börsen och beräkna när du ska sälja, och återkom om 5 år med hur det gick. Jag vet svaret, resultatet är totalt random som om en schimpans gjort det. Du är en förblindad optimist som göder världens genom tiderna längsta börsbubbla.
Att vara fortsatt investerad under en börskrasch och inte sälja av i panik är definitionen av att inte tajma marknanden. Det är just när man säljer av i tid och otid som man tajmar marknaden. Hade du istället bara suttit lugn i båten och fortsatt vara fullinvesterad hade du fått betydligt bättre än 3%/år.

Men vissa måste helt enkelt lära sig den tuffa vägen. Se det som läropengar.
Citera
2025-06-24, 11:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Att vara fortsatt investerad under en börskrasch och inte sälja av i panik är definitionen av att inte tajma marknanden. Det är just när man säljer av i tid och otid som man tajmar marknaden. Hade du istället bara suttit lugn i båten och fortsatt vara fullinvesterad hade du fått betydligt bättre än 3%/år.

Men vissa måste helt enkelt lära sig den tuffa vägen. Se det som läropengar.
Lustigkurre, jag har varit på börsen sedan 1998 och aldrig lämnat den. Jag har fått ofattbar utdelning senaste 10 åren, köpte Ericsson för 3 kr och Swedbank för 18 kr. De första 10 åren var däremot kassa. Jag försöker sprida den kunskapen till dig men du är för dum.

Här grunderna för o-intelligens. Kolla hur många punkter du kryssar i.

Citat:
https://www.msn.com/en-us/news/opini...ce/ar-AA1oMLSc
1. Closed-mindedness
2. Poor listening skills
3. Difficulty understanding abstract concepts
4. Lack of curiosity
5. Poor problem-solving skills
6. Difficulty adapting to change
7. Impulsivity
8. Overconfidence
9. Poor emotional regulation
10. Lack of self-awareness
11. Inability to learn from mistakes
12. Difficulty understanding different perspectives
Citera
2025-06-24, 11:45
Medlem
Actionfilms avatar
Isk på avanza eller nordnet är väl en bra början. Läs på olika forum, som här på flashback eller reddit, men ta egna beslut.

Försök att se längre trender, som vapenindustri de senaste åren, och välj några aktier inom den sektorn, som saab och rheinmetall. Inget tips, högt värderat nu. Var vaken för trender och försök att hänga på en bit. Använd stoploss och bli inte för girig, sälj när det mattas av och leta efter nästa.

Lätt i teorin, men svårare i praktiken. Ibland har man rätt och ibland har man fel.
Citera
2025-06-24, 15:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Lustigkurre, jag har varit på börsen sedan 1998 och aldrig lämnat den. Jag har fått ofattbar utdelning senaste 10 åren, köpte Ericsson för 3 kr och Swedbank för 18 kr. De första 10 åren var däremot kassa. Jag försöker sprida den kunskapen till dig men du är för dum.
Dåså, då är vi överens om att börsen ger 8%/år i genomsnitt. Kul att du tog ditt förnuft till fånga till slut.
Citera
2025-06-24, 18:25
Medlem
Snabbt.. hur snabbt?

Min bästa trading strategi ger 1000% avkastning om året 🤑
Citera
2025-06-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Snabbt.. hur snabbt?

Min bästa trading strategi ger 1000% avkastning om året 🤑
Hur är den strategin?
Låter mycket intressant.
Citera
2025-06-27, 13:07
Medlem
Köp fonder med 25% hävstång. Belåna portföljen till 25%

Då får du 21% i snitt om året istället för 8 % som börsen i övrigt. Räkna med 2 minusår på en 10 års period och putta in kapital regelbundet. Du får dra av ett par procent för räntan på belåningen.

Om nån säger att de kan ge dej större risk justerad avkastning än så så ljuger de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in