2025-06-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Enligt studien https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27596747/ ger ett standardglas alkohol (12 gram alkohol) allt mellan 0,007 - 0,038 µmol/L PEth. En faktor på ~5,5. Dock var det en liten studie med endast 16 deltagare där endast 9 deltagare följde intruktionerna. Så om studien varit större hade faktorn självfallet varit större.

Nej, det är inte självklart att faktorn skulle bli större i en större studie. Den skulle lika gärna kunna bli mindre!
2025-06-23, 17:26
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Haha! Det blir bara bökigt om man inte behärskar mellanstadiematte. Hur räknar du egentligen? Kan du visa din uppställning? Jag går och poppar popcorn så länge.

Det är uppenbart att han räknar med viktprocent och då är beräkningen korrekt. Oftast anges dock volymprocent för öl men det är ju inte någon jättestor skillnad mellan 11,7g och 14,85g. Jo för dig är det förstås det som inte kan hantera kvantitativa/ungefärliga resonemang. Du går ju helt vilse om någon räknat lite fel fast det på det stora hela saknar betydelse i fallet PEth som i första hand är ett kvalitativt mått.
2025-06-23, 17:29
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Nej, det är inte självklart att faktorn skulle bli större i en större studie. Den skulle lika gärna kunna bli mindre!

Troligen blir den större eftersom ju fler personer som ingår, desto större variation lär du spänna upp, i alla fall om man har en bra spridning på de som ingår i studien vad gäller kroppsvikt, vana vid att dricka alkohol m.m.
2025-06-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du debatterar fortfarande mot din halmdocka. PEth större än 0,3 tyder på högt och långvarigt bruk och värdet avspeglar skadan för individen, dvs exempelvis 0,3 ger samma skada oavsett om det gäller en medelperson, säg typiskt 28-42 standardglas i veckan, eller om det gäller en mycket liten person som kanske bara kan dricka 7 standardglas i veckan för att nå samma PEth. Omvänt att ett stort muskelberg kanske behöver 80 standardglas i veckan för att nå upp till 0,3.

Då är vi överens, man kan dricka mellan 1-11 glas per dag för att nå en nivå som kanske är farlig.

Att samma PEth värde är lika skadligt för två olika individer låter osannolikt. Gråzonsintervallet är väldigt brett. Mellan 0,3-1,0 enligt den överläkare vars artikel jag läste.
2025-06-23, 17:43
Avslutad
Citat:
Det är uppenbart att han räknar med viktprocent och då är beräkningen korrekt. Oftast anges dock volymprocent för öl men det är ju inte någon jättestor skillnad mellan 11,7g och 14,85g. Jo för dig är det förstås det som inte kan hantera kvantitativa/ungefärliga resonemang. Du går ju helt vilse om någon räknat lite fel fast det på det stora hela saknar betydelse i fallet PEth som i första hand är ett kvalitativt mått.

Nej, det är däremot uppenbart att han inte vet hur man beräknar alkoholmängd per enhet. Det är det som är det väsentliga. Att inte kunna skilja på volymprocent och viktpocent visar på grav inkompetens.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-23 kl. 17:46.
2025-06-23, 17:44
Avslutad
Citat:
Troligen blir den större eftersom ju fler personer som ingår, desto större variation lär du spänna upp, i alla fall om man har en bra spridning på de som ingår i studien vad gäller kroppsvikt, vana vid att dricka alkohol m.m.

Äntligen är vi överrens om något. Bra där!
2025-06-23, 17:58
Avslutad
Vi har alltså en fakbab som tror att ett standardglas motsvarar 15 gram ren alkohol och en hjorten16 som inte kan skilja på volymprocent och viktprocent. Bra då vet vi.
2025-06-23, 18:06
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Då är vi överens, man kan dricka mellan 1-11 glas per dag för att nå en nivå som kanske är farlig.

Att samma PEth värde är lika skadligt för två olika individer låter osannolikt. Gråzonsintervallet är väldigt brett. Mellan 0,3-1,0 enligt den överläkare vars artikel jag läste.

Varför skulle det vara osannolikt? Det finns väl inget officiellt gråzonsintervall och det tycks vara så att detta används för att vara "generös" mot de som inte druckit så stor mängd men ändå når över 0,3 i PEth. Det kan ju ändå vara så att 0,3 för dessa motsvarar samma skada som någon annan fått med 0,3 fast man druckit typ 5 ggr mer i mängd. Ta en småväxt person på 50 kg som inte är van vid att dricka alkohol och jämför med en atlet på 150kg som dricker rejält varje vecka. Det skiljer då inte bara i kroppsvikt utan även i alkoholförbränning, hastighet för PEth-bildning och halveringstid.

Om det nu är så som Transportstyrelsen hävdar, att PEth-värdet motsvara skadan, är den som tillämpar det du kalla gråzonsintervall generös mot patienten vad gäller att slippa anmälan till Transportstyrelsen, men också generös med att ta större risk för att patienten fortsätter med skadligt bruk av alkohol och därtill hörande ökad risk för att orsaka en olycka i trafiken. Alltså att gråzonsintervall i praktiken är en björntjänst både för patientens hälsa och för kollektivet i trafiken som har ökad risk att skadas av personen.
2025-06-23, 18:07
Medlem
Citat:
Hur räknar du?
Har som sagt lämna blodprov idag, i midsommar fundera jag vad polare fick i sig via en snaps motsvara vs ett glas vin.

Ville inte ta något i helgen, snacka nu med polare blir Wheels till helgen när vi ändå ska gå ut på pub kan det vara trevligt med ett glas nu efter "vit månaden" drygt. fundera på uträkning som är lätta att översätta till vanlig 40% sprit, det jag alltid haft som mått, över en kvarting o jag blir trött, dricker just under. samt lättas o konvertera när polare kommer in med grogg, räkna ut tills jag ligger under en kvarting för kvällen.

Vad jag förstå motsvarar en snaps ett glas vin 13*12,5/100= 1,625cl etanol,,, 1,625/0,4= 4,0625 cl 40% sprit.
2025-06-23, 18:08
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Vi har alltså en fakbab som tror att ett standardglas motsvarar 15 gram ren alkohol och en hjorten16 som inte kan skilja på volymprocent och viktprocent. Bra då vet vi.

Lägg av, jag skrev ju att jag hade tänkt fel när jag räknade med 15 istället för 12. Ta in och gå vidare istället för att älta småsaker. Du stöttar ju dilettanterna Johan Wärnå och Jyri-Pekka Mikkola vars "forskning" bygger på ett gravt missförstånd, man lägger t.o.m. fram detta som en uppenbar halmgubbe, och resultatet sågas jäms med fotknölarna av Anders Helander. Jämfört med ett så grovt feltänk är ju 12 eller 15, resp. vikt eller volymprocent, helt obetydligt. Man kan bara skratta åt ditt beteende, du ser obetydliga småsaker men hamnar helt i diket på det som är viktigt.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-23 kl. 18:13.
2025-06-23, 18:16
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har som sagt lämna blodprov idag, i midsommar fundera jag vad polare fick i sig via en snaps motsvara vs ett glas vin.

Ville inte ta något i helgen, snacka nu med polare blir Wheels till helgen när vi ändå ska gå ut på pub kan det vara trevligt med ett glas nu efter "vit månaden" drygt. fundera på uträkning som är lätta att översätta till vanlig 40% sprit, det jag alltid haft som mått, över en kvarting o jag blir trött, dricker just under. samt lättas o konvertera när polare kommer in med grogg, räkna ut tills jag ligger under en kvarting för kvällen.

Vad jag förstå motsvarar en snaps ett glas vin 13*12,5/100= 1,625cl etanol,,, 1,625/0,4= 4,0625 cl 40% sprit.

Ta en lättöl istället, det räcker väl om du vill ta en öl för sällskaps skull. Du slipper bli trött och kan lämna PEth-prov igen utan problem.
2025-06-23, 18:19
Avslutad
Citat:
Varför skulle det vara osannolikt? Det finns väl inget officiellt gråzonsintervall och det tycks vara så att detta används för att vara "generös" mot de som inte druckit så stor mängd men ändå når över 0,3 i PEth. Det kan ju ändå vara så att 0,3 för dessa motsvarar samma skada som någon annan fått med 0,3 fast man druckit typ 5 ggr mer i mängd. Ta en småväxt person på 50 kg som inte är van vid att dricka alkohol och jämför med en atlet på 150kg som dricker rejält varje vecka. Det skiljer då inte bara i kroppsvikt utan även i alkoholförbränning, hastighet för PEth-bildning och halveringstid.

Om det nu är så som Transportstyrelsen hävdar, att PEth-värdet motsvara skadan, är den som tillämpar det du kalla gråzonsintervall generös mot patienten vad gäller att slippa anmälan till Transportstyrelsen, men också generös med att ta större risk för att patienten fortsätter med skadligt bruk av alkohol och därtill hörande ökad risk för att orsaka en olycka i trafiken. Alltså att gråzonsintervall i praktiken är en björntjänst både för patientens hälsa och för kollektivet i trafiken som har ökad risk att skadas av personen.

Det finns fortfaranande ingen vetenskaplig information som stödjer din tes om att PEth-värden speglar skadan på personen i fråga. Länka gärna källa.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Har du tagit något annat än alkohol? Du babblar osammanhängande?

Citat:
Lägg av, jag skrev ju att jag hade tänkt fel när jag räknade med 15 istället för 12. Ta in och gå vidare istället för att älta småsaker. Du stöttar ju dilettanterna Johan Wärnå och Jyri-Pekka Mikkola vars "forskning" bygger på ett gravt missförstånd, man lägger t.o.m. fram detta som en uppenbar halmgubbe, och resultatet sågas jäms med fotknölarna av Anders Helander. Jämfört med så grovt feltänk är ju 12 eller 15, resp. vikt eller volymprocent, helt obetydliga. Man kan bara skratta åt dit beteende, du ser obetydliga småsaker men hamnar helt i diken på det som är viktigt.

Du har ju bara 25% fel. Det är ju ingenting enligt dig.

Johan Wärnå och Jyri-Pekka Mikkolas studie är bra mycket bättre än många andras studier. Anders Helander har inte totalsågat deras studie. Det är din tolkning efter att ha läst journalistens tolkning av vad Anders Helnader sagt. Läs Anders Helanders citat så borde även du förstå. Anders Helander har heller inte ens sett och kommenterat deras nya studie. Så stäng foderluckan nu fakbab. Du är ute på hal is just nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in