2025-06-23, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Är det detta som är problemet? Märkligt. Vad kan ha gjort att man inte längre hinner pumpa upp vatten - är det bönderna som vattnar mer eller vad kan det bero på?
Skulle inte förvåna mig om de säljer vatten under bordet till alfalfa odlarna i mellanöstern 😁
Citera
2025-06-23, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du har, liksom jag, alltså ingen aning?

Ja men jag kollade på området, inklusive Olseröds Sommarby och Degeberga Sommarby och det finns "sommarstugor" men det verkar vara ovanligt med pool.

Därför tror jag det är "vanlig" användning som gjort att det blivit sådan kapacitetsbrist i vattenverket.
Citera
2025-06-23, 08:28
Medlem
MarkusStors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Hur menar du att infrastrukturen påverkar grundvattnet?
Hört talas om läckage
Citera
2025-06-23, 10:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja men jag kollade på området, inklusive Olseröds Sommarby och Degeberga Sommarby och det finns "sommarstugor" men det verkar vara ovanligt med pool.

Därför tror jag det är "vanlig" användning som gjort att det blivit sådan kapacitetsbrist i vattenverket.
Tack. Jag kom även på det, efter att ha läst trådens senaste inlägg, att nergrävda pooler ofta behöver vara ganska fyllda för att inte rasa.

Tillägg: Om det handlar om helgrelaterad förbrukning så borde vattenverket kunna visa det.
Senast redigerad av Neksnor 2025-06-23 kl. 10:36.
Citera
2025-06-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/matstationer-full-bredd

Här har du, klicka på valfri plupp och visa i diagram, vissa stationer har data ändå bak till 1960-talet och det har sett likadant ut under hela mätperioden. Hur känns det att äta medias bajsmackor till rubriker? Du är ett offer för intäktsgenerering.

Varför postar du inte statistisksidan på samma länk istället för att försöka gå in och titta på enskilda brunnar för att göra hittepåstatistik själv?
På denna länk kan du se att de aktuella grundvattennivåerna i stora magasin (där kommunerna brukar ta sitt dricksvatten) i södra sverige är mycket under det normala nu. Jämfört med data från 1961 - 2024. Över året går nivåerna alltid upp och ner och det intressanta är oftast hur det ser ut på sommaren när det är naturligt som lägst. Många kommuner har dock haft låga nivåer på vintern de senaste åren.

https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/aktuella-grundvattennivaer/
Citera
2025-06-23, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Hur yttrar sig detta kritiska läge "på många håll"? Den här händelsen är första gången jag hör talas om att det är slut på kommunalvatten. Visst har man läst om bevattningsförbud i många kommuner tidigare, men aldrig vad jag kan minnas så har det verkligen tagit slut på vatten i ledningarna. Att folk som har egna brunnar får slut på vatten om det är torrt och varmt länge är ju heller inget konstigt, men slut på kommunalvatten - det måste vara första gången det händer.
Stora ledningar är eftersatta och även reningsverken har problem. Dessutom är väldigt mycket av dricksvattnet dåligt skyddat mot främmande makt.

Problemen med elnätet/överföringskapaciteten var också känd länge utan att något gjordes. Detta är på många håll värre. Ingen föreställer sig att Sverige kan få problem med dricksvatten och det är inte heller något politiker har lagt någon större vikt vid men vi närmar oss en kritisk punkt. Kommer så klart inte drabba hela landet men stora områden kommer få problem inom 5-10 år. En riktig svarte petter för någon regering att ta itu med.
Citera
2025-06-23, 13:07
Avstängd
Tanachs avatar
Dricksvattnet från Friseboda vattenverk i nordöstra Skåne har tagit slut för flera mindre orter i södra delen av Kristianstads kommun. Cirka 500 invånare berörs.

Reservoaren är tom och ledningsnätet har tömt på grund av att mer vatten använts än vad vattenverket hinner producera, särskilt under midsommar då efterfrågan ökar kraftigt.

Kommunen har infört bevattningsförbud och uppmanar till vattenbesparing. Vattentankar har placerats ut där invånarna kan hämta dricksvatten. Vattnet får endast användas till drickande, matlagning och hygien, inte till bevattning, högtryckstvätt eller pooler.

Ledningsnätet kommer stängas av på kvällar och nätter för att påfyllning ska ske.
Citera
2025-06-23, 14:07
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkusStor
Hört talas om läckage
Naj, angående grundvattnet så har jag svårt att tänka mig att det skulle läcka ut under marken.
Menar du dom vattenledningarna som ligger ovan mark så kan det givetvis finnas läckor men dom är inte svåra att byta ut om det krävs.
Citera
2025-06-23, 14:25
Medlem
B´stards avatar
Antalet fastboende (folkbokförda i kommunen) i området som inte har egen brunn är för få för att påverka kommunalvalet. Dessutom är en röst på oppositionen (S+mp+v) knappast en garanti för att kapaciteten skulle byggas ut i området.

Med tanke på att förbrukningen har varit så hög trots förbud:

"Enligt Henrik Wester, informatör på tekniska förvaltningen, är det tydligt att folk i området inte har lyssnat på kommunens uppmaning om bevattningsförbud.

– Det har gått åt 700 liter vatten per abonnent och dygn. Det är jättemycket med tanke på bevattningsförbudet."

så blir det dessutom svårt att lägga alltför mycket skuld på politikerna.
Citera
2025-06-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Antalet fastboende (folkbokförda i kommunen) i området som inte har egen brunn är för få för att påverka kommunalvalet. Dessutom är en röst på oppositionen (S+mp+v) knappast en garanti för att kapaciteten skulle byggas ut i området.

"Enligt Henrik Wester, informatör på tekniska förvaltningen, är det tydligt att folk i området inte har lyssnat på kommunens uppmaning om bevattningsförbud.

– Det har gått åt 700 liter vatten per abonnent och dygn. Det är jättemycket med tanke på bevattningsförbudet."

Bevattningsförbud är jävla sovjet-tänk; är brödet slut i butikerna beror det på att folket äter för mycket bröd! Man ska kunna vattna hur mycket man vill och kommunerna ska se till att det funkar och är billigt. Man ska kunna använda el året runt som man önskar och det är statens jobb att det går och är billigt. Osv
Citera
2025-06-23, 14:46
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uglychanson
Varför postar du inte statistisksidan på samma länk istället för att försöka gå in och titta på enskilda brunnar för att göra hittepåstatistik själv?
På denna länk kan du se att de aktuella grundvattennivåerna i stora magasin (där kommunerna brukar ta sitt dricksvatten) i södra sverige är mycket under det normala nu. Jämfört med data från 1961 - 2024. Över året går nivåerna alltid upp och ner och det intressanta är oftast hur det ser ut på sommaren när det är naturligt som lägst. Många kommuner har dock haft låga nivåer på vintern de senaste åren.

https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/aktuella-grundvattennivaer/
Ja för SGU gör ju inte alls hittepåstatistik.

Aktuella grundvattennivåer. "Låga nivåer".

https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/om-grundvattennivaer/det-menas-med-fyllnadsgrad-och-grundvattensituation/

Varsågod, se gärna bild 2 hur ett stort magasin kan skifta mellan 100% och 90% men enligt SGU är detta fyllnadsgrad 100-0. Antar att en avvikelse på 1% genererar status "mycket under det normala".
Citera
2025-06-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Du hade inga bra betyg i skolan, eller hur?

Att just Sverige skulle ha mest sötvatten i världen är en myt, stor jäkla myt!

Ta till exempel Sveriges största vattentäkt/sjö, Vänern (tredje största sjön i Europa till ytan), men, i vattenvolym betraktat så har Vänern 60 gånger mindre sötvattenvolym än till exempel Malawisjön i Afrika (som dessutom inte är den största i Världen)!

För att förstå volymen i Malawisjön kan vi ta ett räkneexempel:

Om världens alla människor skulle få dela på vattnet i Malawisjön (människans behov är ca 225 liter per dygn) så skulle åtta (8) miljarder människor kunna få 225 liter vatten var, varje dag i total 15 år!!

Så, glöm Sverige som toppnation gällande sötvatten…

Men å andra sidan
"Ruhuhufloden är den största av de 14 floder som rinner ut i Malavisjön.[2] Shirefloden, som är en biflod till Zambezi, är Malawisjöns utlopp. Vattenflödet är 350 m³/s i genomsnitt, men från 1915 till 1937 flöt inget vatten genom utloppet.[1]" Se wikipedia

Vänern har ett utlopp som regleras mellan ca 200 till 1000 m3 / sek så vi har ganska gått om vatten i sverige. Om det är mest vet vet jag inte, men det motsvarar ca 4 m3 per person och dag för alla svenskar vid 500 m3/ sek. Se "viva" hur mycket som just nu tappas

Som land har vi väldigt gott o vatten
om det är mest vet jag inte , men det hindrar inte att det lokalt kan saknas vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

700 liter är väldigt mycket, men en abbonent kanske kan bestå av flera personer
Men detta skulle ju kunna betyda att nätet har läckor, men vad är källan till detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in