2025-06-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Med tanke på tidpunkten, kan det handla om sommarstugor och fyllda bassänger? Det hade varit intressant att se flygfoto från idag och från förra veckan. Räkna antalet blå bassänger.

Förmodligen vanliga boende som vattnar järnet.

Väldigt sällan brist på vattnen.
Citera
2025-06-22, 22:17
Medlem
Varför har de bara en vattentäkt? De borde väl ha minst en reserv?

Här är t.ex. VA SYD i Skåne:
Citat:
Vattnet i VA SYDs kommuner kommer från Vombsjön, Bolmen, Grevietäkten samt borrade brunnar.

https://www.vasyd.se/Artiklar/Dricksvatten/var-kommer-dricksvatten-fran
Citera
2025-06-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Problemet med dessa kartor är att de baseras på deras egna uträkningar och tolkningar av dessa, och vad som är "vanligt".
Är väl inte ett stort problem iofs, men visst finns risken för misstolkningar.
Citat:
Länken med dina kartor betyder således inte att det "mycket lågt vatten".
Du har rätt (dock inte mina kartor, deras kartor), jag blandade ihop deras två begrepp, de använder "ovanligt låg" i jämförelse av dagsläget mot historiska helår, respektive "mycket under normal" i jämförelse av dagsläget mot samma vecka historiska år.

I dagsläget har sydöstra Sveriges stora magasin ovanligt låg nivå mot historiska helår samt mycket under normal mot samma vecka historiska år.
Citera
2025-06-22, 22:39
Medlem
De hade tydligen dåligt med vatten i Hurva för en månad sedan.

Citat:
VA SYD inför bevattningsförbud i Hurva från och med fredag 23 maj. Orsaken är begränsade grundvattennivåer i brunnen som förser orten med vatten.

https://www.vasyd.se/Nyheter/Bevattningsf%C3%B6rbud-i-Hurva
Citera
2025-06-22, 22:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Förmodligen vanliga boende som vattnar järnet.

Väldigt sällan brist på vattnen.
Du har, liksom jag, alltså ingen aning?
Citera
2025-06-23, 00:13
Medlem
Tyvärr är läget kritiskt när det gäller vatten på många håll i Sverige. Ett problem som skjutits fram i ett tiotal år nu och som kan sluta i total kris.

Synd att våra politiker är urusla eller korrupta.
Citera
2025-06-23, 01:09
Medlem
Det finns ingen politiker av kvinna född som kan vinna ett val på att stå på torget och med emfas utlova att VA-frågorna kommer att prioriteras om hen blir inröstad i styret.

VA-frågor ingår inte i paketet, vård, skola och omsorg. VA-frågor grävs ner för att inte störa debatten.
Citera
2025-06-23, 01:40
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Tyvärr är läget kritiskt när det gäller vatten på många håll i Sverige. Ett problem som skjutits fram i ett tiotal år nu och som kan sluta i total kris.

Synd att våra politiker är urusla eller korrupta.

Hur yttrar sig detta kritiska läge "på många håll"? Den här händelsen är första gången jag hör talas om att det är slut på kommunalvatten. Visst har man läst om bevattningsförbud i många kommuner tidigare, men aldrig vad jag kan minnas så har det verkligen tagit slut på vatten i ledningarna. Att folk som har egna brunnar får slut på vatten om det är torrt och varmt länge är ju heller inget konstigt, men slut på kommunalvatten - det måste vara första gången det händer.
Citera
2025-06-23, 04:20
Medlem
Riddargrevens avatar
lite väl mycket bränder och nu vattenbrist... sabotage?
Citera
2025-06-23, 04:26
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tvärtom lugnar man genom att inte berätta om Putin…
Så det är Putins fel att svenska vattenreserver tar slut?

Springer jag Kremls ärenden för att jag ens ställer frågan?
Citera
2025-06-23, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Med tanke på tidpunkten, kan det handla om sommarstugor och fyllda bassänger? Det hade varit intressant att se flygfoto från idag och från förra veckan. Räkna antalet blå bassänger.

99% av alla pooler tömmer man inte på vintern. Man tappar ut lite och låter resten frysa.

Vid uppstart kanske man fyller på några kbm bara.

Det går garanterat åt mer vatten pga folk som badat badkar inne än att fylla pooler ute.
Citera
2025-06-23, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kanske köpa in en större pump?
Och i god tid, den ökande kan omöjligen kommit som en total överraskning .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in