2025-06-23, 10:45
Avstängd
Elm17s avatar
Den ”iranska stormakten” har blivit totalt sönderknullad utav Israel och pappa Trump på mindre än 2 veckors tid.
Citera
2025-06-23, 10:46
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Så sant.
Mitt inlägg är mera en reflektion över Mellanöstern och att de skulle vara eniga som ett folk en region. Är inte så. Mellanöstern vs väst eller USA stämmer inte.
Helt rätt. Iran har fler fiender än allierade I Mellanöstern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det har vi såklart osett än vad han har stoppat och inte.

Hans egna underrättelsetjänst påpekade ganska nyligt att Iran inte ens var nära ett kärnvapen. Vidare är det osett än så länge hur effektiv attacken verkligen var. Trump säger såklart att attacken var en framgång. Men det säger han om allt skit han ställer till med. I slutändan vet bara Iran hur stora skador man åstadkom.

Vad som är säkert är att Iran inte anrikade till högre nivåer än 3,7% under Obama-eran. Detta PGA avtalen man hade med Iran då. Avtal som Trump rev. Avtal som Trump försökt förhandla fram igen men inte lyckats. Vilket såklart är hela anledningen till att han tvingats anfalla Iran i helgen.

Totalt hål i huvudet.

Har ingen källa men har läst på flera ställen att de anrikat 60% ?
Citera
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De missilerna de producerar nu når USAs östkust jo.

låt mig gissa: de är tre månader ifrån att ha producerat dessa?
Citera
2025-06-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det här var 2003. IAEA har inte indikationer på vidare forskning efter 2009.

JCPOA fick dessutom Iran att sluta anrika över 3,7% 2015. Ett avtal som praktarslet Trump rev 2018. Efter det har Iran slutat följa avtalet och börjat anrika igen. Idag sitter man på 100-tals kilo vid 60%. IAEA har också hittat spår av 85%-igt material.

Allt Trump rör vid blir till skit. Att Trump nu tvingats bomba Iran är helt och fullt hans eget fel.

Edit: Sen har såklart Dumfan (Trump) försökt få till ett nytt avtal med Iran. Men det har han såklart inte lyckats med.

DT ville väl bomba Iran hela tiden. Han misslyckades med att lura världen. Hade han varit en normal president, hade han verkligen fått det att se ut som att det var Irans fel. Det positiva är väl att han bombade Iran, oavsett hur processen dit såg ut.

USA har varit ute efter Iran i åratal.

Som varande en gigantisk varböld i Mellanöstern, borde Iran få ett par rejäla örfilar och läras var skåpet ska stå men man kan göra det snyggare än DT, det håller jag med om.

Men det bästa är att DT (tillsammans med Israel) har visat hur svagt Iran är i krig.

USA flög in bekymmersfritt, bombade bekymmersfritt och flög hem bekymmersfritt.

Det är som det ska vara

Jag har fö noterat att Iran producerar AI-propaganda. Ganska underhållande.
Det cirkulerar AI-loopar, som innehåller ändlösa rader av missiler. Det är käck musik till förstås.
Det kan påpekas att 100% av tekniken som Iran skryter med, kommer från Väst

Iranierna kan inte uppfinna en enda grej. De ska tacka Väst för att de kan kriga överhuvudtaget LOL
Utan Väst skulle de vara tvungna att kriga med svärd och pilbågar.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-06-23 kl. 10:56.
Citera
2025-06-23, 10:48
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Helt rätt. Iran har fler fiender än allierade I Mellanöstern.

Har bla irakiska kollegor som är överlyckliga över det som USA och Israel åstadkommer i Iran.
Citera
2025-06-23, 10:50
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Har bla irakiska kollegor som är överlyckliga över det som USA och Israel åstadkommer i Iran.
Ja, jag känner flera iranier som hellre än något annat vill att Trump ordnar ett regimbyte i Iran
Citera
2025-06-23, 10:51
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Har ingen källa men har läst på flera ställen att de anrikat 60% ?

IAEA har hittat spår över 85%. Iran sitter på 100-tals kilo 60% idag. All anrikning har gjorts efter JCPOA revs av Trump 2018.

JCPOA förhandlades av Obama och var en av hans administrations största framgångar. Iran godkände hårda krav och lika hårda inspektioner av IAEA. För detta lättade USA på sina sanktioner mot Iran. Man garanterade att Iran fick skaffa sig kärnreaktorer av rätt typ. Riktig diplomati det vill säga.

Trump rev avtalet 2018 för att. Ja för att han är en fuckup? Trump gillar inte Obama?Litensnoppkomplex? Svårt att veta.
Citera
2025-06-23, 10:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
låt mig gissa: de är tre månader ifrån att ha producerat dessa?

Israel gjorde bedömningen att de producerade så många missiler att varken USA eller Israel skulle klara att skjuta ner mängden missiler.
Citera
2025-06-23, 10:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Lika intelligent som vanligt...

Varför försvara en stat som bryter mot de regler som du postulerar att vi ska följa? Varför ska Iran få bryta mot alla regler hela tiden?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror att Iran kan sätta ihop en smutsig bomb och ge den till Hizbollah eller Houthisen utan problem i år. En bomb är bara ett terrorvapen och det är inget svårt för Iran att skaffa, jag tror Iran har en prototyp redan. För en kärnvapenmakt så är en bomb helt meningslöst och bara en liabilitet för man måste betala för underhållet och all utrustning som ska leverera den och då krävs minst tjugotalet bomber. Du kan inte säga att du har kärnvapen om du inte har förmåga att använda dem och Iran har inte förmågan att trycka på en knapp och leverera kärnvapen över fienden. Men de kan placera den i en bil och köra den till Tel Aviv, vilket inte gör dem till en kärnvapenmakt utan en terorstat.

Det ena kommer att ge det andra, dessvärre..

Det är väl det som kommer att bli min invändning mot denna bombning. Det blir bara till "hälften" gjort. Tehran har ju märkt att de styrande sitter mer säkert i NK, än vad de själva gör. Nå, kanske denna bombning var det bästa man fick till.., men det får inte bort ambitionerna.
Citera
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
DT ville väl bomba Iran hela tiden. Han misslyckades med att lura världen. Hade han varit en normal president, hade han verkligen fått det att se ut som att det var Irans fel. Det positiva är väl att han bombade Iran, oavsett hur processen dit såg ut.

USA har varit ute efter Iran i åratal.

Som varande en gigantisk varböld i Mellanöstern, borde Iran få ett par rejäla örfilar och läras var skåpet ska stå men man kan göra det snyggare än DT, det håller jag med om.

Men det bästa är att DT (tillsammans med Israel) har visat hur svagt Iran är i krig.

USA flög in bekymmersfritt, bomabde bekymmersfritt och flög hem bekymmersfritt.

Det är som det ska vara

USA skapade dagens Iran.

Obama lyckades på diplomatisk väg, hindra Iran från anrikning. Trump rev avtalet 2018. Allt höganrikat material Iran sitter på idag är PGA att Trump rev Obamas avtal..

Vissa gör gällande att han rev avtalet för att han personligen ogillar Obama.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in