Citat:
Ursprungligen postat av
Destbar
Du citerar Fox, inte Medvedev. Det är möjligt att Fox faktiskt i sin tur citerar Medvedev men de länkar inte till sin källa och har hårdklippt i citaten så vem vet.
Ett är i vart fall säkert och det är att Ryssland ej kommer ge kärnvapen till Iran eftersom USA då skulle ge kärnvapen till Ukraina. Så antingen så är Medvedev ute och trollar. Eller mer troligt så är det Fox som citerar oärligt.
Jag följer inte Fox, som enligt mig inte ens är en nyhetskanal, snarare en propaganda-outlet. De råkade bara först i "inflödet" i morse.
Och ja, Medvedev säger litet vad som helst, och är dessutom enligt "envisa rykten" alkoholiserad. Men han är ordförande för Rysslands säkerhetsråd och Putin använder honom ofta som ett indirekt språkrör.
Poängen är egentligen inte om Ryssland nu ger Iran kärnvapenspetsar eller inte, utan att Ryssland signalerar att det är möjligt.
Det finns också andra nyhetsmedier som plockat upp hans inlägg på X, t.ex.
https://timesofindia.indiatimes.com/world/middle-east/after-us-strike-iran-turns-to-russia-medvedev-hints-at-nuclear-warhead-support-number-of-countries-a re-ready-to-supply-iran/articleshow/122006429.cms och
https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-858550.
Indien håller stenkoll på vad som faktiskt händer i Iran, eftersom det är "geografiskt rätt nära" och framförallt eftersom över hälften av Indiens fossilbehov transporteras genom Hormuz-sundet. Indiska (oberoende) nyhetskällor är rätt intressanta eftersom de inte bugar varken åt ena eller andra hållet. Och The Jerusalem Post är förstås pro-Israel så det förslår, men det är därför intressant att läsa vad de skriver (och JP hänvisar också till Reuters, så det är knappast en nyhetsanka).
Enligt JP skrev Medvedev så här:
“A number of countries are ready to directly supply Iran with their own nuclear warheads.”
Det är ett klassiskt formulerat diplomatiskt hot. Man "är beredd att leverera", och det som inte skrivs ut är "om inte... nånting". Skulle jag gissa så är "nånting" i det här fallet sannolikt ett krav på att Israel och USA slutar angripa Iran och att allt snack om att byta ut regimen slutar på direkten.
Det som Medvedev dock OCKSÅ sa var att Ryssland ska hjälpa Iran i Irans eget arbete med att konstruera kärnvapen. Det var inget diplomatiskt hot, bara en halv-diplomatisk "fuck you!".
Och någon reaktion har det i alla fall lett till, det meddelades senare under söndagen (efter Medvedevs uttalanden) att Trump nu ska ha ett samtal med Putte (redan idag, om jag förstod rätt).
- - -
Två andra små intressanta nyheter var att Japan, nära allierad med USA, har avböjt att vara med och gratulera USA för "den lyckade insatsen". Istället höll Japan en egen presskonferens där man beklagade det som hänt. Och Nya Zealand, också en allierad, har inte heller gratulerat USA, utan istället meddelat att man vill ta reda på vad som hänt och om det faktiskt fanns fog för en sådan attack. Det skiljer sig markant från t.ex. Storbritannien och Starmer, som tackat USA för den lyckade insatsen. Litet små sprickor i västs inställning, alltså.