Citat:
Ursprungligen postat av
tecnologia
Vad för dåliga investeringar har man gjort genom att anta att USA kommer göra en default på sin skuld?
Frågan är direkt idiotisk och det tror jag du visste när du ställde den. Vad vill du att jag ska ge för exempel? Vad för dåliga investeringar man skulle kunna ha gjort? Om man exempelvis undvikit exponering mot USD eller blankat amerikanska staten så har man sannolikt gått bet. Att USD faller är inte kopplat till att USAs statsskuld är gigantisk - andra fiatvalutor är mer eller mindre i fritt fall också, men det syns ju inte så tydligt relativt andra fiatvalutor (exkluderat CHF...).
Citat:
Ursprungligen postat av
tecnologia
Sannolikt gjorde man en bättre affär om man investerade i något annat än amerikanska statsobligationer.
Detta har inte med USAs statsskuld att göra heller (förenkling, men relativt andra nationalstater). Statsobligationer, eller obligationer i allmänhet, har låg avkastning. Jag tycker det är trist med ett ohederligt sätt att diskutera.
Du har rätt i sak, men argumentet som jag vände mig emot är USAs statsskuld är ohållbar. Eller, inte ens det egentligen - för den är ohållbar - utan det jag vänder mig emot är att vi år efter år ser "USAs statsskuld är ohållbar!" och har sett det i ett halvt sekel, och kan se det i en vecka eller ett halvt sekel till innan det faktiskt brakar.
Citat:
Ursprungligen postat av
tecnologia
Utöver att USA redan gjorde en default när dollarns konvertabilitet till guld avskaffades, som Stopp.Belagg tog upp, så vill jag påstå att USA dessutom gör en mjuk ständigt pågående default genom inflationen.
Bra poäng!
Citat:
Ursprungligen postat av
tecnologia
Bra läge att plocka ut från exchanges om man dumdristigt nog sitter på några större summor där. Osäkrare tider lär föra med sig bank runs.
Instämmer.