2025-06-23, 05:01
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Hej jag behöver göra ett Läkarintyg för högre körkortsbehörigheter och inser att det är svårt att hitta tider under sommaren, så jag undrar om det är någon som har gjort det online, hur funkar det vad gör man under det digitala besöket?
Citera
2025-06-23, 07:08
Medlem
Nu är det 4 år sen jag gjorde det, så minnet kan vara fel och det kan ha blivit ändringar.

Kollar:
sjukdomshistorik
syn, skärpa och periferiseende
hörsel väldigt enkel
lyssna på hjärta o lungor
reflexer
urinprov

Sjukdomshistorik går bra att göra digitalt, resten verkar lite knöligt.
Citera
2025-06-23, 07:29
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfalzgreven
Hej jag behöver göra ett Läkarintyg för högre körkortsbehörigheter och inser att det är svårt att hitta tider under sommaren, så jag undrar om det är någon som har gjort det online, hur funkar det vad gör man under det digitala besöket?
Det går inte göra digitalt. Är du under 45 år behöver du bara fylla i en hälsoundersökning det gör du själv på nätet.
Citera
2025-06-23, 07:34
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det går inte göra digitalt. Är du under 45 år behöver du bara fylla i en hälsoundersökning det gör du själv på nätet.

Så här står det, Du måste också skicka in ett aktuellt läkarintyg. Tänk på att intyget inte får vara skrivet tidigare än två månader före ansökan. Vi prövar din ansökan först när vi har tagit emot läkarintyget. Du menar att jag kan fylla i en egen?
Citera
2025-06-23, 07:35
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Nu är det 4 år sen jag gjorde det, så minnet kan vara fel och det kan ha blivit ändringar.

Kollar:
sjukdomshistorik
syn, skärpa och periferiseende
hörsel väldigt enkel
lyssna på hjärta o lungor
reflexer
urinprov

Sjukdomshistorik går bra att göra digitalt, resten verkar lite knöligt.

Vet du vad dom kollar på urinprovet? Ska till ner till kontinentens mer liberala delar snart
Citera
2025-06-23, 07:38
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Så här står det, Du måste också skicka in ett aktuellt läkarintyg. Tänk på att intyget inte får vara skrivet tidigare än två månader före ansökan. Vi prövar din ansökan först när vi har tagit emot läkarintyget. Du menar att jag kan fylla i en egen?
Ja det beror på hur gammal du är. Är du under 45 skickar du in den elektroniskt på Transportstyrelsen är du äldre så måste du till farbror doktorn.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och-blanketter/blanketter-for-vagtrafik/korkort/privatperson/halsodeklaration/
Citera
2025-06-23, 07:45
Medlem
Citat:

om du bor i en större stad är det enkelt. Mångkulturen har gjort att många arabiska läkare kommit hit och startat praktiker. I göteborg finns tex "intygsläkaren" dit du kan boka ett besök inom några timmar och gå dit. Väl på plats möts du upp av en "sköterska" som kollar ditt blodvärde för diabetes, och du får besvara frågan om du är alkholist med ett ja eller ett nej, sedan är det lite greppövningar med händerna och du skall stå upp och ta med dina fingerspetsar på näsan. Du gör också en syn undersökning där.

kostnad 1000 kr, på läkarintyget som du får, skickar de också en digital kopia till transportstyrelsen, läkaren du aldrig har träffat har skrivit under intyget med sitt arabiska namn
Citera
2025-06-23, 07:47
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ja det beror på hur gammal du är. Är du under 45 skickar du in den elektroniskt på Transportstyrelsen är du äldre så måste du till farbror doktorn.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och-blanketter/blanketter-for-vagtrafik/korkort/privatperson/halsodeklaration/

Det du pratar om är om man vill förnya sitt körkort. Vill man skaffa högre behörigheter krävs både läkarintyg och optikerintyg.
Citera
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Citat:

Jag förstår inte varför dom då inte skulle skriva hälsodeklaration utan istället enbart skriver läkarintyg
Citera
Medlem
Citat:
Vet du vad dom kollar på urinprovet? Ska till ner till kontinentens mer liberala delar snart

de kollar om du har diabetes, det är inte ett urinprov längre utan de tar blodprov...
Citera
2025-06-23, 07:52
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Jag undrar också om det är någon som har erfarenhet av att göra det på distans? Det finns något som heter distansdoktorn som påstår detta men jag för inte ihop det om det inkluderar blodprov och optikerundersökning.
Citera
2025-06-23, 08:28
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Jag undrar också om det är någon som har erfarenhet av att göra det på distans? Det finns något som heter distansdoktorn som påstår detta men jag för inte ihop det om det inkluderar blodprov och optikerundersökning.

Du kan inte göra det på distans, konstigare är det inte. Du går först till en optiker och får ett synintyg och sedan går du till en läkare, konstigare är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in