2025-06-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Israel är inget terroristland. Ja, jag tycker att mellanösterns enda demokrati ska ha kärnvapen. De kan hantera det. De har inte hotat någon med kärnvapen. Tror du att Iran skulle hota med kärnvapen om de hade kärnvapen?

Svara på frågorna, men börja med föregående: Vill du att ett terroristland som Iran ska ha kärnvapen?
Jo, Israel är en terrorstat i alla avseenden.

De har upprepade gånger hotat med kärnvapen, som de senare hävdar inte finns. De vägrar, till skillnad från Iran, låta sitt kärnkraftsprogram granskas av IAEA.

Nej, inget land någonstans borde ha kärnvapen. Rubbet borde nedrustas.

Frågan är varför hjärntvättade cp:n rycker på axlarna åt att Israel har kärnvapen, men fullkomligt pissar i byxorna över att Iran i 30-40 år eventuellt är på gång att konstruera detsamma.
Citera
2025-06-23, 00:05
Medlem
BananaYoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
”Guds vilja”
Precis.

Och vi får inte heller glömma Trumps uttalande om Gud/Allah efter attacken, även den clownen försöker rentvå sin handling med att direkt/indirekt peka på Guds vilja. Fulaste tricket i boken, oavsett tro.
Citera
2025-06-23, 00:10
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Nähä, men att “de är ju judar” tycker inte jag duger som skäl.

Det är inte skälet heller. Fattar att du redan vet det men har ett annat syfte med dina diskussioner
Citera
2025-06-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Då får du upplysa mig, vilka är “Israels proxies” som har i lönndom bedrivit krig mot Iran/palestinier/libaneser?
Det är mot Iran och deras proxies (Hamas, Hizbollah, PFLP, etc.), inte Libanon och Palestina.

National Council of Resistance of Iran, DAANES, Popular Forces of Palestine och Kurdistan Freedom Party (med understöd från USA, Storbritannien, Frankrike och Palestinska myndigheten).
Citera
2025-06-23, 00:11
Medlem
BananaYoos avatar
Är det någon som vet ifall Irans utrikesminister Abbas Araghchi åkt till Moskva/Putin som ett direkt svar på attackerna eller inte? Det jag har fått fram är att det snarare är en slump och att det var planerat sedan innan, men det låter lite konstigt.
Citera
2025-06-23, 00:13
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Fred får man inte genom att börja bomba ett annat land. Då får man krig. Det här kommer att innebära allt annat än lugn.

Det är märkligt hur ni trumpinister automatiskt köper allt som Trump säger hur omvänt det än är. Ni kan verkligen inte tänka själva.

Eller så lyssnar man på vad som sägs och inte vantolkar ett enkelt budskap.
Varken USA eller trump är intresserad av krig, hela valrörelsen gick ut på att trappa ner på internationella uppdrag, så det är utan tvekan ett kort besök.
Dock måste USA försvara sig mot hot, skulle Iran få atomvapen så är det stor risk att den används.
och det kan inte USA blunda för., skulle Iran lyckas med en lyckoträff så ser det värre ut, men annars förväntar jag mig att det gormas bort politiskt bara.
Citera
2025-06-23, 00:13
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är inte frågan Bildt svarar på. Utan det är när får man angripa ett annat land. USA egna underrättelsetjänst har själva sagt att det är långt kvar har innan Iran har kärnvapen och de hade inte tagit något sådant politiskt beslut.

Problemet med USAs agerande och Rysslands i Ukraina för oss tillbaks i en tid före 1648* och det är inget bra för länder som Sverige. Deras agerande ökar risken för flera krig i världen. Risken att Kina kommer försöka Taiwan ökade några grader av två skäl

1 Rätten som stormakt - Se USAs och Rysslands beteende

2 USA kommer kanske fortsätta vara upptagen i MÖ

Sen kan man ju diskutera varför Iran inte ska få ha kärnvapen men andra länder får ha dem till ex Israel. Personligen vill jag inte att Iran ska ha kärnvapen.

*Westfaliska freden

Jag tycker att Bildt (medvetet) skjuter bredvid målet för att ställa Trump I skamvrån.

Han utgår från FN-stadgans "krigsartikel" 51 om alla länders inherenta rätt till självförsvar.

Han ställer den retoriska frågan om USA verkligen var så omeddelbart hotat av Iran att det måste skicka bombplan?

Det var USA givetvis inte. Det förelåg inget direkt hot (i nuläget) och kanske ingen omeddelbarhet heller.

Men detta gäller bara vad artikel 51 säger om rätten till INDIVIDUELLT självförsvar. Han glömmer passande nog bort rätten till KOLLEKTIVT självförsvar.

Detta innebär att varje stat har rätt att skrida in som allierad för att hjälpa en annan stat för att försvara sig mot en angripare.

USA har rätt enligt FN:stadgarna att hjälpa Israel i deras krigsinsatser.

Har då Israel rätt att föra krig mot Iran?

Ja, det har de. Du har rätt enligt folkrätten att försvara dig mot ett land som för krig mot dig "via ombud" (via "proxies").

När Hamas och senare Hizbollah och Houthimilisen angrep Israel militärt sedan oktober, 2023, så skedde det med Irans stöd "i råd och dåd". Detta är ett direkt kasus belli och ger Israel ius ad bellum.

En rätt till väpnat våld mot Iran från Israels sida föreligger alltså redan sedan 2023, och detta oaktat Irans robot- och kärnvapenprogram.

Allt det där blundar Bildt medvetet inför.

Caset är alltså följande:

Kriget mellan Israel och Iran är pågående sedan 2023. Israel angreps av Irans ombud och har därför rätt att slå mot detta land. USA har även rätt att delta i denna konflikt på vad sätt landet finner lämpligt i egenskap av förbunden och kan därvidlag formulera sina egna krigsmål som inte behöver vara identiska med Israels.

Slutsats:

Operation Midnight Hammer är till 100 procent i överensstämmelse med folkrätt, sedvana och FN-stadgan.

Trump och Netanyahu har rätt; Bildt, Greta Thunberg och mullorna har fel.
Senast redigerad av Ken Dryden 2025-06-23 kl. 00:17.
Citera
2025-06-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Iran har inte riktigt någon väg framåt så som läget är just nu, om Israel och USA kan fortsätta bomba Iran och få till ett folkligt väpnat uppror (exempelvis av araberna, balucherna, kurderna eller azerierna) skulle det fungera väldigt väl för att få bort regimen.

Iran kan fortsätta - utan kärnforskning eller anrikning inom landet- och köpa kärnteknik av någon annan stat. Iran behöver fortfarande energi.
Trump och Netanyahu har inte råd eller tid att förvandla Iran till någon vasallstat.
Citera
2025-06-23, 00:28
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
En amerikansk senator som har ungefär samma uppfattning som jag har. Men han sprider väl bara "iransk propaganda". Folk som tror att invasioner och bombningar löser några problem kanske borde vara lite mer fundersamma och reflektera över vad de brukar resultera i. Det finns gott om fallstudier om amerikanska interventioner i Mellanöstern, och inga av dem brukar sluta med några av de önskade resultaten.

https://www.youtube.com/watch?v=kc8WTAcjZ20

Att det är israels regering som utifrån rena politiska egenintressen drivit in USA i ett potentiellt storkrig kommer få återverkningar i USA. Det finns en rejäl risk att USA försvagas av detta och att USA:s ekonomiska situation tvingar fram åtgärder som inte är till gagn för någon som hellre vill se USA som den globala stormakten än någon kombination av Kina/Ryssland-orienterad världsordning.
Fantastiskt. Du lyckas hitta en person ur den amerikanska politiska oppositionen som är kritisk till det republikanska beslutet. Nu vill du använda det politiska utspelet som ett bevis för att du har rätt i att det är bättre att låta Iran få möjlighet att producera kärnvapen.
Citera
2025-06-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Iran ska nog hålla sig på mattan för attackerar dom USA är dom totalt chanslösa . Men dom kommer nog fortsätta bomba Israel men Israel har ju luftherravälde över Iran så dom kommer ju fortsätta också .

Jag har lite svårt att förstå att man satsar all-in på kärnkraft, men saknar eget militärflyg och missilförsvarssystem värt namnet. Det verkar vara viktigare att se till att kvinnor döljer sitt hår än att ha ett gediget försvar. Ödesdigert med tanke på att man har två brutala rovdjur som fiende.
Citera
2025-06-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så iranierna fick inte upp ett plan i luften, lyckades inte skjuta ett skott mot jänkarna? De märkte inte ens att USA var i deras luftrum innan det var för sent. Tror det är bäst att iranierna ligger lågt ett bra tag, så de inte skämmer ut sig ännu mer...

Det var stealth-plan som genomförde attacken och Tomahawk-missilerna avfyrades från u-båtar.
Citera
2025-06-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Så du tycker att ett terroristland som Iran ska ha kärnvapen?

Nej, men vi borde ha skaffat det när vi hade möjligheten. Det jag är besviken över är hur mycket av en jude-lakej Trump är, precis som Jimmie Åkesson. När ska äkta opposition komma till mskten är frågan jag ställer mig. Sen är väl judarna och USA de abdolut värsta vad gäller terrorism och allmän ondska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in