2025-06-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Hahaha du ska nog kolla in de senaste pollsen lilla vän.
Folk slänger ur sig så mycket lögner och idioti i parti och minut. Det är sanslöst frustrerande och tröttsamt, och ett stort samtidsproblem för Flashback och andra digitala plattformar. Samma dumjävlar som i nästa andetag åberopar meritokrati och beskyller allt för att vara fake news.

Så här ser verkligheten ut: Trumps approval rating ligger för tillfället alltså på -12% (jämfört med Obama, 17% och Biden, 8% under samma tidpunkt i deras resp. mandatperioder).
https://www.economist.com/interactive/trump-approval-tracker
Citera
2025-06-22, 21:40
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Självklart hade man legitima skäl, Saddam Hussein var en galning som attackerade andra länder och kidnappade svenskar.

Jag tror att huvudsyftet var att få bor Saddam och det lyckades man med; att man misslyckades med allt annat är en annan femma.

Jag tror inte att USA (eller jag) riktigt bryr sig om vad som händer med Iran eller Irak så fort regimen är borta.

Jag tycker inte det är legitima skäl för att störta en regim på andra sidan jorden genom en fullskalig invasion. Speciellt när det inte ens finns någon kvalificerad opposition som kan ta över rodret och garantera säkerheten för befolkningen, när det var hela syftet.

Tror hela projektet med att ”göra Irak till en liberal demokrati” var ett sätt för att öka stödet för invasionen hos befolkningen på hemmaplan och för ledarna i världen. Tittar man på hur demokratiseringen planerades- och utfördes är det väldigt tydligt att man antingen saknade avsikt eller intresse för att bygga ett fungerande samhälle.
Citera
2025-06-22, 21:41
Medlem
Citat:
Nope, det kommer från IRGC och deras ledare Ayatollah Blöjhuvud.
Säger inte att du ljuger, men källa på den vore bra.
Citera
2025-06-22, 21:41
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
En sak jag undrar är varför Israel inte utvecklat en egen bomb som kan slå ut Irans nedgrävda kärnenergiprogram? Det borde väl inte vara en omöjlighet för ett så utvecklat land som Israel.
Därför att man behöver ett flygplan som kan bära dem också... GBU-57 som användes är 6,2 meter lång och väger 12,3 ton. Det krävs ett tungt bombflyg såsom en B2 eller en B52 för att släppa dem.

Israelerna har inga tunga bombflygplan, så man måste utveckla det också först och främst, isåfall.
Citera
2025-06-22, 21:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det här minskar inte risken med Ryssland. Nu spelar ju Trump Putin i händerna genom att göra USA upptaget med att larva runt ännu mer i mellanöstern. Det här kan mycket väl öka risken för att Putin nu ser det som om han får ett frikort eftersom USA inte längre har möjlighet att hjälpa till i Europa.

Det här är inte till vår fördel. Varken strategiskt eller när det kommer till flyktingvågen som vi kan räkna med kommer.

Netanyahu sk*ter i Europa och USA. Han bryr sig inte om hur det här kommer påverka något annat än honom och zinosterna.

EU kan inte stoppa det vilket du tycks tro. Ryssland kan mycket väl använda detta asymmetriskt och börja slussa in iranska flyktingar i Europa. Det blir ju 'win win' för dem.

Alla möjligheter i världen... Jo, tjena. Du har ingen aning.

Idiot...

Ja, du är verkligen en idiot.

Till att börja med så har det amerikanska stödet till Ukraina redan minskat kraftigt.

USA är en supermakt, till skillnad från misslyckade Ryssland så kan USA utan problem hantera ett krig i Iran och Ukraina samtidigt.

Det är värre för Ryssland som vill försvara Iran men inte har förmågan.

Det här är perfekt läge för EU att steppa upp och en möjlighet för Trump att inse att Ryssland/Putin inte är hans vän.

Det är upp till EU och Sverige att hantera migrationen, några miljoner till spelar verkligen ingen roll med tanke på hur många som redan är här.
Citera
2025-06-22, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Säger inte att du ljuger, men källa på den vore bra.

Du kan hitta källor om du bara gräver, men här kommer ett exempel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/iran-planerade-mord-pa-judar-i-sverige-par-greps-misstankta-for-terror
Citera
2025-06-22, 21:49
Medlem
BananaYoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hoppas för (social-)demokratins skull att din sida lyckas starta kärnvapenkriget innan alla bombar alla och alla dör. Ja bara man är ANSTÄNDIG med fina LIBERALA VÄRDERINGAR så får jorden gå under. Fram till dess får du prenumerera på DN och lydigt se på Aktuellt varje dag som en god samhällsmedborgare.
Jag vet att det låter märkligt men jag har liksom ett mönster: jag brukar heja på båda sidor i krig.. och sen konstatera att båda förlorade. De förlorade var för sig, jag förlorade dubbelt.

Typ: USA vs Irak på 00-talet – förlorade inte båda egentligen? USA blev en psykologisk ruinhög och Irak blev en fysisk. Eller Ryssland vs Ukraina där ena sidan skjuter drönare och den andra TikToks, men båda tycks mer traumatiserade än segerrika.

Så nu vill jag vara lite mer “normal”, en NPC-svenne om du så vill. Jag vill bara veta vem jag ska heja på. En vinnare. En hjälte. Vinnarflaggan att ladda upp på min profilbild redan idag.

Men varje gång jag försöker, så känns det som att jag sitter på läktaren och applåderar två självmål på raken.

Så om du har facit, snälla ge mig det. Jag är redo att vifta med flagga. Bara säg vilken. Eller du kanske håller fast, taktiken är snarare att titta på utan att hålla på varken USA, Israel eller Iran.. vinst varje gång?
Citera
2025-06-22, 21:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jepp, tror inte de kan penetrera berggrunden. De kan penetrera djupt i betong och vanlig jord, men finns nog inga vapen som kan penetrera ett helt berg på ett bräde. Däremot så kan ju anläggningen blivit skadad eller förstörd ändå då de kan orsaka ett ras även om bomberna inte detonerar inuti själva komplexet.

De kan träffa inom några meters radie, plus att de innehåller upp till 2ton sprängmedel, så det räcker nog med att de träffar själva berget för att orsaka skador på anläggningen...

Det är kalksten i berggrunden. Utmärkt om man vill bygga stabila tunnlar. Ingen vet hur det gick i Fordow, men de där centrifugerna är mycket känsliga instrument som lätt förstörs av skakningar eller vibrationer.

Förra gången de förstördes var när Mossad smittade ned hela kontrollsystemet med dataviruset (eller "datamasken") Stuxnet, 2010, så att alla centrifugerna började snurra hej vilt och till slut gick sönder, vilket försenade anrikningsprogrammet i många år.

Kontrollsystemet var bakom en brandvägg, utan kontakt med yttervärlden. Men Mossadoperatörerna i Natanz identifierade en anställd revolutionsgardist som verkade gilla att titta på porr. De lade en CD-skiva på marken när han skulle gå till jobbet med bilder på nakna blondiner med stora bröst på omslaget och texten: "På denna CD finns sjukt sexiga brudar som suger kuk och visar fittan". Detta var oemotståndligt för den anställde, som tog med sig skivan in i anläggningen i Natanz för att kolla på den i smyg. När han öppnade CDn så öppnade han även Stuxnet som tog sig in i systemet och tog över det.
Citera
2025-06-22, 21:53
Medlem
Nämen hörrni nu firar vi att den största av satans axelmakter blivit kastrerad! Givetvis hoppas vi på fler lyckade bombningar så att både turbaner och minareter dansar tango i generationer framöver
Citera
2025-06-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ja, du är verkligen en idiot.

Till att börja med så har det amerikanska stödet till Ukraina redan minskat kraftigt.

USA är en supermakt, till skillnad från misslyckade Ryssland så kan USA utan problem hantera ett krig i Iran och Ukraina samtidigt.

Det är värre för Ryssland som vill försvara Iran men inte har förmågan.

Det här är perfekt läge för EU att steppa upp och en möjlighet för Trump att inse att Ryssland/Putin inte är hans vän.

Det är upp till EU och Sverige att hantera migrationen, några miljoner till spelar verkligen ingen roll med tanke på hur många som redan är här.
Ryssland har mer på att vinna när Iran kaosar och förlorar då det höjer oljepriset OCH Ryssland alipper ett muslimskt kärnvapen SOM de facto skulle kunna riktas mot dem. Kina måste betala mer för att få rysk okja om de inte kan köpa billig sanktionerad iransk olja. Visst även den ryska diton är sanktionerad, men Moskva kan då säga att Kina inte har så många alternativ.
Citera
2025-06-22, 21:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaYoo
Så om du har facit, snälla ge mig det. Jag är redo att vifta med flagga. Bara säg vilken. Eller du kanske håller fast, taktiken är snarare att titta på utan att hålla på varken USA, Israel eller Iran.. vinst varje gång?

Nej jag kan inte hjälpa dig, jag känner inget speciellt för något av länderna även om islamistpräster som förtrycker kvinnor är extra hemska. När dödandet är över kommer jag varken känna mig som vinnare eller förlorare för det var inte mitt krig.

Välj en svensk flagga till din profilbild.
Citera
2025-06-22, 21:58
Medlem
Graavargs avatar
Enligt Khameneis rådgivare Ali Shamkhani har Iran allt anrikat uran kvar.
Och den kunskap och den politiska vilja som behövs.

"Even if nuclear sites are destroyed, game isn't over, enriched materials, indigenous knowledge, political will remain, political and operational initiative is now with the side that plays smart, avoids blind strikes. Surprises will continue!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in