Citat:
Ursprungligen postat av
freethinker2024
Du gör absolut en viktig poäng men då kan du väl också sätta dig in i Aron Flams kritik av Carl Bildt... Visst Iran har inte skickat missiler emot Israel förrän nu men har absolut stöttat sin proxy Hamas som är som en förlängd arm... Du har givetvis rätt och ibland uttrycker jag mig slapphänt! Men går fortfarande att angripa ett land snävt i förebyggande syfte, utan att det nödvändigtvis eskalerar till ett fullskaligt krig... Vad är syftet med att ha kärnvapenanläggningar 100 m under jord? Om Iran var seriöst om att det hade fredliga avsikter skulle man väl placera det ovan jord med full transparens åt IAEA...
Ja (som kort svar

).
Men det skulle förutsätta att Iran trodde och litade på att USA hade rättvisa och ädla avsikter. Det misstänker jag att Iran inte gör (och det gör nog ingen vettig person på planeten). Iran tror inte och litar inte på USA, nåt de minsann fått fog för under de senaste dagarnas händelser.
Och Iran har en poäng, fast de höll vad de lovat under JCPOA så höll inte USA vad USA lovat. Under påtryckningar från Israel bröt USA det ingågna avtalet och smällde till med ytterligare sanktioner. Så ur Irans sida kan man, med fog, ifrågasätta om USA själv spelar med full transparens och har ärliga, fredliga avsikter.
För mig känns det helt absurt att man skulle "hålla på nån" i den här soppan. Vi har en religiös förtryckarregering av värsta sort, vi har en överbeväpnad religiöst övertygad regering som glatt slaktar civila i den etniska rensningens namn, och vi har en stormakt som leds av en obildad narcissistisk tölp, med anhängare som (på riktigt) tror att han är sänd av gud. Hur i helvete måm vettig person skulle vilja räkna in sig i nåt av de tre "lagen" är bortom min fattningsförmåga...
- - -
Aron Flam är bara (och verkligen "bara", i ordets sanna bemärkelse) en typisk högersionist, i något falsk förpackning. En bekant skickade för ett par veckor sedan en av hans monologer om Gaza, och den var i stort sett från början till slut bara falsk propaganda. Hela hans grej hängde på att subjektiva, semantiska liknelser, men utan någon logisk eller verklig grund. Han är som Hans Rosling, men för högersionismen. Rosling var också en lögnare och snedvridare av guds nåde, som täcktes påstå att det han presenterade var bevis i form av statistik. Fast nu när jag tänker efter så var nog Rosling ett par snäpp smartare. Minst.