2025-06-22, 17:32
Medlem
Hej, har problem med att ladda ner senaste uwtd-fixen från 2025-05-30. Klickar på länken men inget händer. Vad kan vara problemet? Har även försökt ladda ner senaste mappen men det har inte heller gått.

Sedan har jag fått information om att jag ska använda "fix.bat." Någon som vet vad det är för något?

Men först alltså nedladdningsproblem. Har testat att stänga av virusskyddets brandvägg. Ingen skillnad.

Windows.
Senast redigerad av SRKP 2025-06-22 kl. 18:07.
Citera
2025-06-22, 18:34
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP
Hej, har problem med att ladda ner senaste uwtd-fixen från 2025-05-30. Klickar på länken men inget händer. Vad kan vara problemet? Har även försökt ladda ner senaste mappen men det har inte heller gått.

Sedan har jag fått information om att jag ska använda "fix.bat." Någon som vet vad det är för något?

Men först alltså nedladdningsproblem. Har testat att stänga av virusskyddets brandvägg. Ingen skillnad.

Windows.
Om du använder chrome så högerklicka på länken och välj "Spara länk som...". Du får välja att behålla filen när det frågas om det.
Fix.bat skall köras för att installationen skall bli komplett. Troligen larmar windows för att köra den. Du kan ju kolla vad den gör genom att öppna den i anteckningar.
Citera
2025-06-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrumunD
Om du använder chrome så högerklicka på länken och välj "Spara länk som...". Du får välja att behålla filen när det frågas om det.
Fix.bat skall köras för att installationen skall bli komplett. Troligen larmar windows för att köra den. Du kan ju kolla vad den gör genom att öppna den i anteckningar.

Tusen tack BrumunD!!!

Minns nu sedan förra nedladdningen att Uman sa att man inte ska använda Chrome. Och trots att jag i Chrome tydligt angett länken som säker. Fick då ner fixen med Firefox. Är på språng och hinner inte testa just nu.

Beträffande Fix.bat. är jag fortfarande förbryllad. Var hittar man den? Återkommer när jag är hemma igen.
Citera
2025-06-22, 18:56
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Tusen tack BrumunD!!!

Minns nu sedan förra nedladdningen att Uman sa att man inte ska använda Chrome. Och trots att jag i Chrome tydligt angett länken som säker. Fick då ner fixen med Firefox. Är på språng och hinner inte testa just nu.

Beträffande Fix.bat. är jag fortfarande förbryllad. Var hittar man den? Återkommer när jag är hemma igen.
Fix.bat hittar du i zipfilen du får ned. Nämns här: https://www.uwtd.me/news/4
Citera
2025-06-22, 19:30
Medlem
Citat:
Fix.bat hittar du i zipfilen du får ned. Nämns här: https://www.uwtd.me/news/4

Hej igen BrumunD.

Har inte kommit iväg ännu. Tänkte att med den länken och instruktionerna måste det ju gå fort. Men så icke dessvärre. har laddat ner filerna med Firefox. Problemet är när jag ska packa upp den med 7-zip i C:\uwtd\

Felmeddelandet i 7-zip:

Målgruppen innehåller redan den behandlade filen. Vill du skriva över den befintliga filen?

Klickar på: "Ja till alla".

Nytt felmeddelande:

Cannot delete output file. Åtkomst nekad: C\uwtd\uwtd.exe

Så något stoppar mig från att radera och ersätta programmet. Och fix.bat. kommer inte upp överhuvudtaget i uwtd.

Nu full fart ut!
Citera
2025-06-22, 20:04
Medlem
BrumunDs avatar
Det är inte så att du har uwtd igång när du packar upp filerna? Men fix.bat borde ju packas upp ändå tycker man då den inte finns tidigare.
Citera
2025-06-22, 20:24
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Så något stoppar mig från att radera och ersätta programmet.
Antagligen körs uwtd.exe. Då brukar man få den typen av "åtkomst nekad" meddelande när man ska skriva över. Kolla i Aktivitetshanteraren (Ctrl+Skift+ESC) att filen inte körs.

Om du ändå får "nekad" felet i 7-zip trots att filen inte körs. Radera då själv uwtd.exe från C:\uwtd så att filen inte finns längre. Sen kör du zip-filen igen.

Citat:
Och fix.bat. kommer inte upp överhuvudtaget i uwtd.
Detta bör lösa sig självt när du kör zip-filen igen efter du avslutat eller raderat uwtd.exe.
Citera
2025-06-22, 20:27
Medlem
Martin24s avatar
Hej BrumunD. Såg nu att du svarat under tiden som jag skrev mitt meddelande.
Citera
2025-06-22, 22:54
Medlem
Citat:
Det är inte så att du har uwtd igång när du packar upp filerna? Men fix.bat borde ju packas upp ändå tycker man då den inte finns tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
Hej BrumunD. Såg nu att du svarat under tiden som jag skrev mitt meddelande.

Suveränt BrumunD och Martin24! Jag är ju en riktig dummies visar det sig för visst var programmet öppet. Och ni kom underfund med det på en gång.

Dock kvarstår fortfarande ett problem (minst). I 7-zip finns "fix.bat" angiven som separat fil vid sidan av uwtd.exe och som väl nu ska vara nedladdad och ha ersatt filen med samma namn. Men jag hittar inte någon "fix.bat"-fil i uwtd-mappen. Har den bytt namn till bara "fix" för en sådan fil finns det. Den är bara 1 kb.

När jag klickar på den kommer det upp en svart ruta med texten:

"Avinstallerar cffi och cryptography..."

Spontant känns inte det helt rätt... Hum.

Säg inte att ni har en lösning på det här också

-----

P.S. Efter att jag skrev ovanstående så har den svarta rutan fyllts av följande rotvälska utan att jag tryckte på något:

"Avinstallerar cffi och cryptography...
Found existing installation: cffi 1.15.0
Uninstalling cffi-1.15.0:
Successfully uninstalled cffi-1.15.0
Found existing installation: cryptography 35.0.0
Uninstalling cryptography-35.0.0:
Successfully uninstalled cryptography-35.0.0
Installerar om cffi och cryptography utan cache...
DEPRECATION: Loading egg at c:\uwtd\lib\site-packages\scapy_python3-0.26-py3.8.egg is deprecated. pip 24.3 will enforce this behaviour change. A possible replacement is to use pip for package installation. Discussion can be found at https://github.com/pypa/pip/issues/12330
DEPRECATION: Loading egg at c:\uwtd\lib\site-packages\whois-0.9.13-py3.8.egg is deprecated. pip 24.3 will enforce this behaviour change. A possible replacement is to use pip for package installation. Discussion can be found at https://github.com/pypa/pip/issues/12330
Collecting cffi
Downloading cffi-1.17.1-cp313-cp313-win32.whl.metadata (1.6 kB)
Collecting cryptography
Downloading cryptography-45.0.4-cp311-abi3-win32.whl.metadata (5.7 kB)
Collecting pycparser (from cffi)
Downloading pycparser-2.22-py3-none-any.whl.metadata (943 bytes)
Downloading cffi-1.17.1-cp313-cp313-win32.whl (172 kB)
Downloading cryptography-45.0.4-cp311-abi3-win32.whl (2.9 MB)
---------------------------------------- 2.9/2.9 MB 4.9 MB/s eta 0:00:00
Downloading pycparser-2.22-py3-none-any.whl (117 kB)
Installing collected packages: pycparser, cffi, cryptography
Attempting uninstall: pycparser
Found existing installation: pycparser 2.20
Uninstalling pycparser-2.20:
Successfully uninstalled pycparser-2.20
Successfully installed cffi-1.17.1 cryptography-45.0.4 pycparser-2.22

[notice] A new release of pip is available: 22.0.3 -> 25.1.1
[notice] To update, run: python.exe -m pip install --upgrade pip
Klart!
Press any key to continue . . ."

Bör jag klicka på any key är nu frågan?
Senast redigerad av SRKP 2025-06-22 kl. 23:10.
Citera
2025-06-22, 23:31
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:

Bör jag klicka på any key är nu frågan?

Ja, tryck du sen skall det vara klart.

Om du är i utforskaren så på översta raden där det står Arkiv, Start, Dela och Visa så välj Visa och på höger sida står "Filnamnstillägg". Klicka i rutan så kommer du att se filen fix.bat bättre.
Senast redigerad av BrumunD 2025-06-22 kl. 23:40.
Citera
2025-06-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ja, tryck du sen skall det vara klart.

Hej igen BrumunD och Martin 24!

Jag godkände aldrig den där frågan utan provade istället att ladda ner direkt med nya uwtd.exe och då fick jag ner ett av de program som inte gick att ladda ner före senaste fixen så det kanske räckte med att i 7-zip bara ange att de skulle laddas ner i uwtd-mappen.

Ni har varit guld måste jag säga.

Uman har ju stängt sitt forum. För min del som tekniskt fåkunnig har det ställt till det en del vilket den här tråden mer än väl belyser. Tycker ni att det är en bra idé att den här tråden tar över det gamla forumets funktion? Även om just ni två sannolikt mer får anledning att supporta än att supportas.
Citera
2025-06-22, 23:44
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Dock kvarstår fortfarande ett problem (minst). I 7-zip finns "fix.bat" angiven som separat fil vid sidan av uwtd.exe och som väl nu ska vara nedladdad och ha ersatt filen med samma namn. Men jag hittar inte någon "fix.bat"-fil i uwtd-mappen. Har den bytt namn till bara "fix" för en sådan fil finns det. Den är bara 1 kb.

Allt ser bra ut. Anledningen till att det bara står "fix" är nog för att du med absolut största sannolikhet inte ställt in att Windows ska visa filändelser.

Gör så här för att visa filändelser.

1. Tryck Win+R
2. Skriv eller klistra in:
Kod:
control folders
3. Klicka på tabben Visning
4. Avmarkera alternativet Dölj filnamnstillägg för kända filtyper
5. Klicka OK
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera