2025-06-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Har Israel/USA laglig rätt att attackera Iran? Bägge dessa länder förfogar själva över kärnvapen och har aldrig blivit attackerade av Iran pga detta. Är det inte bara ett svepskäl att vara helt överdrivet paranoid pga kärnvapenutveckling och att den riktiga orsaken till att bombningarna är att man vill få bort alla som motsätter sig Israels expansion i mellanöstern? Först Hamas/Hizbollah och nu Iran. Det tycks för mig rätt uppenbart att man vill få till regimskiften som är mer medgörliga eller rent av ta över vissa landområden själva.

USA? Nej, det skulle jag faktiskt inte tro att de har. Israel? Ja.
Citera
2025-06-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du nämner ju det, så varför upprepa?

Att Trump bröt JCPOA-avtalet är dock minst sagt relevant, eftersom det uttryckligen ledde till att Iran började anrika uran.

Trump gjorde rätt, Obama gjorde fel som sponsrade Irans terrorverksamhet.
Citera
2025-06-22, 17:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du nämner ju det, så varför upprepa?

Att Trump bröt JCPOA-avtalet är dock minst sagt relevant, eftersom det uttryckligen ledde till att Iran började anrika uran.
Därför att din argumentation blir obegriplig när du pratar om Trumps första presidentperiod, och sedan hoppar över Biden, för att direkt gå till Trumps andra period.

Iran hade alla möjligheter att förhandla med Biden men de ville hellre utpressa sig till medel för vapen. Det var bakgrunden till att Biden backade från förhandlingar med Iran-regimen. Iran körde över honom.

Det är en viktig pusselbit till varför Trump gav 60 dar till iranierna för att de skulle ha möjlighet att visa att de var seriösa. De försökte leka även med Trump. Det gick åt helvete med musik för ayatollan.

Stämmer inte att Trumps frånträde av avtalet ledd till att Iran började anrika uran. Fordows existens avslöjades 2009. 2013 kunde Iran anrika uran till 20%. Det var bakgrunden till JCPOA. Så Iran var redan på gång, hade redan intentionen.
Citera
2025-06-22, 17:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Kunskap
Nej, det är inte ”kärnämne” för många. Inte för mig heller.
Därför som jag går på källor som vet bättre. Gör jag ofta.
Är det en neutral och betrodd källa, ännu bättre.
Tyvärr är det många som har åsikter, utan att lite grund med sig. De bara kräks, oftast av politiska skäl.

USA och motstridiga uppgifter.
Jag har sett vad Tulsi Gabbard sa.
USA underrättelser sa att det inte fanns vapen på gång nu.
IAEA gav en rapport. Den säger råfakta. Tydligen har IAEA haft ett krismöte idag.

Orsak och verkan
Jag tror att USA såg ett fördelaktigt läge att utnyttja situationen, efter Israels vecka med bombningar.
Mindre risk för egna förluster.

Jag är nu mest orolig över hur man ska kunna stänga denna fråga. Inga kärnvapen i Iran.
Jag är inte övertygad om att man nådde sitt mål.
Det kommer bli långvarigt.

Nu är ju detta ett politiskt forum, så det är väl inte så konstigt att folk diskuterar det här av politiska skäl...

Att det kommer bli utdraget är jag också övertygad om, men att Tulsi Gabbard säger en sak och organisationerna hon representerar är väl knappast en nyhet?

Alla objektiva källor jag sett har menat att USAs underrättelsetjänst inte menar att Iran är nära förestående att få tillgång till kärnvapen. Vad är det för objektiv källa du känner till som säger det motsatta?

Jag tror att Trump - i sin enfald - dragit igång något han inte reder ut och som dessutom vi i Europa kommer få betala ett högt pris för.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Iran har ju typ 70% utvecklat utan. Man behöver bara 3% för att driva kärnkraftverk. Vad ska de med 70% till? Det finns bara ett svar på den frågan.

Kul att du kommer med andra siffror än vad Vodkasomsnus gör...

Att Iran vill är inte synonymt med att Iran kan.

Var har du för objektiv källa på ditt påstående?
Citera
2025-06-22, 17:20
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Nä. Det tror jag inte på alls.

Om Iran stänger ner Hormuzsundet så är en militär intervention från USA nästan garanterad. Läs på lite om Freedom of navigation. Saudiarabien skulle pressa USA och allierade att agera militärt mot Iran. Kuwait som är mer sårbara än Saudi skulle be USA/NATO om beskydd av deras fartyg.
Citera
2025-06-22, 17:23
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Det fetade. Den källa som är oberoende, som jag känner till är IAEA.
3e gången.
https://www.iaea.org/newscenter/statements/iaea-director-general-grossis-statement-to-unsc-on-situation-in-iran-20-june-2025

Citat:
As stated in my most recent report to the Agency’s Board of Governors and based on inspections conducted at the relevant facilities since then, Iran’s uranium stockpiles remain under safeguards in accordance with Iran’s comprehensive safeguards agreement. You may recall that more than 400kg of this stockpile is uranium enriched up to 60% U-235. It is essential that the Agency resumes inspections as soon as possible to provide credible assurances that none of it has been diverted.

Kan man tolka 60% olika. Ja troligen. Eller med avsikt…

Jag tror också att Trump tagit sig vatten över huvudet. Iran kan välja vilken väg som helst framåt efter detta. Såvida inte det kommer en ny regim på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nu är ju detta ett politiskt forum, så det är väl inte så konstigt att folk diskuterar det här av politiska skäl...

Att det kommer bli utdraget är jag också övertygad om, men att Tulsi Gabbard säger en sak och organisationerna hon representerar är väl knappast en nyhet?

Alla objektiva källor jag sett har menat att USAs underrättelsetjänst inte menar att Iran är nära förestående att få tillgång till kärnvapen. Vad är det för objektiv källa du känner till som säger det motsatta?

Jag tror att Trump - i sin enfald - dragit igång något han inte reder ut och som dessutom vi i Europa kommer få betala ett högt pris för.

Kul att du kommer med andra siffror än vad Vodkasomsnus gör...

Att Iran vill är inte synonymt med att Iran kan.

Var har du för objektiv källa på ditt påstående?
Citera
2025-06-22, 17:23
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Det var en stor framgång, målet var att få bort regimen.

Visst. Irak var en stor framgång för USA. Iran kommer bli en ännu större framgång.
Citera
2025-06-22, 17:26
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Det är bara din subjektiva mening. Folket där kanske har en annan åsikt.

Sen är det ganska intressant att du verkar se mellan fingrarna att Israel har kärnvapen. Antar att Israel i dina ögon är ett gäng fredsduvor?
Nej, det är inte bara min subjektiva mening, utan ditt relativiserande springer ur en djup okunskap om Iran.

Förkovra dig, ta reda på fakta, läs på Amnestys och Human Rights watch hemsidor. Ta del av världsrankingen om Quality of life, rule of law, World Happiness Report, Freedom index, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, pressfrihet mm mm. Iran bottnar alla dessa listor medan samtliga västländer toppar dem.

Varför tror du att miljoner och åter miljoner flytt hals över huvud från Iran till väst sedan 1979?

Sanslöst att du är så indifferent till att 90 miljoner människor lever under tyranni i den förtryckande shariadiktaturen Iran.
Har du inget hjärta?
Citera
2025-06-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Iran har ju typ 70% utvecklat utan. Man behöver bara 3% för att driva kärnkraftverk. Vad ska de med 70% till? Det finns bara ett svar på den frågan.
Jag har redan svarat på detta. De blev provocerade genom sabotage.
Citera
2025-06-22, 17:29
Medlem
Iran kan inte göra ett skit mot attackerna. Detta visar bara att det är rätt för länder att utveckla kärnvapen, vilket är enda sättet att förhindra att USA/NATO knackar på dörren och bombar skiten ur en.
Citera
2025-06-22, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Varför tror du att miljoner och åter miljoner flytt hals över huvud från Iran till väst sedan 1979?

Fler flyr TILL Iran än från. Man har 3.8 miljoner flyktingar.
Citera
2025-06-22, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Var det? USA ockuperade Irak fram till 2011 och var sedan tvungna att gå in igen samtidigt som hela landet föll isär i inbördeskrig samtidigt som ISIS växte sig starka och spred sig som en cancer. Irak var verkligen en stor framgång.
På rent humanitära skäl hade en koalition för avsättande av Saddam Hussein kunnat motiveras, eftersom att han massmördade hundratusentals, regerade med järnhand, och stöttade islamisk terror i världen... Schismen mellan sunni och shia är en produkt av den "toleranta" religionen islam som föranledde separatismen i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in