2025-06-22, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
När det gäller Iran är det första målet att se till att de aldrig kan få massförstörelsevapen.

I andra hand skulle det vara bra om de föll men det är inte huvudsaken.

Dina kommentarer om Norden är inget annat än fantasier. Och som jag skrev usa anfaller inte fredliga demokratier.
Att USA inte anfaller "fredliga demokratier" beror på att alla dessa liberala demokratier är USA:s knähundar.

Tycker du att Israel ska få ha kärnvapen?
Citera
2025-06-22, 16:55
Medlem
UT64s avatar
I 45 års tid har regimen i Iran upprepat samma slagord år efter år. "Död åt Israel" och "Död åt USA"..Och nu har de äntligen kommit till det stadium där de kan få praktisera sina drömmar om "utplånande" av dessa stater. Och det går inget vidare.. Snart är Irans terrorregim borta och med den faller även Hamas, Hizbollah och diverse annat svartskalledrägg som förpestat världen.

Tack Israel och USA för att ni gör världen en stor tjänst!
Citera
2025-06-22, 16:57
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kanske inte men Bildt har fortfarande rätt.
Så han tycker att Iran ska få utveckla kärnvapen?
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Iran lämnade förhandlingarna med Biden. Sen lättade Biden på sanktioner mot Iran och gav dem vid flera tillfällen tillgång till tidigare frysta tillgångar. Många biljarder dollar. Bla fick de tillgång till 6 biljarder dollar i frysta tillgångar för 5 amerikanska gisslan under Biden. Iran gjorde alltså affärer med gisslan så sent som 2023. Pålitligt land som man verkligen vill förhandla med.

Jag tycker du ska nämna detta som är mer närliggande i tid istället för att dra upp att Trump lämnade Obama-avtalet, eftersom dessa händelser är mer aktuella.

Du nämner ju det, så varför upprepa?

Att Trump bröt JCPOA-avtalet är dock minst sagt relevant, eftersom det uttryckligen ledde till att Iran började anrika uran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Laglig rätt att anfalla? Hade Ryssen laglig rätt att anfalla Ukraina?

Vilken global domstol ger länder "laglig rätt"? Tror du världen är en enda stor demokrati?

I sånna här angelägenheter finns det inget som heter "laglig rätt".
Att hejda en lite väl "udda" diktatur från att skaffa kärnvapen är huvudsakliga argumentet från Trump och de tre i manskören just bakom honom.
De pekar ut Nordkorea och att de testade sitt första kärnvapen 2006 som Clintons fel.
Lite snett men ..... .delvis rätt då han satt i Vita huset 1993-2001 då de skaffade mycket av kapaciteten.
Sedan blev det sonen Bush som var upptagen med att vinna krigen i Afghanistan och Irak .......jättemycket.
Citera
2025-06-22, 16:58
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vad har du som pekar på att Iran faktiskt håller på att utveckla kärnvapen?

Att Netanyahu tjatat sedan tidigt 90-tal om att Iran snart har kärnvapen gör det inte till en sanning.

Inte ens USAs egen underrättelsetjänst menar ju att Iran är i närheten av att få ihop några kärnvapen...
Iran har ju typ 70% utvecklat utan. Man behöver bara 3% för att driva kärnkraftverk. Vad ska de med 70% till? Det finns bara ett svar på den frågan.
Citera
2025-06-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
I 45 års tid har regimen i Iran upprepat samma slagord år efter år. "Död åt Israel" och "Död åt USA"..Och nu har de äntligen kommit till det stadium där de kan få praktisera sina drömmar om "utplånande" av dessa stater. Och det går inget vidare.. Snart är Irans terrorregim borta och med den faller även Hamas, Hizbollah och diverse annat svartskalledrägg som förpestat världen.

Tack Israel och USA för att ni gör världen en stor tjänst!

Lite så. Mullorna fick också 60 dagar på sig. Men inget skedde. Däremot får vi se om mullorna tappar makten. Jag är inte helt säker. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-06-22, 17:01
Medlem
Hur kan handikappade människor i väst säga saker som vänta bara , Iran ska svara . Med vad exakt ? Israel flyger runt i Iran fritt senaste veckan , slår ut det som känner för . Vad fan ska dom svara med egentligen? Stänga ledet som går vid dom ? Ja för några bomber kan inte öppna upp det igen . Fucking hormuslimer , 1,4 miljarder, fulla av hat och detta är det enda ni har ? Ta livet av er kollektivt för ni har skämt ut er totalt
Citera
2025-06-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Från vem då? USA? Hur stort politiskt stöd tror du en markinvasion av Iran har i USA? Om Irak blev ett problem för USA kommer Iran bli hundra gånger värre.

Irak var inget problem, det var över på två veckor.
Citera
2025-06-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Kuwait och Förenade Arabemiraten kommer bomba Iran om sundet stängs .

Nä. Det tror jag inte på alls.
Citera
2025-06-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Iran har ju typ 70% utvecklat utan. Man behöver bara 3% för att driva kärnkraftverk. Vad ska de med 70% till? Det finns bara ett svar på den frågan.

Man behöver det för att försvara och bryta sig fri från andra länders förtryck. Sverige är ju exempelvis en vasallstat utan självstyre just av den anledningen.
Citera
2025-06-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

Det kan tilläggas att ordet "kärnvapen" betyder flera saker nuförtiden. Och en helknäpp regim kan använda halvutvecklat eller kvartsutvecklat uran till en massa skit.
Även om iranierna inte utvecklar kärnvapenrobotar, kan de göra dirty bombs och är det någon nation som är beredd att satsa på nuclear terrorism, så är det Iran.
Det finns en kö med galningar som vill vara Bin Laden 5.0.

När det gäller DT:s bombningar, så anser jag att det är en av få bra saker som han gjort i Vita Huset.
Det bär mig verkligen emot att säga det men tack Donald, din politiska nolla. Det där gjorde du fan bra.
Att du backade Israel och visade islamisterna var skåpet ska stå, är jag tacksam för.
Jag trodde aldrig att jag skulle skriva detta.
DT är en j-a jubelidiot. En farlig jävel. Men han är fan hård, psykopat som han är.
Nu ser vi samma Trump som tog en kula i örat och studsade tillbaka till rampljuset efter ett par dagar, hur pigg som helst.
Han har inte mycket att komma med men han har cojones, det får man ge honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in