2025-06-22, 14:08
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Som jag precis skrev till en annan användare så tror jag inte USA siktar på demokrati utan på att byta islamism mot upplyst despoti. Flera regimer i MÖ fungerar som harmoniska upplysta despotier.

Iran kommer aldrig att tillåtas tillverka kärnvapen.

Jag vet inte om jag håller med. Det enda som just nu hindrar dessa stater från att försöka radera Israel från kartan och sparka ut USA, är att man förenas i sin rädsla för Iran. Därför fyller Iran en viktig funktion för den USA-ledda alliansstrukturen i regionen.
Citera
2025-06-22, 14:08
Medlem
BananaYoos avatar
Jag känner att jag har bytt sida nu, jag ber om ursäkt till mig själv.

Absolut.. USA gjorde helt rätt.

Jag menar, vad skulle de annars göra? Tänk om någon i Teheran faktiskt funderade på kärnvapen? Tänk om en liten skolpojke med glasögon i källaren tänkte på uran igår? Det kan vi inte riskera.

USA däremot, som redan har 5 000 kärnvapen, är bevisligen pålitliga då de bara använt dem två gånger. På civila. På 40-talet.

Det är ju länge sen också. Helt preskriberat.

Och dessutom, vem ska annars bomba Mellanöstern om inte väst? Det vore omoraliskt om vi lämnade det till Ryssland och Kina.

Nä, det är bäst att västvärlden bevarar sin moraliska överlägsenhet genom att ligga steget före i att kunna förinta andra länder, för deras eget bästa.

Iran får faktiskt också skylla sig själva som existerar i fel geopolitisk zon. Varför inte låta hela Iran flytta till USA ifall de är så besatta av kärnvapenutveckling? Kanske ge dem Nevada då iranierna uppenbarligen älskar öken, kärnvapen och radioaktivitet.

Det är extremt stort att USA har lyckats identifiera ett land som kanske har funderat på kärnvapen.
Senast redigerad av BananaYoo 2025-06-22 kl. 14:12.
Citera
2025-06-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Förbereder Bryssel ett sanktionspaket mot USA?

Givetvis inte, man sanktionerar bara sina fiender, inte sina allierade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Förklara varför det tog 4 år för USA att slutföra Irak, dessutom till det sämre.

Till det sämre vet jag, Saddam Hussein var en fullblodspsykopat. Att erövra ett helt land tar såklart extremt lång tid. Inget man gör på en vecka.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Det märks att du inte vet något om Iran överhuvudtaget. Iran är ett långt mer sekulariserat land i praktiken än vad exempelvis Irak och Syrien är. De har en teokratisk regim men väldigt få stödjer den i realiteten och hade det funnits fria val i Iran hade landet säkerligen varit mer västerländskt orienterat, väldigt mycket mer än övriga stater i regionen. Iranier är generellt sett mer västerländska och sekulära än folk i exempelvis gulfstaterna.
Förkovra dig, ta reda på fakta, läs på Amnestys och Human Rights watch hemsidor. Ta del av världsrankingen om Quality of life, rule of law, freedom index, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, pressfrihet mm mm. Iran bottnar alla dessa listor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Ja men dåså, en hel aktivistgren av USA alltså. Nu har de ju dock bytt fot av en händelse och stöttar Trump.

Se, du är ju för Iran och hoppas att de "kraftfullt" slår tillbaka mot usa och Israel. Deras kalle anka-armé kan väl kasta några pinnar på dem.

Förövrigt hade du aldrig vågat tala så här till mig utanför BK på plattan, inte ens efter du fått i dig några glas brännvin.
Citera mig där jag skriver att jag "hoppas". Jag sa att Iran troligvist kommer med en motreaktion. Det är ett sakligt påstående, ingen egen värdering, utan en sannolikhet.

Hahaha ok, låg nivå.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Gaza har bombats för att Hamas gömt sig där

Men det är sjukhus och skolor som bombas? Det som Israel inte gör?
Citera
2025-06-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Förklara varför det tog 4 år för USA att slutföra Irak, dessutom till det sämre.
Så här bra läge vi har nu i Irak, Libanon, Syrien etc har vi troligen aldrig haft. Om någon inte håller sig på mattan och gör som vi säger får de en bomb eller missil i huvudet. Och nu gäller det även i Iran. Strålande tider! Donald R hade rätt hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det har du ingen som helst aning om vad Iran ska använda sitt HEU till.

HEU tillverkas ibland från scratch till fredliga syften,
HEU används i forskningssammanhang och i t,ex ubåtar m,m.

HEU går att späda ut till LEU för andra fredliga syften, som reaktorer osv,.
HEU downblendas ofta ifrån militära applikationer som har med kärnvapen att göra

Då är vi på samma bana, Det är det jag har sagt hela tiden.

Nu kan du visa en källa på att Iran någonstans håller på att konstruera en verklig atombomb med detta uranium.
Lycka till.

Man anrikar inte till 60% och över det, utan till runt 20% precis som det stod
i inlägget jag skrev som du vänligt ryckte ut delar av men inte hela kontexten.

IAEA har funnit spår av anrikning upp mot 87% , vilket är väldigt nära de 90% som behövs
för kärnvapen.

Du skrev först att det var en normalprocess att anrika till högre nivåer vilket heller inte är sant.

Sluta gräv där du står
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Svammel som vanligt.

Iran har inga kärnvapen, däremot har Israel det. Dessutom olagligt.

Och man har sett till att dom inte skaffar sig några...iaf i närtid. Det är väl bra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Till det sämre vet jag, Saddam Hussein var en fullblodspsykopat. Att erövra ett helt land tar såklart extremt lång tid. Inget man gör på en vecka.
Dåså , varför skulle det gå snabbt med Iran? Irak lyckades men dessutom inte med.
Citera
2025-06-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Odessa påståenden om Iran/svenska gängkriminella bygger på uppgifter från Samma källa, det känner du förstås till? Kan du berätta för tråden vilken urpsrungskälla till påståendet om att svenska gäng på order från Iran attackerat mål.i Sverige.

Vi väntar med spänning .

Övriga påståenden har ungefär lika mycket trovärdighet som Ulf "regelbaserad världsordning " Kristersson

Ja du kommer ju såklart få den infon från muslimerna Öst din jubelåsna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in