2025-06-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Jag har sett vad Iran pysslar med de senaste 20 åren och har märkt att de är väldigt impulsiva och aggerar i affekt som de flesta muslimer brukar göra. Finns inget riktigt strategisk tänkande utan man agerar vad man känner för stunden.

Hittar de på något ogenomtänkt skit så kommer landet bombas till grus. Hade jag varit Iran så hade jag vetat min plats i näringskedjan och tagit ett kliv tillbaka nu när de blivit fullständigt förnedrade inför världens ögon.
Du skriver mycket skit, jag personligen vill inte uttrycka mig bestämt om vad som kommer hända för ingen vet. Så länge du inte jobbar eller har jobbat inom någon stark underrättelsetjänst så betyder din teori inte så mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Nej, jag håller mig till vad amerikansk underrättelsetjänst säger. Menar du att dom också försvarar Iran mot sitt egna land?

Synd att du redan korkat upp. Det kanske mest är för att du ändå är alkolist och passade på när du fick tillfälle eller skapade dig själv tillfället.

Nej, men det är väl någon aktivist där som försöker sabotera för presidenten. Nu verkar de ju ha bytt sida till sanningen iom Gabbards uttalanden till trumps favör.

Jag vägrar bli kallad det från någon som inte kan stava till "alkoholist". Höj ett järn brännvin för Trump och USA, västs beskyddare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vad kommer Irans allierade att göra efter USAs "folkrättsbrott"? Nej förresten, Iran har ju inte några allierade.. Utom de flugomsusade slöddren i Hamas, Hizbollah och Hutiirebellerna. Mullorna i Iran är rätt körda vid det här laget och börjar se sig om efter lämpliga asylländer.

De kan kanske kan få komma till Nordkorea eller Venezuela. Där kan de få gasta död åt USA så mycket de orkar!
Det ryktades tidigare i veckan att mullornas familjer redan var i moskva och ayatollan har väl inte hörts av på några dagar.
Citera
2025-06-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Chat GPT då.

Summary
So, yes — HEU has been:

Produced from scratch for peaceful purposes.

Not downblended initially.

Later downblended, typically as part of nonproliferation or reactor conversion efforts.

Du fortsätter att gräva där du står.
Downblended är inget normalt tillvägagångssätt. Har aldrig varit kommer heller aldrig vara.

Producerats från grunden för fredliga ändamål: HEU, vanligtvis anrikat till 20 % eller mer uran-235, har historiskt framställts för specifika tillämpningar som forskningsreaktorer, produktion av medicinska isotoper eller marin framdrift (t.ex. kärnubåtar). Vissa länder producerade HEU uttryckligen för fredliga syften, som att driva forskningsreaktorer för vetenskapliga studier, även om de höga anrikningsnivåerna alltid medförde risker för dubbel användning (potentiell användning i vapen).

Inte nedblandat initialt: När HEU först producerades behölls det ofta vid höga anrikningsnivåer för att uppfylla de tekniska kraven för dess avsedda användning. Till exempel krävde forskningsreaktorer ofta HEU för att uppnå höga neutronflöden. Under denna fas lagrades eller användes HEU som det var, utan omedelbara insatser för att minska anrikningen.

Senare nedblandat för icke-spridning eller reaktorkonvertering: Som en del av globala icke-spridningsinitiativ, såsom programmet för minskad anrikning för forsknings- och testreaktorer (RERTR) eller avtal som USA-Rysslands Megatons to Megawatts-program, har betydande mängder HEU nedblandats till låganrikat uran (LEU, vanligtvis <5 % U-235).
Citera
Medlem
Citat:
Om du inte ens känner till deras bedömning i fråga har du inte tillräckligt med kunskap för att ens diskutera detta ämne. Sista svaret från mig till dig.

Litar du fortfarande på CIA? Du kanske ska ringa dom?

Tulsi Gabbard says Iran could produce nuclear weapons "within weeks", months after she testified before Congress that the country was not building them.
The US Director of National Intelligence said her March testimony - in which she said Iran had a stock of materials but was not building these weapons - had been taken out of context by "dishonest media".

https://www.bbc.com/news/articles/c056zqn6vvyo.amp
Citera
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Sagda avtal hade bara gradvisa begränsningar som efter några år skulle avvecklas. Det innebar att avtalet bara fördröjde processen, men gav Iran ca 100 miljarder dollar i tillgångar som de sedan har använt till att utveckla det ballistiska missilprogrammet som de nu använder mot Israel.

Avtalet sade aldrig att Iran skulle vara förbjudet att utveckla höganrikat uran för all evighet, bara övervakat under 1-2 decennier varvid de sedan skulle få göra som de ville. Vidare innebar IAEA:s tillgång en väntan på upp till en månad innan man kunde göra en "surprise inspection" på tidigare okända platser medan kända platser skulle genom TV-övervakning kunna ses 24/7.

Poängen var att ett nytt avtal om kärnprogrammet skulle tas fram under tiden. Det är riktigt att det fanns en tidsbegränsning på det tidigare avtalet, men det var ett viktigt första steg för att kunna förhandla fram en lösning. Avtalet innebar att det fanns en förhandlingsvilja mellan parterna och att det skulle gå att ta fram ett långsiktigt avtal på sikt. Det tidigare avtalet sträckte sig tillräckligt långt fram i tiden för att det skulle kunna vara möjligt.

Iran har rätt att bygga ett civilt kärnprogram. Sen om de vill anrika uran i högre omfattning än vad som behövs för kärnkraft är det viktigt att det finns ett internationellt regelverk för det och översyn från både USA och Ryssland och EU och Kina och andra som har intressen i frågan. Det är svårt att gömma framställningen av kärnvapen. Det krävs en enorm apparatur för att lyckas med detta och ingen har kunnat visa några konkreta bevis på att Iran är nära förestående att skaffa kärnvapen.
Citera
2025-06-22, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Ja, det gick ju så bra förra gången.

Inte Trump som styrde upp saker på den tiden bäby.

Dags att byta regim i Iran. Bara bomba dem platta först ett tag så de inte har något att sätta emot.

Trump och Nettan kommer att avsätta islamisterna och sedan vajar snart Pride-flaggan stolt över huvudet på islamisterna i Iran - som får knyta näven i fickan.

Fred och frihet sprids bäst med amerikanska och israeliska bombplan.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Defensiva syften. Men du tycker alltså att det är ok om Iran skaffar sig kärnvapen?

Dom har väl samma rätt att ha det som andra kärnvapenstater.. om dom inte får ha ska inte heller USA ha det.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Försvarar inte på något sätt regimen i Iran. Jag säger bara att alternativet är värre och betydligt mindre fungerande. Dessutom vill jag bara förmedla en bild att det inte är som vissa säger att 50-60 procent av befolkningen i Iran inte vill ha den islamiska republiken.

Sen förstår jag att Iran vill ha kärnvapen. Kolla vad som hände med Gaddafi och Saddam när de gav upp sina kärnvapen. De försvann inom loppet av några månader. På samma sätt betydde världens garantier för Ukraina när de gav upp sina kärnvapen, som du vet, ingenting. Iran agerar bara rationellt.

Kan dessutom Israel ha kärnvapen, så förstår jag inte varför Iran inte ska få ha kärnvapen.
Jag har svårt att föreställa mig en värre regim än Iran.

En shariadiktatur som kränker de mänskliga rättigheterna mest i hela världen som har terrorceller och proxyarmeer över hela världen, vars grundidé är att hata väst och förinta Israel, ska inte ha kärnvapen. Förstår man inte det har man ingen självbevarelsedrift, alternativt föredrar man Iran framför väst.
Citera
2025-06-22, 13:36
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Inte Trump som styrde upp saker på den tiden bäby.

Dags att byta regim i Iran. Bara bomba dem platta först ett tag så de inte har något att sätta emot.

Trump och Nettan kommer att avsätta islamisterna och sedan vajar snart Pride-flaggan stolt över huvudet på islamisterna i Iran - som får knyta näven i fickan.

Fred och frihet sprids bäst med amerikanska och israeliska bombplan.

Bra, då säger vi så. Trump kommer ha en del att stå i nu om han ska lyckas bättre än Bush att bygga demokrati i Mellanöstern.
Citera
2025-06-22, 13:36
Medlem
Vi har alla i minnet hur det andra Irakkriget, som inleddes 2003, initierades främst av påståenden om att Irak hade massförstörelsevapen som utgjorde ett hot mot andra länder. USA och dess allierade strävade efter att avsätta den irakiska presidenten Saddam Hussein, som ansågs vara en destabiliserande diktator i regionen. Dessa faktorer, tillsammans med Irak's bristande efterlevnad av tidigare FN-resolutioner, motiverade invasionen som ledde till en långvarig konflikt.

Det är samma narrativ som upprepas nu, men i en annan form, där det istället framhävs att USA:s attacker var nödvändiga för att stoppa ett "överhängande" hot från iranska kärnvapen.
Citera
2025-06-22, 13:37
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Håller helt med. Ska bli intressant att se hur han kommer agera på denna attack.
Ja vad ska han göra? Ryssland har varit beroende av drönare mm från Iran. Nu lär det vara slut på såna leveranser. Att Putin skulle leverera kärnvapen till Iran är helt osannolikt. Nåt annat har han knappast att ebjuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in