2025-06-22, 13:11
Medlem
Ja.. förvånar mig om det inte utvecklas till ww3.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vad Ryssland kan göra vet jag inte men vad Kan Ryssland och Kina göra kan bli intressant särskilt när USA tar Irans olja…
Men först var ju USAs prio ett att få bort kärnvapen innan dom kan gå vidare ..

Jasså du går händelserna i förväg och tror att USA ska ta Irans olja? Än så länge har de bara gått in och förstört deras kärnanläggningar. Kan vi hålla oss till det som har hänt annars blir det helt omöjligt att föra en diskussion.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Det låter som en bra tolkning så jag hinner tvärköpa lite bento att sitta och snaska på till sändningen.

Till efterrätt blir det söt drink i tre lager:
https://alkompassen.se/recept/b-52

Det finns nog snart en ”Bunker-bomber” Tror att den blir explosiv!
Citera
2025-06-22, 13:12
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
https://www.aljazeera.com/news/2025/...cent-iaea-says

Ojdå. Trodde att du hade intresset själv och var insatt i detta.
My bad.

60% räcker för vissa typer av vapen. Åtgång av material är större dock.
Varför 60% när man behöver 2%. Kanske ointressant för dig.

Om man söker på nätet om tidslinjen, så får man följande svar.

Citat:
Exempel: Iran från 60 % → 90 %

Enligt IAEA och experter som David Albright (ISIS):

Om Iran har ca 50 kg uran anrikat till 60 %, kan det anrikas vidare till 90 % inom 12–14 dagar, om de vill och använder befintliga IR-6 eller IR-2m centrifuger.

Om de börjar från lägre nivåer (t.ex. 20 %) tar det längre – veckor till månader, beroende på resurser.

🔄 Anrikningskurva:

Anrikning är inte linjär – de största tekniska hindren ligger i början. Det krävs:
• ~75 % av arbetet att nå 5 %, men bara
• ~5–10 % extra arbete att gå från 60 % till 90 %

Ledsen att jag tog dig för väl insatt och intresserad i ämnet. Ska inte göra om det misstaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vet du vad en tillförlitlig objektiv källa är?

Att skriva "Enligt IAEA" är ingen källhänvisning.

Det är lite som att skriva '154 barn mår dåligt.' enligt BRIS. Om jag inte visar var jag hämtat påståendet om att BRIS verkligen ligger bakom det uttalandet är det lika mycket värt som ingenting.

Sedan är det ju det där med anrikat till 60%. Därifrån är det en ganska bra bit till att utveckla kärnvapen, då kärnvapen kräver en anrikning på minst 90%. Vad annat man kan ha anrikat till 60% är tämligen ointressant.

Kärnvapen och kärnkraft är självklart inte samma sak och med största säkerhet vill Iran ha kärnvapen och jobbar mot det målet, men det är ganska långt mellan 60 och 90% när det kommer till anrikning av utan. Det är liksom inte nästan klart...

Det som efterfrågades av mig var inte ifall Iran håller på att utveckla kärnvapen utan vad Rumpkorven har som pekar på att Iran faktiskt håller på att utveckla kärnvapen. Två olika saker.

Hur vi än vrider och vänder på det så anser jag inte att USA ska gå Israels ärenden och bomba mål i Iran. Den sits Israel satt sig i är något de skapat själva.

Att Iran också agerar pissigt är en sak. Men att de agerar så pissigt som Netanyahu försöker få det till har han inga faktiska kända belägg för, även om det kanske bara är en tidsfråga innan han får det.

Att anfalla någon "i förväg" är inte ett okej upplägg i internationella sammanhang.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Om några getknullare i en grotta kan aktivera terrorceller flera tusentals mil därifrån, varför skulle en stat inte kunna göra det? Det är inte direkt någon raketforskning att smälla av en hemmagjord bomb i en tunnelbanevagn.

Nu har vi en muslimsk befolkning i västeuropa för att folket röstat för det år efter år. Och då får man också förhålla sig till det. Vill man inte ha terrorattacker i Sverige så kanske man ska rösta för en svensk regering som står för alliansfrihet och neutralitet. Svårare än så är det inte.

Vill man inte ha terrorattacker i Sverige kan man rösta på en regering som kommer att förflytta de muslimska bosättarna till andra länder.

Nu säger jag att det inte är omöjligt att Iran skulle utföra terrordåd i tex Sverige. Men betydligt mindre sannolikt än att sunnimuslimer skulle utföra ett dåd.

Shiamuslimer i Sverige består av araber från Libanon och Irak och persiska iranier. Jag tror knappast att araberna är villiga att offra sig för den iranska regimen, till och med Hizbollah har sagt att de inte vill bli en part i konflikten och de flesta iranier här i Sverige är huvudsakligen emot regimen. I alla fall inte så pass för den att de riskerar att dö eller hamna i livstids fängelse.

Skulle Iran skicka hit agenter. Möjligen, men vem vet hur länge denna regim håller. Är någon villig att uppoffra allt till en regim som man inte ens vet kommer att existera om en månad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ser faktiskt ingen skillnad än lite grått damm.. den vita byggnaden är intakt.. ärligt tror jag det bara är bergsstoff och jord du ser ..
Haha alltså nä, lite bortsprängda vägar, lite svårt att jämföra när det är olika ljussättningen.
Citera
2025-06-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det är inte helt säkert. Jag tror Ryssland redan utgått från Trumps agerande för länge sen. Till och med jag har utgått från det den dagen Trump uppmanade att evakuera Teheran. Ryssland är inte dumma.

Enligt underrättelser så såg inte Ryssland det här alls komma. Varken Israels attack mot Iran eller USAs inblandning i att förstöra anläggningarna.
Citera
2025-06-22, 13:13
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Dom är inte intresserade av att störta regimen. I Iran. Dom vill endast att Iran inte ska tillverka känvapen. Samma visa kommer att upprepapas gång på gång när Iran har snickrat ihop några nya kärnvapenanläggningar.

Varför skulle de inte vara intresserade av det?

Tjänar Israel/USA på att ha Iran på sin egen sida eller på Putlers sida?
Citera
2025-06-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Jasså du går händelserna i förväg och tror att USA ska ta Irans olja? Än så länge har de bara gått in och förstört deras kärnanläggningar. Kan vi hålla oss till det som har hänt annars blir det helt omöjligt att föra en diskussion.
Det blir även helt omöjligt att föra en diskussion om man inte kan diskutera eventuella konsekvenser av detta. Eller tror du på fred nu?
Citera
2025-06-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackarklockan
Han har inte startat något, dom har redan krigat mot varandra länge. Du visste inte det? Eller försöker du vara lustig?
Nej, jag visste inte att USA och Iran redan har krigat mot varandra länge. Vilken amerikansk president var det som startade kriget mot Iran då?
Citera
2025-06-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Du verkar inte förstå begreppen du själv använder.
Har du bevis eller inte? Troligtvis inte då det inte finns några som helst bevis på att Iran skulle vilja skada svenska intressen. Som sagt finns bara ”bevis” på att Iran vill skada Israeliska intressen.

Fram med bevisen då att Iran skulle betala någon för att utföra ”terrordåd” i Sverige.
Allt som sagts är att det erbjudits pengar och information för att skada Israeliska mål i Europa.
Även i UK, Spanien.. men fortfarande bara Israeliska mål. Så som israeliska ambassaden och israeliska företag.

Bra, du erkänner att Iran försökt skada israeliska intressen i Sverige. Det räcker gott o väl som en krigshandling. Nu är vi iofs för mesiga för att göra något så då får vi vara glada att Israel får dra det tunga lasten och USA städa upp.

Ditt övriga snömos kan du stoppa upp i munkhålet.
Citera
2025-06-22, 13:15
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Iran följde avtalet fram till att USA drog sig ur. Samtidigt finns det inga bevis för att Iran var nära förestående att utveckla fungerande kärnvapen. Jag undrar vem det är som är naiv egentligen? Du litar uppenbarligen på allt vad Netanyahu säger.
Jag tror mycket riktigt mer på väst än vad jag gör på en mordisk shariadiktatur med statliga terrorceller och proxyarmeer, som spottar på allt vad mänskliga rättigheter heter och behandlar sin egen befolkning som kattskit.
Du är naturligtvis fri att lita på det iranska propagandamaskineriet och blir bedömd utifrån ditt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in