2025-06-22, 13:06
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Slutet på den vedervärdiga iranska regimen närmar sig. USA har satt ner foten.

Detta är otroligt positivt.

Du vet väl att den nuvarande iranska regimen är ett resultat av brittiskt och amerikanskt inblandning i Iran? Väst har provat att byta regim i Iran en gång 1953 och det ledde till revolution och den nuvarande regimen.
Citera
2025-06-22, 13:07
Medlem
Iran har gott om avancerade hypersoniska och plan som kan bära dessa och slå till emot USA's flotta , frågan är om de vågar kan bli katastrofala förluster om de får in en fullträff.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Som vi alla minns så kampanjade ju Donald Trump både 2016 och 2020 med ett starkt fokus på att hålla USA utanför nya krig och minska amerikansk inblandning i utländska konflikter. Han betonade en "America First"-politik, där han prioriterade nationella intressen och ifrågasatte långvariga militära engagemang, särskilt i Mellanöstern. Hur tänker han nu?
Han tänker helt rätt!
När våldsbejakande islamistregimer fortfarande terroriserar världen och dessutom får för sig att tillverka kärnvapen, ja då måste omvärlden agera.
Bästa vore om man en gång för alla blev av med dessa.
Då skulle världen bli betydligt bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Ja det är bra för NATO och vad ska Ryssland göra det när hela deras krigsekonomi spenderas på Ukraina? Trots det lyckas man knappt ta någon mark.

Hur väst ens kan vara rädda för dessa bluffar i öst är för mig helt obegripligt. Klapphattar hela högen förutom möjligtvis Kina, men tror att Kina märker snart att de inte gå att alliera sig med dessa nötter till länder.

Vad Ryssland kan göra vet jag inte men vad Kan Ryssland och Kina göra kan bli intressant särskilt när USA tar Irans olja…
Men först var ju USAs prio ett att få bort kärnvapen innan dom kan gå vidare ..
Citera
2025-06-22, 13:08
Medlem
Det första steget i en iransk vedergällning skulle kunna vara att blockera Hormuzsundet, där nästan en fjärdedel av världens oljehandel passerar. Denna smala vattenväg förbinder Persiska viken med Indiska oceanen och eventuella störningar här skulle leda till att oljepriserna stiger kraftigt, vilket i sin tur skulle kunna utlösa global inflation och ekonomiska chockvågor.
Citera
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ja men då så. De har skrivit på ett avtal. Allt gott!
Du är mer än lovligt naiv.

Iran följde avtalet fram till att USA drog sig ur. Samtidigt finns det inga bevis för att Iran var nära förestående att utveckla fungerande kärnvapen. Jag undrar vem det är som är naiv egentligen? Du litar uppenbarligen på allt vad Netanyahu säger.
Citera
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Iran, landet där 600-talslagar möter 2000-talets raketer. Man låtsas vara en civiliserad stat men styrs av skäggiga gubbar som tror att Gud gett dem rätt att bestämma över allt från kvinnors kläder till vilka länder som ska bombas härnäst.

Islamisk republik, säger de. Översättning: vi avrättar folk som inte tycker som vi. Protester? Då kommer säkerhetstjänsten, skjuter, slår ner, stänger internet och sen förklarar regimen att det var utländska agenter. Alltid någon annans fel, aldrig deras eget brutala styre.

Och så deras största exportvara, nej, inte olja, terrorgrupper. De har ett helt nätverk, Hizbollah i Libanon, Hamas i Gaza, miliser i Irak och Jemen. Allt sponsrat av iranska pengar och vapen, medan folk i Iran knappt har råd med bröd.

Kärnvapen då? "Vi vill bara ha kärnenergi för fredliga ändamål", säger de, samtidigt som de vägrar inspektioner, bygger hemliga anläggningar och enrichar uran till nivåer som inte direkt skriker grönt tänk.

Det här är alltså landet som vill undervisa världen i moral, medan de hänger homosexuella offentligt, fängslar tonåringar och har en moralpolis som slår ihjäl kvinnor för att hijaben satt lite snett.

Men ja, enligt vissa är Iran "bara missförstått"…
Försvarar inte på något sätt regimen i Iran. Jag säger bara att alternativet är värre och betydligt mindre fungerande. Dessutom vill jag bara förmedla en bild att det inte är som vissa säger att 50-60 procent av befolkningen i Iran inte vill ha den islamiska republiken.

Sen förstår jag att Iran vill ha kärnvapen. Kolla vad som hände med Gaddafi och Saddam när de gav upp sina kärnvapen. De försvann inom loppet av några månader. På samma sätt betydde världens garantier för Ukraina när de gav upp sina kärnvapen, som du vet, ingenting. Iran agerar bara rationellt.

Kan dessutom Israel ha kärnvapen, så förstår jag inte varför Iran inte ska få ha kärnvapen.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Dom är inte intresserade av att störta regimen. I Iran. Dom vill endast att Iran inte ska tillverka känvapen. Samma visa kommer att upprepapas gång på gång när Iran har snickrat ihop några nya kärnvapenanläggningar.
Så när de nu har "gjort sitt" kommer de låta Iran gå loss på Israel utan att lägga sig i? Vore ju en "plot twist".
Citera
Medlem
Citat:
Tror du stormakterna bryr sig så mycket om Iran? Det använder det där landet som om de vore deras hund ungefär. Självklart startas inget världskrig för att det där pisslandet bombas.

Jag är inte så säker. Iran är ett land med viss andel högutbildade. Högt IQ och mycket patriotisk stolhet. Kan finnas en kränkhet efter USAs angrepp som tar sig nya vägar.

Det är ett skört nytt världsläge som man bör beakta och inte lita på ngt riktigt. Tror USA, Ryssland och Kina kommer dominera allt tyvärr på allas vår bekostnad
Citera
Medlem
Citat:
Vi alla vet att detta inte var bra för Ryssland. Kan tänka mig att reaktionen bakom stängda dörrar var bra mycket värre än det som syns i media, så där har du ju rätt.
Det är inte helt säkert. Jag tror Ryssland redan utgått från Trumps agerande för länge sen. Till och med jag har utgått från det den dagen Trump uppmanade att evakuera Teheran. Ryssland är inte dumma.
Citera
2025-06-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hjälper inte att hata muslimer det är folkslag som finns i hela världen… de blir svårt att förinta för att vissa inte kommer överens med dom.

Detta handlar dock inte om några kärnvapen utan om makt och propganda.

Du kan ju inbilla dig att islam inte är anledningen till allt skit i m.ö och ett jätteproblem även här. Egentligen det enda riktigt inhemska problemet i väst när man tänker efter.
Citera
2025-06-22, 13:10
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Chat GPT då.

Summary
So, yes — HEU has been:

Produced from scratch for peaceful purposes.

Not downblended initially.

Later downblended, typically as part of nonproliferation or reactor conversion efforts.
Klippt och klistrat? Man anger med länk var man hämtat fakta. Komplettera.

Men för att summera din argumentation: Irans regim anrikar uran på så sätt att de drabbas av sanktioner från USA, för att sedan i smyg blanda ner det till ofarliga nivåer. De visar inte öppet att de gör det, för de tycker att det är så roligt med sanktioner. Istället för att öppet visa upp sin ofarliga hantering, så döljer de det och sitter istället i åratal långa förhandlingar om en verksamhet de inte bedriver.

Korrekt uppfattat?

Är det till den här intellektuella nivån man måste sänka sin argumentation för att kunna försvara Iran? Jag är inte avundsjuk på dig.
Senast redigerad av Zurfarn08 2025-06-22 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in