Citat:
Ursprungligen postat av
RutgerFuchs
Iran, landet där 600-talslagar möter 2000-talets raketer. Man låtsas vara en civiliserad stat men styrs av skäggiga gubbar som tror att Gud gett dem rätt att bestämma över allt från kvinnors kläder till vilka länder som ska bombas härnäst.
Islamisk republik, säger de. Översättning: vi avrättar folk som inte tycker som vi. Protester? Då kommer säkerhetstjänsten, skjuter, slår ner, stänger internet och sen förklarar regimen att det var utländska agenter. Alltid någon annans fel, aldrig deras eget brutala styre.
Och så deras största exportvara, nej, inte olja, terrorgrupper. De har ett helt nätverk, Hizbollah i Libanon, Hamas i Gaza, miliser i Irak och Jemen. Allt sponsrat av iranska pengar och vapen, medan folk i Iran knappt har råd med bröd.
Kärnvapen då? "Vi vill bara ha kärnenergi för fredliga ändamål", säger de, samtidigt som de vägrar inspektioner, bygger hemliga anläggningar och enrichar uran till nivåer som inte direkt skriker grönt tänk.
Det här är alltså landet som vill undervisa världen i moral, medan de hänger homosexuella offentligt, fängslar tonåringar och har en moralpolis som slår ihjäl kvinnor för att hijaben satt lite snett.
Men ja, enligt vissa är Iran "bara missförstått"…
Försvarar inte på något sätt regimen i Iran. Jag säger bara att alternativet är värre och betydligt mindre fungerande. Dessutom vill jag bara förmedla en bild att det inte är som vissa säger att 50-60 procent av befolkningen i Iran inte vill ha den islamiska republiken.
Sen förstår jag att Iran vill ha kärnvapen. Kolla vad som hände med Gaddafi och Saddam när de gav upp sina kärnvapen. De försvann inom loppet av några månader. På samma sätt betydde världens garantier för Ukraina när de gav upp sina kärnvapen, som du vet, ingenting. Iran agerar bara rationellt.
Kan dessutom Israel ha kärnvapen, så förstår jag inte varför Iran inte ska få ha kärnvapen.