2025-06-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Detta hade ingenting med kärnvapen att göra utan användes som en ”ursäkt” att attackera.. det handlar betydligt mer om kärnvapenhot. Det handlar om makt!

Det handlar nog mer om att Iran har primärt använt Hizbollah, Hamas, Palestinsk Islamisk Jihad, Houthierna, irakiska shiamiliser och syriska miliser i sitt proxykrig mot Israel.

Där Irans ledning sedan länge har sagt sig ha som mål att utradera Israel , Hamaz terrordåd 7 oktober 2023 vart det som fick bägaren att rinna över.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Du vet att väst har haft förhandlingar med Iran i 46 år? Det går inte att förhandla med terrorister som vill utplåna oss. De säger vad som helst för att lugna oss och skiter sen i det iaf. De skulle inte anrikat uran.
Sluta vara naiv.

Läs på så att du inte är så okunnig. Iran började anrika uran till weapons grade först efter att Trump ensidigt brutit JCPOA-avtalet (på inrådan av gissa vem... Netanyahu).

Och det går givetvis inte att förhandla med ett annat land som vägrar att förhandla med en.

De två länder som mest av allt har sagt "vad som helst" är Israel och USA. Den räcka av lögner de har bakom sig under de senaste 46 åren klår t.o.m. Iran med hästlängder.
Citera
Medlem
BananaYoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Har USA hotat att utrota ett folkslag?
Det låter som att den evigt dyslektiska Elm menar att Iran har gjort detta offentligt? Att förinta ett folkslag är inte detsamma som uttalanden om att vilja att en regim försvinner. Eller du menar att det säkert finns några imamer som säger detta i moskéer i Iran?

USA hotade att bomba Nordvietnam tillbaka till stenåldern, det är väl ett hot som är mer tveksamt. Men just det, det är Elm jag skriver med, USA får frikort.
Citera
2025-06-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/bilder-fore-och-efter/

Ser rätt utbombat ut
Ser ingen skillnad.
Citera
2025-06-22, 11:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Irans utrikesminister uttalar sig i Turkiet.

Tydligen har Trump och Netanyahu gått över en röd linje. Kanske inte det klyftigaste att säga inför omvärlden efter ett förnedrande nederlag.
Vad består förnedringen i?
Att man bombat några jordkällare där det inte finns några kärnvapen?
Great success.
Citera
2025-06-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Nej, det stämmer inte. Dom hävdar motsatsen. Det är Trump som väljer att gå emot deras information.

Litar du på IAEA?

”Taking Fordow offline is seen as central to prevent Iran from acquiring nuclear weapons after the International Atomic Energy Agency (IAEA) found the site had enriched uranium to 83.7% – close to the 90% needed for nuclear weapons.”

https://www.theguardian.com/world/2025/jun/22/what-is-irans-fordow-nuclear-site-and-why-was-a-us-strike-needed
Citera
2025-06-22, 11:52
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaYoo
Det låter som att den evigt dyslektiska Elm menar att Iran har gjort detta offentligt? Att förinta en regim är inte detsamma som uttalanden om att vilja att en regim försvinner. Eller du menar att det säkert finns några imamer som säger detta i moskéer i Iran?

USA hotade att bomba Nordvietnam tillbaka till stenåldern, det är väl ett hot som är mer tveksamt. Men just det, det är Elm jag skriver med, USA får frikort.

Jag skrev att USA har ett par otvivelaktigheter i deras historia, därav Vietnam-kriget bla.

Men det var 50 år sedan. Nu är nu, snälla håll dig till nutid.

Jag hade kunnat ta upp iranska revolutionen som motsvar men jag håller mig inom 2025s gränser.
Citera
2025-06-22, 11:53
Medlem
Graavargs avatar
Storbritannien har nu beslutat att börja flyga hem brittiska medborgare från Israel, med start redan inkommande vecka.

De tror helt tydligt inte att läget kommer att förbättras...
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Finns det ingen general med makt som kanske har fått nog av Khamenei och nu ser sin chans?

Toppskicket av ledarskapet har eliminerats. Finns knappast någon "stark" ledare som skulle försöka sig på ett utsiktslöst äventyr i detta läget. Hela organisationen är dessutom genomkorrupt. Min amatörgissning.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Litar du på IAEA?

”Taking Fordow offline is seen as central to prevent Iran from acquiring nuclear weapons after the International Atomic Energy Agency (IAEA) found the site had enriched uranium to 83.7% – close to the 90% needed for nuclear weapons.”

https://www.theguardian.com/world/2025/jun/22/what-is-irans-fordow-nuclear-site-and-why-was-a-us-strike-needed
Ja och det uraniumet förvarade man naturligtvis på samma plats som centrifugerna?
Citera
Medlem
Citat:
Litar du på IAEA?

Jag förlitar mig mer på amerikansk underrättelsetjänst eftersom dom har mest incitament att försvara sin position som stormakt, därmed förhindra andra länder som utgör ett hot mot dom.
Citera
2025-06-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Så din poäng är också att amerikansk underrättelsetjänst är ute och cyklar?

Det är underrättelsetjänst uttalande och påståenden.

Men IAEA:s tillgång till information och prover är ju hård fakta från besök de själva har gjort på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in