2025-06-22, 11:24
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu har jag bara sett översättningar från hans tal men alla översättningarna skriver ut "kärnanläggningar", vilket inte är samma sak som kärnvapenanläggningar

Du har givetvis rätt.

Jag som har läst fel.
Trådstarten är dock lite missledande då det står kärnvapenanläggningar istället för kärnanläggningar.
Citera
2025-06-22, 11:25
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Vilka styrs Iran av nu?? Har jag missat något?
Galna islamister förstås, precis som Afghanistan och Irak.
Vad blir skillnaden efter denna attack?
Att islamisterna får köpa uran av Pakistan?
Citera
2025-06-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du vill vänta tills de har kärnvapen?

Det är ett väl känt faktum att Iran har anrikat uran till 60% och att det inte finns några civila ändamål med en sådan hög anrikningsnivå. Ändå säger Iran att de bara har civila ändamål med sin kärnindustri. Alltså ljuger de. Det räcker så. Vi behöver inte vänta till dess att de har faktiska kärnvapen att använda.
Amerikansk underrättelsetjänst har senast i mars 2025 att det inte finnts någon grund för det påståendet!

Hjärntvättade horunge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Dock stöttar USA de illdåd som Israel begår i Gaza. T.ex bombning av civila, sjukhus och annan infrastruktur. Detta enligt formeln "det är värt 100 civila liv i Gaza för varje Hamas-krigare som vi kan döda".
Bland Hamas-krigarna finns förstås både verkliga sådana och inbillade...

Slutar man bete sig som galna fanatiker med mål att utrota judarna, döda 1300 av dem och kidnappa en massa och jubla på våra gator så slipper man nog att själva bli utlånade. Eller hur?

Jag menar, ser du sånt i väst mellan våra länder? Bete sig som en apa, blu behandlas därefter. Gäller alla islamisktiska länder som iran med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vad yrar du om?

Vem förnekar det?

Var någonstans har jag förnekat det?

Dra ut huvudet ur r*ven och kom med något du har belägg för om du vill kritisera mig. Du har uppenbarligen noll koll.

Att vara kritisk till den officiella tillrättalagda bilden av vad som händer och som USA och Israel pumpar ut är långt ifrån synonymt med att förneka att Iran har ett kärnvapenprogram.

Jag är tämligen övertygad om att Iran har ett kärnvapenprogram och att deras mål är att utplåna.Israel (Det sistnämnda ligger liksom i linje med vad som mer eller mindre förväntas utifrån deras religiösa ledares världsbild och övertygelser.), men därifrån till att det är så som USA och Israel beskriver det och framförallt Netanyahu lyfter fram det är jag inte lika övertygad om.

Netanyahu har ältat samma sak sedan tidigt 90-tal och haft fel hela tiden.

Att USA nu har en såpass lättlurad president som de har är ett av de stora problemen i den här soppan. Ingen av deras tidigare presidenter har varit så lättpåverkad att Israel har kunnat förmå dem att göra något de själva (Dess egen underrättelsetjänst.) egentligen säger att de har belägg för.

Så bra! Då är vi ju egentligen eniga i det mesta.👍

Fordow är (var?) en kärnvapenanläggning.
Citera
Medlem
Till er som undrade varför Iran anrikat uranium.

(FB) Israeliska flygvapenattacker mot Iran och Irans motattacker (startade 2025-06-13)
Citera
2025-06-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Jag censurerar väl inte din åsikt fast att du är på motståndarsidan?

Har jag sagt till dig att du har fel och jag rätt?

Nej, det har jag inte. Så flabben på dig.

Det är intressant att du skriver det samtidigt som du försvarar ett system där USA ensidigt avgör vad som är 'rätt' eller 'fel' ofta med bomber som verktyg. Är det inte precis den typen av åsiktsmonopol och maktutövning du säger dig vara emot?

Du klagar över att ditt inlägg blev borttaget (vilket säkert var frustrerande, även om det kanske var OT), men ser inte ironin i att samtidigt försvara aggressiv utrikespolitik som ofta gör exakt det, tystar oppositionella, bombar kritiker, störtar regeringar.

Hyckleri.
Citera
2025-06-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Amerikansk underrättelsetjänst, som du förlitar dig på, menar att Iran har ett kärnvapenprogram i Fordow.

Varför har man ett kärnVAPENprogram?

Svara ärligt tack.
Nej, det stämmer inte. Dom hävdar motsatsen. Det är Trump som väljer att gå emot deras information.
Citera
2025-06-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Donald J Trump har gjort allt rätt som president hittills.
Eller kan du komma på något som blivit ett misslyckande?
Missilerna in i Syrien var inte populära och covid vaccin hanteringen var inte heller populär inom MAGA.
Dock hölls ju bägge delar av det på en nivå så det blev svagt accepterbart av MAGA
Citera
2025-06-22, 11:28
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Amerikansk underrättelsetjänst har senast i mars 2025 att det inte finnts någon grund för det påståendet!

Hjärntvättade horunge.
Har de 60% uran?
Varför om de inte ska skaffa kärnvapen?

Verkar finnas olika synpunkter på det där, vad vet vi?
Citera
2025-06-22, 11:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Varför har Iran flyttat det anrikade uranet om de inte avser utveckla kärnvapen? Finns det andra användningsområden?

Det är Khamenei som stoppat/bromsat att Iran utvecklar kärnvapen. Att anrika uran var en protest mot att USA bröt avtalet om fredlig utveckling av kärnkraft, att ha anrikat uran en förhandlingstrumf (trodde i alla fall Irans ledning).

Oberoende av om det fortsättningsvis är Khameneis inställning så har den bromsen nu ramlat av. Det finns nog ingen iranier med nåt mellan öronen som nu skulle tro att det finns en fredlig väg framåt. Så antingen underkastar sig Iran Israels och USAs diktat (vilket den iranska konstitutionen dels förbjuder, och dels ligger det helt enkelt inte för dem) eller så sätter de till alla klutar för att få tag på kärnvapen.

Det blir inga inspektioner från IAEA så länge det råder krigstillstånd, och "resten av väst" klåpade bort sina möjligheter att påverka genom att idiotiskt rubricera Israels angrepp som "rätt till självförsvar". Iran träffade dem visserligen för överläggningar för en dryg dag sedan, men det var innan USA förklarade krig genom att bomba Iran. Och Starmer gick ut och berättade att man inte var involverad, men att man kände till USAs planer. Säkert helt sant, men vem skulle förhandla med en såpass falsk motpart (som vet att ett angrepp är på väg men ändå låtsas förhandla). Så vad som händer och var det händer och hur det händer kommer nu att höljas i dunkel. Men Iran kommer med all sannolikhet att gå all-in för kärnvapen. De har inget annat fungerande alternativ, eftersom att ge upp och lägga sig på rygg inte är ett alternativ för dem.

Sen om kärnvapnen används som försvar (hot om vedergällning) eller till att förgöra Israel lär bero på andra faktorer. Men är det alea jacta est.
Citera
2025-06-22, 11:29
Avstängd
Ksenia74s avatar
Trumps politiska motståndare fördömer attackerna. Senatorn Bernie Sanders kallar det för ”grundlagsvidrigt”, och kongressledamoten Alexandria Ocasio-Cortez kräver att Trump ställs inför riksrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in