Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Jag är inte odelat positiv till det som hänt senaste dryga veckan. Men du är odelat kritisk.
Så vad hade varit alternativet?
USA och Iran har förhandlat. Utan resultat.
EU och Iran har förhandlat. Vad jag vet så gav inte det heller något.
Om detta* är sant, vilket jag utgår ifrån, så behövde något göras. Eller du tycker inte det?
Vad skulle man göra enligt dig?
*
https://www.aljazeera.com/news/2025/5/31/iran-increases-stockpile-of-enriched-uranium-by-50-percent-iaea-says
Lösningen är att jobba diplomatiskt och så transparent som möjligt, spela med öppna kort, vilket vi ser raka motsatsen till i den nu eskalerande konflikten. Till att börja med hade det varit bra om USA inte dragit sig ur JCPOA, vilket försvårade diplomatin mellan länderna i fråga om kärnkraft.
Det finns goda anledningar att vara kritisk till IAEA:s utsaga. Det som händer i Iran nu är i mångt och mycket en repris av upptrappningen till det fruktansvärda Irakkriget då USA på tomma grunder vred sönder sanningen och hävdade att Irak hade massförstörelsevapen. Irak hade inga, hundratusentals civila dog till följd av den lögnen.
Även om Iran skulle vara i färd med att konstruera kärnvapen, vilket det saknas belägg för, så vore det långt kvar tills det var fullbordat, och en direkt krigsförklaring är både förhastad och direkt vansinnig.
Även om Iran HADE haft kärnvapen,
vilket de inte har, vad vore egentligen problemet? Israel är en långt mer krigisk och hotfull aktör, vilket nuvarande krigsförklaring bara är ett exempel på. och de har av allt att döma minst 100 kärnvapenspetsar som det ideligen daltas och smusslas med, och som till och med yttrats hot att använda (ex. Samson Option). Så varför skulle då inte Iran få ha några spetsar för maktbalansens skull?
Hela narrativet bygger på den skeva och rent propagandistiska premissen att Iran är onda och skulle starta kärnvapenkrig vid första bästa chans (åter igen: de har inga kärnvapen), medan Israel (som
har kärnvapen) tillhör de goda, trots att de just nu bedriver ett folkmord och gör sig skyldiga till en radda krigsförbrytelser, och nu som sagt har anfallit Iran (på grund av kärnvapen de inte har).