2025-06-22, 08:59
Medlem
BananaYoos avatar
Om människor är rädda för odokumenterade potentiella kärnvapen i Iran, varför vill de då inte bomba USA som inte direkt skäms gällande sin kärlek för kärnvapen? Är det för att Netflix, Hollywood och Rihanna huserar där? Eller menar de att USAs kärnvapen består av demokrati? Jag kanske borde åka till Trinity Site, Nagasaki och Hiroshima för att se ifall alla tre utövar sann amerikansk demokrati.
Citera
2025-06-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejtjatjotjena
Hade du känt sig tryggare i att man låter Iran fortsätta med sin kärnvapenforskning? Låter som det.

Ja, självklart.

Pakistan, Nodkorea och Israel har kärnvapen.

Om även Iran hade haft det hade det inte gjort någon större skillnad.

Nu däremot har Israel och Trump dragit igång något som kommer att skada hela världen något enormt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu gapar alla om krigsbrott. Och det är klart att detta är ett krigsbrott. USA är expert på krigsbrott. I flera decennier har man torkat sig i röven med moral, lagar och direktiv. Det är man inte ensam om heller.

Iranierna ska bara hålla käften. De har jävlats med människor och enskilda länder och skickat proxykrigare och terrorister lite överallt i flera decennier. Deras proxykrig mot Israel är hur olagligt som helst.

Nu blir det intressant att se vad Iran GÖR. Vad man säger är ganska ointressant. Det är Irans konkreta svar på bombningarna jag är nyfiken på.

Irans ledare har såklart skitit på sig. De känner marken gunga under fötterna. Men någonting måste de ju göra, för att inte tappa ansiktet.

Gissningsvis kommer de att attackera USAs baser.

Det blir fan det sista de gör.

Osvuret är bäst,men jag tror i detta läge inte på att Iran attackerar amerikanska baser i någon vidare utsträckning.Möjligen några små drönare som kan skjutas ned utan att riskera amerikanska liv.
En sak ärnämligen säker..armageddon kommer att drabba Ali Khamenei personligen om Iran börjar döda amerikaner.
Från sådant finns ingen som helst utväg för vanvettsmullorna.De kommer i sådant fall oundvikligen att förintas.

Jag tror mest på några fortsatta slappa misslier och drönare emot Israel.
Vad vanvettsmullorna kan ta sig till är av begränsad art som jag ser det.
Som sagt,brasklapp i skrivande stund.Det finns ju möjlighet att Khamenei vill gå ut i s.k blaze of glory.

Det är en vettvilling vi pratar om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Nej. Iran är inställda på ett långt utnötningskrig.

Det kommer bli en katastrof för USA på många sätt.

Trump har begått ett enormt misstag.
Efter att ha misslyckats i Jemen i 1.5 år trots Amerikanska flottans största insats sedan WWII så tänkte man köra Iran härnäst....

Vi får flyktingarna och oljepriset. AIPAC fortsätter att förstöra västvärlden.
Citera
Medlem
diseuses avatar
Carl Bildt has entered the chat...

https://x.com/carlbildt/status/1936677233201905843
Citat:
I don’t want to hear any 🇪🇺 statement that the 🇺🇸 has the right to defend itself. This is a clearcut violation of international law.
Citera
2025-06-22, 09:01
Medlem
Bra gjort av Trump, oavsett vad man tycker om honom i övrigt så tror jag alla sansade människor kan vara överens om att den iranska regimen inte ska få bygga kärnvapen.

Och kanske en tröst i sammanhanget för den iranska regimen att åtminstone Carl Bildt står helhjärtat på deras sida, vilket ärkenöt han visat sig vara på senare år vår tidigare stadsminister, han går ju från pinsamhet till pinsamhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Gör Iran något så blir det terror, mot ambassader och i USA. Typ självmordsbombare, flygkapning osv.

Möjligtvis i Israel. Vilket redan sker i daglig basis och har gjort det i minst 70 år
Men det är mycket ovanligt i USA. Svårt att komma in i landet
Risken finns att de tas fast levande.
Ingen terrorist vill få livstids fängelse i USA, alt grillning, giftspruta mm
Viket kan bli en stor show i media och framställa USA som mycket starkt
Dessutom är de flesta amerikaner beväpnade upp till tänderna
Sen tror jag att många terrorister beundrar USA, i hemlighet
Varför angripa ett land de vill utvandra till?
Klarar terroristen sig. Så blir han märkt och jagad resten av livet
Även ledare som planerar attacker, blir ett jagat villebråd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jag förstår inte vad det du svarar har med mitt inlägg att göra, kanske du skrev till fel person?

Du skrev, "Det finns inget krig man vunnit enbart från luften. Varför skulle Iran ge upp nu."

Mitt svar handlar om varför man inte kan vinna ett krig från luften i detta konkreta fall!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Nej. Iran är inställda på ett långt utnötningskrig.

Det kommer bli en katastrof för USA på många sätt.

Trump har begått ett enormt misstag.

Det kommande kriget kommer att skada USA som fan, inget snack om det.
För Iran blir det dock värre. Iran har enorma inre spänningar. Det finns både extremt förtryck och en bubblande opposition. Under fullt krig, kommer det att bli kaos i Iran.
Bomberna som DT fällde, sänder chockvågor över hela Iran.
Den nuvarande regimens fall kommer inte att bli vackert.
Citera
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag är inte odelat positiv till det som hänt senaste dryga veckan. Men du är odelat kritisk.
Så vad hade varit alternativet?
USA och Iran har förhandlat. Utan resultat.
EU och Iran har förhandlat. Vad jag vet så gav inte det heller något.

Om detta* är sant, vilket jag utgår ifrån, så behövde något göras. Eller du tycker inte det?
Vad skulle man göra enligt dig?

*
https://www.aljazeera.com/news/2025/5/31/iran-increases-stockpile-of-enriched-uranium-by-50-percent-iaea-says

Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
På vilka grunder anser du det berättigat att bomba skiten ur Iran?

För att de inte har kärnvapen?

Du är dum.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Det mest intressanta det har inte kommit fram till att detta anfall Donalds beordrade var en lyckad operation, mycket som kommer fram ur hans mun är bombastiska ord för det ska låta framgångsrikt attack!
Bästa vänta tills det kommer fram att anfallet var 100% lyckat innan drar på, men US kommer få stå i beredskap att Iran kommer komma med en vedergällande attack mot baser och andra US intressen i mellanöstern!
Citera
2025-06-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Detta kan bli värre än Afghanistan och Irak tillsammans.

Dream on.
Vad fan får Ni dessa vanvettsuppfattningar ifrån?
Er totala verklighetsfrånvändhet är fascinerande på närmast kliniskt stadium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in