2025-06-22, 09:47
Avstängd
BananaYoos avatar
Folk säger att Iran är farligare än USA, som om en nation med mattvävande imamer och 70-talsflygplan på allvar hotar världen mer än det land som uppfann kärnvapen, fällde dem två gånger och nu streamar sin moral i 4K på Netflix.

Iran är farligt för att de säger saker. USA är tryggt för att de gör saker. Som att till exempel invadera, ockupera, tortera, övervaka, och sen sälja det som patriotism med popcornsmak.

Det är som att kalla en man med svärd i skägget farligare än ett flygplan med laserstyrda bomber och Amazon Prime.

Men jag förstår.. det är lättare att frukta någon som pratar högt än någon som leende skriver under en budget med 800 miljarder dollar i försvarsutgifter.
Citera
2025-06-22, 09:47
Medlem
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
För att han ändrar sina uttalanden varje 10:e minut. Försöker du på riktigt försvara honom eller hatar du bara Iran så mycket?

Det är ingen kontroversiell åsikt att Trump är opålitlig. Dom bästa experter i USA säger alla samma sak.

Jag hatar regimen i Iran JA när dom hotar att utrota Israel
Citera
2025-06-22, 09:48
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Ja, men det visade sig att perserna var rätt kassa. Märkligt kassa. Har haft 45 år på sig att bygga ett starkt försvar, and this is It?????

Dom litade på Ryskt luftvärn.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenhyacinten
Nej din idiot. Väst egna ledare är de största hotet mot västs samhällen. Väst har skapat alla krig och alla flyktingströmmar ni får ta emot. Rätt åt er och jag hoppas av hela mitt hjärta att islam kaosar era samhällen till döden. Ni ska få smaka på vad invandrare får smaka på i sina egna länder. Död åt er alla.

Nej din jävla nedsupna jävla idiot. Du fattar inget.
Antingen skär vi ut islam nu eller låter dom ta över hela världen ink väst. Hoppas alla du håller kärt för Smaka på B2 stealth bomber
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Nu har Don TACO satt igång något han inte kan avsluta.

Nu kommer Iran att attackera amerikanska intressen både militära och civila både inom och utom USAs gränser.

Sverige borde införa reserestriktioner till USA. Kommer att smälla inom kort!

Dröjer länge innan jag sätter min fot i USA igen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
BOOOM, Spot on.
Helt korrekt.
Tror dock inte kineserna och ryssen släpper den. Kineserna är väl för beroende av Irans olja tänker jag.

Men när kommer vi i omvärlden protestera mot USA och Israel?

Exakt! Men grejen är att USA behöver inte ens ockupera oljefälten direkt för att ta makten över dem…. Det räcker med att dom …
1.Slå ut Irans ledning och försvar de skapa kaos..
2.Installera en västvänlig regim, gärna en “exilregering” som ber om hjälp..
3.Låta amerikanska oljebolag komma in “för att stabilisera exporten och säkra världens energiförsörjning”..

Det blir så exakt som hur de gjorde med Irak..

Men de är ingen slump att USA (inte Israel den här gången) själv väljer att bomba Irans kärnanläggningar. Det här handlar inte bara om “icke-spridning” eller att stoppa ett kärnvapenprogram utan det handlar om strategisk dominans i hela regionen.
Genom nu att USA slog ut Irans kärntekniska infrastruktur (om de nu lyckats):
De försvagar Irans försvarsförmåga…
De gör det lättare att sätta press på regimen…
Och framför allt!!!!!!! de skickar ett budskap till Kina och Ryssland..

Iran är ju inte bara en regional makt. Det är Kinas livlina till billig energi, och Rysslands partner i att underminera västs inflytande… När USA slår mot Irans kärnanläggningar slår man alltså indirekt mot det kinesiska och ryska fotfästet i Mellanöstern.
Så frågan “när ska omvärlden protestera?” är befogad. Men när USA säger att det handlar om att stoppa kärnvapen, då tystnar väst… tänk om Ryssland hade gjort en liknande attack hur väst hade hade reagerat då!?

Media hade gått fullständigt bananas…
EU hade kallat till krismöte…
USA hade pratat om “brutala brott mot internationell rätt”…
Och västvärlden hade enat sig i moralisk fördömelse.
Sanktioner osv osv..
Men när USA gör exakt detta mot Iran, då är det “preventivt försvar”, “strategisk avväpning”, eller “skydd av världen”. Det är samma angrepp men tydligen inte samma typ av konsekvens.
Senast redigerad av Menea 2025-06-22 kl. 09:51.
Citera
2025-06-22, 09:49
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaYoo
Lika lite som jag håller Iran som helgon, lika lite tror jag att amerikanska bomber och kärnvapen innehåller demokrati och aromer av äpple och kanel. Jag förstår att du menar att "demokratins kärnvapen" är mjukare än andras.

Kul dessutom att du ens vågar belysa brott mot mänskligheten när du på motståndarsidan har självaste USA. Hjärntvättad som få antar jag.
Alla hör dig load and clear.
En shariadiktatur som pissar på kvinnors rättigheter, minoriteter, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, där tortyr är lagligt, som avrättar människor mer än någon annanstans i världen, som miljontals Iranier flytt ifrån, som har som grundidé och näring att hata väst, som är en välkänd terrorstat med många terrorceller och proxyarméer över hela världen, som dagligen stipulerar död åt Europa, USA och hela den fria världen — den staten väljer du att låna ditt namn till.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-06-22 kl. 09:54.
Citera
2025-06-22, 09:50
Medlem
Iran har all potential i världen att bli ett väldigt bra land i Mellanöstern. Om inte som ett stort Israel. Räcker att kolla Iranier runt om i världen. Högutbildat folk. Har varit emot väldigt många interventioner av väst i Mellanöstern då araber kräver en stark ledare. Hur rått och odemokratiskt det än må vara. Men Iranier är verkligen ett folk som förtjänar att bli befriade. Synd bara att andra intressen kommer in vid maktbyte.
Citera
2025-06-22, 09:50
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Iran kan förklara vad dom än vill. Dom har ingen chans..
Usa har alltid brutit mot internationella lagar. Inget nytt.

Bomba på. Helst skulle hela Mellanöstern bombas och allt borde börja om på nytt. Islam är det absolut största hotet mot oss i väst, speciellt sverige.
Trump kommer att sitta isolerad i USA möjligtvis med möjligheter att åka till Ryssland, Israel eller Ungern när Internationella domstolen vill kalla in honom för förhör.....

I Ryssland kommer han väl att jagas av banker som vill ha tillbaka pengar....
Citera
2025-06-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Jag hatar regimen i Iran JA när dom hotar att utrota Israel
Om du blandar in dina känslor som du nyss erkänt att du gör kommer du aldrig kunna håll dig saklig i en debatt. You're out.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Det skulle vara intressant att veta hur pass stor fara dessa bombade anläggningar är för miljön och civilbefolkning som bor i närheten. Att bomba kärnanläggningar låter i mina öron som en rätt dum idé med tanke på vad de kan orsaka. Man får hoppas att USA och Israel har koll på vad de gör.

Israellobbyn vann över MAGA. Trump har ingen ny valrörelse att se fram emot så då kan han strunta i vad majoriteten av hans väljare anser om USA:s involverande i konflikter i MÖ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenhyacinten
Nej din idiot. Väst egna ledare är de största hotet mot västs samhällen. Väst har skapat alla krig och alla flyktingströmmar ni får ta emot. Rätt åt er och jag hoppas av hela mitt hjärta att islam kaosar era samhällen till döden. Ni ska få smaka på vad invandrare får smaka på i sina egna länder. Död åt er alla.

Det blir säkert bra det där. Sånt här ökar nog västs angelägenhet att förändra något till islamisternas fördel i det hela. Palestina är väl ett fint exempel på detta. Ingen tittar åt iran med empati eller förståelse heller.

"död år er alla"... Ha en riktigt fin dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in