2025-06-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Antar att det räknas som sjövatten, eller ytvatten är nog den mer korrekta benämningen?
Säkert så tror det sker rätt nära Kungälv.
Citera
2025-06-21, 22:10
Medlem
Citat:
Nu har du nog trasslat till det lite?

Så vad menar du med det? Om det är långt mer invånare än normalt, så ökar belastningen också. De där trakterna har sommarstugor som bara den och nu börjar säsongen, följt av att det är varmare och alla håller på att vattna sina gräsmattor odyl.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-06-21 kl. 22:13.
Citera
2025-06-21, 22:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Så vad menar du med det? Om det är långt mer invånare än normalt, så ökar belastningen också. De där trakterna har sommarstugor som bara den och nu börjar säsongen, följt av att det är varmare och alla håller på att vattna sina gräsmattor odyl.
Det var jag som tolkade det du skrivit fel, som att det skulle vara färre där på sommaren. Sorry...
Citera
2025-06-21, 22:23
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Byggdes ett nytt vattenverk i Kristianstad.

https://www.infrastrukturnyheter.se/20200311/23001/ncc-bygger-nytt-vattenverk-i-kristianstad

"Trygga vattenförsörjningen i regionen för lång tid framöver."

Det lät ju bra då.

Dom snålade väll. Dåligt när man ändå bygger nytt att man inte bygger ordentligt när man ändå håller på.
Citera
2025-06-21, 22:24
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men allt vatten går väl igenom ett reningsverk å sen ut till kund, oavsett om det tas i sjön eller är grundvatten. hos mig tas det i sjön.
Vatten på landsbygden kommer vanligtvis från egna brunnar, dvs grundvattnet.

Och det är också en annan sak, ju mer städerna växer och det asfalteras desto svårare blir det för vattnet att rinna ner, just detta kan du se nästan varje år i Bangkok där staden byggts ut snabbt utan planering vilket gör att vattnet inte rinner ner utan det blir översvämning istället.
Citera
2025-06-21, 22:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Hur fan kan det vara vattenbrist i det land med mest färskvatten i hela världen? Är detta ännu en artificiell ”katastrof” skapad för att hålla folk rädda?

Delvis är det det.

Varenda jävla sommar är det Samma visa i Skåne och på Gotland, fast så pratar man med någon som bor där. Och ”nä, det är som vanligt”

Jävla nyhetstorka, Jävla journalistjävlar som kompenserar för det, jävla idioter på Flashback som tror 3:e världskriget bryter ut om någon släpper en fis.

Om vi säger såhär:
Om en enda person dör av vattenbrist i Skåne, så skall jag runka framför min morsa.
Citera
2025-06-21, 22:26
Medlem
B66883s avatar
Citat:
Eller sänka trycket i ledningarna, så det tar längre tid att tappa upp stora mängder.

Nästa steg är väl att kolla vilka egoistiska medborgare som fyller poolen och vattnar gräsmattor och egna odlingar med dricksvatten?

Antar att pumpen räcker till under höst och vinter, så rejält ökad förbrukning borde vara problemet, om inte vattenmagasinet sinat...

Exakt! Glöm "flygskam" det är sååå 2018 och blasé. 2025 är det "vattenskam" som gäller!
Citera
2025-06-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Vatten på landsbygden kommer vanligtvis från egna brunnar, dvs grundvattnet.

Och det är också en annan sak, ju mer städerna växer och det asfalteras desto svårare blir det för vattnet att rinna ner, just detta kan du se nästan varje år i Bangkok där staden byggts ut snabbt utan planering vilket gör att vattnet inte rinner ner utan det blir översvämning istället.
Jo klart, nu tänkte jag mer på mindre samhällen som här.
Citera
2025-06-21, 22:35
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
I Kalifornien som haft torka och rekordvärme i snart tio år brukar det bli akut brist på vattnet, detta trots att havet ligger relativt nära,
Dom förbjuder slöseri med vattnet och framförallt att vattna gräs men det skiter dom rikaste knösarna i och vattnar ändå.
Citera
2025-06-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
I Kalifornien som haft torka och rekordvärme i snart tio år brukar det bli akut brist på vattnet, detta trots att havet ligger relativt nära,
Dom förbjuder slöseri med vattnet och framförallt att vattna gräs men det skiter dom rikaste knösarna i och vattnar ändå.
Ja, såg detta på teven, å brunnarna borras djupare å djupare...
Citera
2025-06-21, 22:37
Medlem
RiMaXs avatar
Kanske en läcka nånstans? Har hänt förr och lär hända igen.
Citera
2025-06-21, 22:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det är grundvatten som används i Kristianstad.
Det är också bevattningsförbud utfärdat 19/6 d v s i torsdags, undrar om det följts eller om många "bara" skulle göra lite fint till midsommar... Och använt dricksvatten till det?
https://www.kristianstad.se/huvudnyheter/arkivkristianstadskommun/nyvattendomforkristianstad.45986.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in