2025-06-21, 17:31
Medlem
Okey det lönar sig o vara skeptisk till vården, spec för mig när man kan läsa detta sker i Umeå.
En vårdcentral som rutinmässigt checka PEth, min lilla luriga läkare som nämnde, vi utför inte peth tester, sedan finns det VC som utför det via rutin men kan inte hitta vilken.

Patienter kommer bjudas in till individuella semistrukturerade telefonintervjuer för att utforska deras erfarenheter av rutinmässig användning av PEth i samband med behandling av deras hypertoni. Vi kommer rekrytera ett ändamålsenligt urval av patienter från en vårdcentral där PEth används rutinmässigt vid hypertoni.
2025-06-21, 17:34
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, förvaltningsrättens dom säger inte ett dugg om vem som har rätt eller fel i den medicinska bedömningen. Förvaltningsrättens beslut bevisar däremot att Transportstyrelsens PM har använts på ett sätt som saknar legitimitet.

Det man säger är ju att Transportstyrelsens beslut gäller, som grundar sig på deras läkares bedömning. Man underkänner det som Linns läkare anför. Så visst ger man Transportstyrelsen rätt i den medicinska bedömningen. Det är ju bara att läsa innantill i domen.
2025-06-21, 17:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det man säger är ju att Transportstyrelsens beslut gäller, som grundar sig på deras läkares bedömning. Man underkänner det som Linns läkare anför. Så visst ger man Transportstyrelsen rätt i den medicinska bedömningen. Det är ju bara att läsa innantill i domen.
Domstolen utgår ju från premissen ”att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt”. Det finns INGEN evidens för det. Det är en uppgift som kommer från Transportstyrelsens PM som varken innehåller några allmänna råd eller tvingande regler. Det här är ett rättshaveri.
2025-06-21, 17:45
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Domstolen utgår ju från premissen ”att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt”. Det finns INGEN evidens för det. Det är en uppgift som kommer från Transportstyrelsens PM som varken innehåller några allmänna råd eller tvingande regler. Det här är ett rättshaveri.

LOL. Du är en rättshaverist, så långt kan jag hålla med.
2025-06-21, 17:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
LOL. Du är en rättshaverist, så långt kan jag hålla med.
OK, då har du helt övergått till personangrepp – trams och OT.

Faktum är att hela grunden för domen, att PEth och CDT är likvärdiga för bedömningen, saknar vetenskaplig grund. Det är sakläget nu.
2025-06-21, 18:21
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Faktum är att hela grunden för domen, att PEth och CDT är likvärdiga för bedömningen, saknar vetenskaplig grund. Det är sakläget nu.

Domen säger inte det du påstår, att de är likvärdiga. Den säger att PEth inte har mindre betydelse som markör för bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt.

Citat:
Därefter har Kammar-rätten i Stockholm i en dom den 6 mars 2020 i mål 8914-19 bedömt att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt.

Svårt att läsa innantill?
2025-06-21, 18:29
Medlem
Citat:

Ännu mycket stuprörstänkande.

Zooma ut lite, val av metoder väljs oftast utifrån vilken nytta den utgör, ungefär som jag tog upp att någon VC i Umeå utför PEth tester per rutin på patienter, detta är inte enbart för att jaga o skicka in till TS o körkortet ska ryka, Man tar peth för att kunna ge övriga råd, som kost, dryckesvanor, som i sin tur kan påverka blodtrycket, tar man sedan själva blodtrycket finns det inget som hänvisa man lever kortare liv för att man har lite högt blodtryck.

Vi vet etanol produceras i samband med alkohol, utgör att peth kan tas o bekräfta så är fallet, exakta värdet har du ingenstans inte ens inom CDT finns exakta värden, CTD varierar på liknande sätt som för PEth från person till person.

Antingen får vi gå tillbaka o läkaren får bedöma på gammalt sätt, dricker patienten mer än läkaren själv så har patienten problem enligt gamla bedömningar.
2025-06-21, 18:34
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi vet etanol produceras i samband med alkohol

Med alkohol avser vi i detta sammanhang etanol.
2025-06-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ja avseende poäng på AUDIT. Men alkohol är skadligt från första glaset, det finns ingen säker nivå.
Så länge som jag inte dricker mer än 27 glas i veckan är det lugnt, för då hamnar jag under 0,3 för PEth. Det har faktiskt Transportstyrelsen sagt, så det så.

Citat:
Du hamna högre.

Tolkning:
Dryckesmönster framträder tydligt, t.ex. om
individen enbart dricker vissa dagar eller i vissa
situationer. Tre nyckeltal kan beräknas:
1. Glas/vecka. Lägg ihop samtliga glas för hela
4-veckorsperioden och dela med fyra.

Samt som du berättat med frun, hon anpassa sig innan blodprov (punkt 7) utgår du gjort lika.
under det senaste året har
Du haft skuldkänslor eller samvets-
förebråelser på grund av Ditt drickande?
Jag fick 4 poäng på fråga 1, 1 poäng på fråga 2 och 0 poäng på resten av frågorna. Jag går inte på någon regelbunden provtagning som hustrun gör och jag går inte heller på någon medicinering. Trots mitt enorma (enligt IOGT) intag av alkohol så är jag fullt frisk. (Ja, med undantag för vikingasjukan, men där har jag operation inplanerad.) Om jag jämför mig med andra som är 60+ så tillhör jag nog dem som är i bäst form med avseende på hälsa.
2025-06-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Så länge som jag inte dricker mer än 27 glas i veckan är det lugnt, för då hamnar jag under 0,3 för PEth. Det har faktiskt Transportstyrelsen sagt, så det så.

Jag fick 4 poäng på fråga 1, 1 poäng på fråga 2 och 0 poäng på resten av frågorna. Jag går inte på någon regelbunden provtagning som hustrun gör och jag går inte heller på någon medicinering. Trots mitt enorma (enligt IOGT) intag av alkohol så är jag fullt frisk. (Ja, med undantag för vikingasjukan, men där har jag operation inplanerad.) Om jag jämför mig med andra som är 60+ så tillhör jag nog dem som är i bäst form med avseende på hälsa.
Ok körde lite bakgrunds check verka stämma varför dricka varje dag, har haft upp det förr med genetisk predisposition.

Forskning tyder på att neandertalare kan ha haft en genetisk predisposition för alkohol- och rökvanor. Detta baseras på studier som visar att neandertal-DNA är kopplat till dessa beteenden hos moderna människor. Det är dock viktigt att komma ihåg att detta inte innebär att neandertalare per definition var alkoholister eller rökare, utan snarare att deras gener kan ha påverkat benägenheten för sådana vanor

Vi kan även nu ute sluta att du är en färjad man.
Vikingasjukan kan bero på genvarianter ärvda från neandertalare, Eftersom vikingasjukan sällan ses hos individer med afrikansk härkomst frågade vi oss om genvarianter från neandertalare delvis kan förklara varför människor utanför Afrika främst drabbas
2025-06-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ok körde lite bakgrunds check verka stämma varför dricka varje dag, har haft upp det förr med genetisk predisposition.

Forskning tyder på att neandertalare kan ha haft en genetisk predisposition för alkohol- och rökvanor. Detta baseras på studier som visar att neandertal-DNA är kopplat till dessa beteenden hos moderna människor. Det är dock viktigt att komma ihåg att detta inte innebär att neandertalare per definition var alkoholister eller rökare, utan snarare att deras gener kan ha påverkat benägenheten för sådana vanor

Vi kan även nu ute sluta att du är en färjad man.
Vikingasjukan kan bero på genvarianter ärvda från neandertalare, Eftersom vikingasjukan sällan ses hos individer med afrikansk härkomst frågade vi oss om genvarianter från neandertalare delvis kan förklara varför människor utanför Afrika främst drabbas
Med vikingasjukan är det väl till och med så att den nästan bara drabbar folk av skandinavisk härkomst? Mina dryckesvanor attribuerar jag till att jag under långa perioder varit bosatt i Frankrike. Jag dricker mig aldrig berusad, har aldrig minnesluckor, är aldrig bakfull och har aldrig tagit en återställare. Det påstås att alkohol är skadligt även i liten mängd. Det påstås även att rött kött är farligt för hälsan. Men det skiter jag i. Dödligheten är alltid 100% och fransmän lever lika länge som svenskar. Men fransmän njuter dessutom av livet, något som svenska nykterister definitivt inte gör. A votre santé monsieur.
2025-06-21, 20:45
Medlem
Citat:
Nej, förvaltningsrättens dom säger inte ett dugg om vem som har rätt eller fel i den medicinska bedömningen. Förvaltningsrättens beslut bevisar däremot att Transportstyrelsens PM har använts på ett sätt som saknar legitimitet.
Finns det något känt fall där någon anmält sin läkare för att dom brutit mot detta i patientlagen?
Och vart anmäler man det om man skall tipsa om det?

Om alla börjar neka Peth tester så spricker den här skandalen.
Det finns väl inga krav att rapportera patienter som vägrar Peth tester?
Om, så är det ju en ännu större skandal än dom vanliga Pethtesterna.

Patientens samtycke ska vara informerat

Patentlagen fastställer att hälso- och sjukvård inte får ges utan patientens samtycke om inte annat följer av lag3. Ett samtycke i hälso-och sjukvårdens mening ska vara informerat, vilket sammanfattningsvis innebär att patienten ska få tillräcklig information om den vård eller behandling som samtycket avser. Detta inkluderar information om eventuella risker och konsekvenser av behandlingen4. En konsekvens av att man analyserar ett blodprov genom en PEth- test är att om testet visar sig överskrida ett visst gränsvärde så kan läkaren komma att överlämna analysens resultat till Transportstyrelsen eftersom det är läkarens skyldighet enligt lag. Jag har personligen svårt att se att en patient som efter att av läkaren ha informerats om konsekvensen av att ge sitt samtycke till en PEth-test därefter skulle göra det.
Senast redigerad av 155bb12 2025-06-21 kl. 20:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in