2025-06-21, 12:50
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hur många rabies-vaccinerade som inte uppsöker sjukvård överlever bett av ex en rabiessmittad hund?

Måste vara omöjligt att få data på, eftersom de inte uppsökt vård?
Citera
2025-06-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag killgissar att rabies inte bryr sig så mycket om hur många charterbolag som flyger till de destinationer där sjukdomen förekommer.

Mängden folk som råkar eller medvetet lallar runt bland djur där rabies kan förekomma påverkar däremot risken för att lallarna ska få rabies. Så om man fyller på en region med turistkärringar som är Djurvänner™ och inte kan låta bli kattungar och hundvalpar de uppfattar som "rädda men såååååååååå söta" så kommer någon till sist ha köpt sin sista hälsokristall.

Jag vandrar redan med Megatron.
Bolagen borde agera och brett gå ut med info att man INTE ska rädda några djur på egen hand!

Minns en övergiven kattkolini på en grekisk ö. Vi kom dit efter säsong och var "tvugna" att hjälpa dem
Ryser hur tanklös man var, ung o naiv, klappade säkert katterna mm
Konstigt inte fler drabbas egentligen!

Ps. Fåglar kan väl inte få rabies?
Senast redigerad av popll 2025-06-21 kl. 12:57.
Citera
2025-06-21, 12:53
Medlem
Kan man få rabies och aldrig få symptom?
Dvs viruset dör ut
Citera
2025-06-21, 12:56
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Måste vara omöjligt att få data på, eftersom de inte uppsökt vård?

Ifall de vid senare tillfälle blir sjuka så uppsöker de väl förmodligen vård, så det hade ju varit intressant att veta hur sjukdomsförloppet såg ut för de vaccinerade kontra de ovaccinerade som inte uppsöker vård direkt.
Citera
2025-06-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ly-reveal.html

"This is the British woman who has died of rabies after contracting the fatal disease from a scratch by a stray puppy in Morocco several months ago.

Grandmother Yvonne Ford, 59, from Barnsley, South Yorkshire, became ill two weeks ago and steadily deteriorated until her death this week."

Varför åker man ens till Marocko och sedan klappar hundar där?
Ja det är farligt därute i världen och Darwins evolutionsteori agerar snabbt på dekadenta människor från väst.
Citera
2025-06-21, 13:13
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Bolagen borde agera och brett gå ut med info att man INTE ska rädda några djur på egen hand!

Minns en övergiven kattkolini på en grekisk ö. Vi kom dit efter säsong och var "tvugna" att hjälpa dem
Ryser hur tanklös man var, ung o naiv, klappade säkert katterna mm
Konstigt inte fler drabbas egentligen!

Ps. Fåglar kan väl inte få rabies?
Gör de inte redan det då? Det hjälper ju inte de där självutnämnda räddarna som anser sig vara utvalda empater och djurviskare som redan bestämt att de har magiska empatiska djurviskarförmågor. Som ni märker så har jag rätt bestämda åsikter om den typen av, framförallt vita medelklasskvinnor som anser sig vara spirituella och vidsynta, som jag själv sett envisas med att plocka med gatudjur.

Nej, fåglar, reptiler och fiskar får inte rabies.
Citera
2025-06-21, 13:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Dvs viruset dör ut
Har aldrig hört talas om någon som fått rabies och sedan dött av det utan några symptom. Eller överlevt rabies utan symptom för den delen.
Citera
2025-06-21, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Jag blev biten i armen av en gatuhund i Thailand (när jag försvarade dottern och vår hund).

Jag vill minnas att det var två olika behandlingar, direkt efter fick jag spruta och en FRUKTANSVÄRT grundlig tvätt vid såret. Inte mysigt... Vidare fick jag injektioner (vaccin kanske?) Dag 1 (samma dag jag kom in), 3, 7 och 2 veckor senare.

Dock visste man inte om hunden hade Rabies, utan det var väl i ev förebyggande syfte?! Inga vidare biverkningar. Lite ont och feber typ.

Ja de var samma med min finska kusin. Hon blev biten av en apa i Thailand inte allvarligt men tillräckligt skrapsår av en tand typ.
Hon fick också massa sprutor där sen fick hon fortsätta med sprutor när hon var tillbaka till Finland. Somsagt får man bett eller likn så ska man alltid åka in direkt för ”motgift”.. man ska inte tveka en sekund om man är länder där rabies finns. Helt inte heller i andra rabiesfria länder heller mun/bakterier är också farliga i sår.. kan leda till alla möjliga problem .. så tipset är väl att helt avstå från att klappa djur.
Citera
2025-06-21, 14:07
Medlem
Danieloss avatar
Just rabiessmittade hundvalpar verkar vara en väldigt lömsk dödsfälla för västerländska turister. Svenska Malin år 2000, norska Brigitte år 2019 och nu denna kvinna.

Att hunden inte är aggressiv och nafset tycks obetydligt gör att de ignorerar risken för rabies och struntar i att vaccinera sig och därmed undertecknar de sin oundvikliga grymma dödsdom några månader senare.

Väldigt tragiskt och fullkomligt onödigt!
Citera
2025-06-21, 14:14
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Just rabiessmittade hundvalpar verkar vara en väldigt lömsk dödsfälla för västerländska turister. Svenska Malin år 2000, norska Brigitte år 2019 och nu denna kvinna.

Att hunden inte är aggressiv och nafset tycks obetydligt gör att de ignorerar risken för rabies och struntar i att vaccinera sig och därmed undertecknar de sin oundvikliga grymma dödsdom några månader senare.

Väldigt tragiskt och fullkomligt onödigt!

Malin sökte vård tre månader efter bettet, så vaccinering hade hade föga betydelse.
Citera
2025-06-21, 14:16
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Dvs viruset dör ut

Vad menar du egentligen? Om du har fått rabies har du ju symptom.

Eller gällde frågan om du kan bli biten av en rabiessmittad hund och ändå inte utveckla rabies trots att du inte vaccinerat dig? Svar ja, det finns väl alltid en sannolikhet att såret tvättades så noga att mängden virus är för liten för att utveckla sjukdomen? Men standard är nog att om du blir biten och inte vaccinerar dig så dör du senare i rabies.
Citera
2025-06-21, 14:18
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Malin sökte vård tre månader efter bettet, så vaccinering hade hade föga betydelse.

Ja, men hon borde naturligtvis vaccinerat sig omgående efter valpen bitit henne. Då hade hon med 99% sannolikhet överlevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in