Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Nej du tar inte upp risken för att vaccininducerat selektionstryck skapar ett mer smittsamt virus.
Ni säger att vaccinet minskar smitta och att viruset därmed muterar mindre men då bortser ni från att utan restriktionstryck och spikproteinvaccinationstryck skulle viruset inte behövt utveckla denna höga nivå av smittförmåga, då hade fler varianter kunnat delta i kapplöpningen och genom att svårt sjuka stannar hemma hade jordens befolkning kunnat sprida de mindre smittsamma varianterna så de fått ett övertag.
Nej, det är inte så evolution fungerar. Du har läst trams på antivaxxar-patraskens desinformations-centraler. Spikproteinvaccinationstryck? Det måste vara bland det minst fiffiga antivaxxar-uttryck jag läst. Restriktionstrycket i det här fallet utgörs av kroppens immunförsvar, och det finns där alldeles utan vaccin eller ej. Jag tar upp det i de inlägg du inte läste, vad det verkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Du glömde att Omikron har över 30 mutationer i spikproteinet, det tyder starkt på att spikproteinvaccinet utövade selektionstryck.
Nej, det betyder att Omikron har 30 mutationer i spikproteinet (jag har inte verifierat siffran 30 men utgår ifrån att den är helt fel eftersom den kommer från dig).
https://nextstrain.org/fetch/data.clades.nextstrain.org/v3/nextstrain/sars-cov-2/wuhan-hu-1/orfs/2025-06-09--15-42-38Z/tree.json
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Eftersom vaccinet utövade selektionstryck kan du inte veta hur många som vaccinet räddade eftersom utan detta evolutionstryck hade en annan variant blivit den dominanta.
Det är inte så det fungerar. Det är slumpen som är den drivande faktorn och selektionstrycket utgörs av ACE2-receptorn. Viruset muterar i samma hastighet hela tiden och den variant som bäst binder mot ACE2 blir till slut dominant. Precis som nu skett med till exempel Nimbus. Notera att det skedde redan innan något vaccin fanns (t.ex. Delta) som muterade i spikproteinet för att binda bättre mot ACE2 samt vara mindre sårbar för antikroppar. Allt beroende på slumpen. Inget annat. Den ursprungliga Wuhan-varianten muterade redan innan den lämnade Kina. Allt på grund av selektionstryck som utgörs av kroppens immunförsvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Nimbus är även den baserad på Omikron.
Här har du faktiskt rätt, hur osannolikt det än kan låta. Dock, enligt samma princip vilken reglerar ett virus mutering kickar slumpen in då och då, det är uppenbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Dessutom är det för tidigt att säga att vaccinet räddat någon alls, det kommer rapporter om att vaccinet ökar dödligheten.
Det finns inga rapporter som säger att vaccinet "ökar dödligheten". Det finns massor av substanslöst trams som påstår det i social media och i diskussionsforum där antivaxxar-patrask sprider detta trams vidare. Däremot finns det legitim och högkvalitativ forskning och officiell statistik som visar raka motsatsen till det du påstår. Till exempel är andelen vaccinerade som avlider i hjärt- kärl-sjukdomar mycket mindre än motsvarande ovaccinerade. Och i vanlig ordning har jag - i motsats till dig - den alldeles förträffligt goda smaken att alltid styrka mina påståenden. T.ex.:
Citat:
CONCLUSIONS:
Receiving an mRNA vaccine was not associated with an increased risk of worsening heart failure, myocarditis, venous thromboembolism, or all-cause mortality.
https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/CIRCHEARTFAILURE.123.010617
Mer i ämnet:
https://www.nature.com/articles/s41591-022-01689-3
https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.jacc.2022.12.006
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Har någon gjort en undersökning där de kartlägger sjukfrånvaro mellan vaccinerade och ovaccinerade?
Det finns massor av legitim och bra forskning som visar dödlighet och vård där man jämför vaccinerade och ovaccinerade. Alla dessa (officiell statistik och publicerad korrekt utförd forskning) visar att andelen vaccinerade är mindre än motsvarande ovaccinerade. Läs de citat jag gjorde ovan
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Antagligen inte för alla vet att vaccinerade är sjukare, det märks överallt.
Utan att gå för djupt in i en diskussion om "appeal to ignorance" känns det rätt att helt enkelt fråga om du har något belägg för det minst sagt märkliga påståendet ovan? Jag gissar dessutom att du inte kommer dra dig för att be mig bevisa motsatsen? Eller vad var det du sade i ett inlägg alldeles nyss:
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Hur ser det ut idag i Sverige?
Finns det statistik över sjukdom och död uppdelat i vaccinerade och ovaccinerade?
Så ena stunden sitter du tvärsäkert och argumenterar mot etablerad forskning och officiell statistik, samtidigt som du lika tvärsäkert menar att "alla vet att vaccinerade är sjukare, det märks överallt" för att avsluta med att fråga om det finns statistik på det du just tväsäkert hävdade var sant.
Har du överhuvudtaget en aning om hur komisk du är?