2025-06-19, 23:48
Medlem
Tjena Flashback!

Har fått nytt jobb som Nattdistributör. Behovsanställning.

Nu är det så att jag befinner mig utomlands och dom vill redan ha in mig på mitt första arbetspass på måndag. Står inget i mitt anställningsavtal när jag ska börja eller så. Kan man förhandla när man ska börja eller är det ristat i sten?

Vill ju inte verka oprofessionell och riskera att dom drar tillbaka jobberbjudandet. Men det är jätte svårt för mig att komma in på 4 dagar, då som sagt jag är utomlands. Hur går de till igentligen?

Tacksam för tips och råd.
Citera
2025-06-19, 23:55
Medlem
DenverAirports avatar
Är väl inte så mycket att förhandla om om du inte kan jobba på måndag.
Citera
2025-06-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Är väl inte så mycket att förhandla om om du inte kan jobba på måndag.

Nä iofs men de kom med så kort varsel. Vill ju inte verka oprofessionell. Men jag frågade chefen innan jag skrev på anställningsavtalet för några dagar sen ” När hade ni tänkt jag ska börja ?”. Fick svar idag att dom behöver mig redan på måndag.
Citera
2025-06-20, 00:00
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Nä iofs men de kom med så kort varsel. Vill ju inte verka oprofessionell. Men jag frågade chefen innan jag skrev på anställningsavtalet för några dagar sen ” När hade ni tänkt jag ska börja ?”. Fick svar idag att dom behöver mig redan på måndag.

Du funderade inte på att nämna då att du skulle lämna landet?
Citera
2025-06-20, 00:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har du skrivit på ett anställningsavtal som säger att du börjar på måndag så är det nog bra om du är där.
Håller ni fortfarande på att förhandla startdatum så anger du rent ut att du börjar den x/x pga att du just nu är utomlands.
Citera
2025-06-20, 00:06
Medlem
Citat:
Du funderade inte på att nämna då att du skulle lämna landet?

Jag har befunnit mig utomlands i nästan en månad på semester då jag sökte detta jobb!

Så de va inte att jag åkte på semester efter jag tackade ja till jobbet och skrev på papper.
Citera
2025-06-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du skrivit på ett anställningsavtal som säger att du börjar på måndag så är det nog bra om du är där.
Håller ni fortfarande på att förhandla startdatum så anger du rent ut att du börjar den x/x pga att du just nu är utomlands.

Nä I anställningsavtalet står inget startdatum och vi har inte kommit överens om något startdatum.

Jag frågade som sagt innan jag skrev på papperna för 3 dagar sen ” när hade ni tänkt att jag ska börja ?”

Idag fick jag svar att det ska vara på måndag.
Senast redigerad av Cassius58 2025-06-20 kl. 00:11.
Citera
2025-06-20, 00:08
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Jag har befunnit mig utomlands i nästan en månad på semester då jag sökte detta jobb!

Så de va inte att jag åkte på semester efter jag tackade ja till jobbet och skrev på papper.

Så du har kommit överens om att jobba på måndag men vetat i en månad att du inte kan jobba på måndag och inte informerat om det?
Citera
2025-06-20, 00:11
Medlem
Citat:
Så du har kommit överens om att jobba på måndag men vetat i en månad att du inte kan jobba på måndag och inte informerat om det?

Läser du vad jag skriver ? Innan jag skrev på anställningsavtalet (3 dagar sen) så frågade jag ” När hade ni tänkt att jag börjar isf?”

Idag fick jag svar ” Vi behöver dig på måndag ”.

Kom inte överens nånstans då jag frågade dom.
Citera
2025-06-20, 00:12
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Läser du vad jag skriver ? Innan jag skrev på anställningsavtalet (3 dagar sen) så frågade jag ” När hade ni tänkt att jag börjar jag isf?”

Idag fick jag svar ” Vi behöver dig på måndag ”.

Kom inte överens nånstans då jag frågade dom.

Vad svarade du när de meddelade att du ska jobba på måndag?
Citera
2025-06-20, 00:13
Medlem
Citat:
Vad svarade du när de meddelade att du ska jobba på måndag?

Jag har inte svarat på de meddelandet. Då som jag skrev det är med så kort varsel och väldigt svårt för mig att infinna mig.

Därför jag gjorde denna tråd då jag behöver råd och tips hur jag ska gå tillväga.
Citera
2025-06-20, 00:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nä I anställningsavtalet står inget startdatum och vi har inte kommit överens om något startdatum.

Jag frågade som sagt innan jag skrev på papperna för 3 dagar sen ” när ska jag börja ?”

Idag fick jag svar att det ska vara på måndag.

Då får du helt enkelt informera din nya arbetsgivare att det inte går då du just nu är utomlands.
Tänk på att om personen är nitisk så kan denne informera arbetsförmedlingen om att du är utomlands och då inte redo för jobb och då plötsligt kan bli av med A-kassa om du haft detta.
Har man A-kassa så ska man vara redo för att ta ett jobb mer eller mindre samma dag.

Det bästa är att helt enkelt ringa din arbetsgivare och informera om läget och att du då kan börja på dagen efter att du kommit hem. Lägg till att då ni inte skrivit något startdatum så bokade du en sista minuten och stack innan du skulle börja jobba resten av ditt liv hos honom😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in