2025-06-19, 21:23
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Jag känner till Syrien och Irak, Iran är dock ett annat land.

Jag var ute efter ett lite mer djuplodande svar specifikt för Iran.
Och jag gav dig ett svar. Militanta islamistiska faktioner som kuvar civilbefolkningen precis som man gjorde i Irak och Syrien efter att USA stoppade sin pillesnopp i sandlådan. Om Iran destabiliseras så kommer du få samma sak gånger 10. Och under huven så kommer du hitta Mossad och CIA precis som i Irak.
Citera
2025-06-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Tveksamt om jag kommer få något kompetent svar i detta forum som verkar bestå till 90% av judehatare just nu.

Jag kan alltså inget om militär kapacitet osv. Men undrar varför Israel bevisligen flyger ostört över Iran, men Ryssland kan en ens flyga nära fronten med risk att bli nedskjutna av sådana "enklare" robotar/raketer som kan skjutas iväg av en person - ser nästan ut som mer avancerade granatgevär. Ni fattar att jag kan inte begreppen...

Men borde inte Iran ha 1000-tals sådana enklare robotar mot flyg?

Deras luftvärn verkar bestå av löften och goda förhoppningar, deras stora ess i avseendet är ju ryska ss 300 - och det gamla tor systemet som de sköt ner ett civilt flygplan med.
Citera
2025-06-19, 21:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Pinsam förklaring från din sida, du antyder att Iran anrikat uran till nära weapons grade bara för att få chansen att förhandla? Förhandla om att sluta göra just det??

Bland det dummaste jag sett i denna tråden och den är sanslöst tramsig ändå.

Iran slutade anrika uran som ett resultat av överenskommelsen med väst och började anrika uran igen först efter att Trump bröt den överenskommelse om "icke kärnvapen" som redan fanns. Under Trump första presidentskap (om man nu kan kalla det för det). Ren idioti från Trumps sida, och gissa vems noter han dansade efter den gången också...

Iran har anrikat uran sedan dess och inte gjort nån hemlighet av det heller, samtidigt som man signalerat att man är villig att förhandla. Och en del av de förhandlingar som pågick mellan USA och Iran gällde uttryckligen det anrikade uranet, som Iran skulle lämna ifrån sig. Att anrika uran var ett sätt för Iran att få litet "bättre kort på hand" (för att citera dum-Trumpen).

Så om nåt är "pinsamt" är det nog snarare att du uttalar dig om nåt du inte riktigt verkar förstå...

Men allt det här var för en vecka sedan. Nu har Netanyahus angrepp på Iran avbrutit alla förhandlingar, det anrikade uranet har enligt rykten transporterats i säkert förvar i Ryssland och Iran har inget att förlora på att faktiskt bygga kärnvapen. Tvärtom, efter Israels ensidiga angrepp och till följd av hotet från USA har de allt att vinna på det.
Citera
2025-06-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det är väl klokt att inte göra något förhastat. Men risken är att Iran synar honom och väntar ut tiden. Då måste det smälla om inte Trump ska framstå som en mes. Det enda som kan rädda Iran om de inte går Trump till mötes är väl i så fall om Putin lyfter luren och lyckas köpa ytterligare tid åt sina turbanvänner.

Mm men samtidigt förstärks bilden av att Trump är svag. Inget av det jag hört från Iran talar för att dom kommer böja sig för Israel eller krita på något avtal men vi får se.

Läser i expressen: "Enligt de diplomater som Reuters talat med så ska Iran ha ställt som krav att Israel stoppar attackerna på landet innan förhandlingar kan återupptas" något säger mig att Israel aldrig skulle gå med på det.
Citera
2025-06-19, 21:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Deras luftvärn verkar bestå av löften och goda förhoppningar, deras stora ess i avseendet är ju ryska ss 300 - och det gamla tor systemet som de sköt ner ett civilt flygplan med.

Ja, civila flygplan kan de bevisligen skjuta ner. Men det tycker ju trollen här i tråden är en bra grej som vi ska belöna med höganrikat uran.
Citera
2025-06-19, 21:26
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns en risk för det oxå. Förtroendet från den iranska sidan måste vara noll!
Hur som helst USA traditionellt börjar aldrig ett krig om de inte kan vinna det.
Fast det här kriget har ju ayastollarna skapat....
Citera
2025-06-19, 21:28
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Tveksamt om jag kommer få något kompetent svar i detta forum som verkar bestå till 90% av judehatare just nu.

Jag kan alltså inget om militär kapacitet osv. Men undrar varför Israel bevisligen flyger ostört över Iran, men Ryssland kan en ens flyga nära fronten med risk att bli nedskjutna av sådana "enklare" robotar/raketer som kan skjutas iväg av en person - ser nästan ut som mer avancerade granatgevär. Ni fattar att jag kan inte begreppen...

Men borde inte Iran ha 1000-tals sådana enklare robotar mot flyg?

För att Israel inte flyger obehindrat över Iran. Det är bara en lögn. Finns 0 bevis för det.

Och de handhållna AA kan man bara använda på ett begränsat avstånd

————-

https://t.me/beholdisraelchannel/57974
Flera amerikanska flygbolag ställer in flygningar till Qatar och Förenade Arabemiraten.

Vad kan detta handla om?
Senast redigerad av MrDonuts 2025-06-19 kl. 21:30.
Citera
2025-06-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Har Iran gjort det? Länka en första handskälla tack, dvs ett direkt citat från relevanta iranska makthavare där man säger just det du påstår "vi ska utveckla kärnvapen och förinta Israel"

Väntar Med spänning på din länk

Så Israels anfallskrig mot Iran är av omsorg av det iranska folket? sånt trams är knappt värt att bemöta

du vet att Iran var en demokrati men den demokratiskt valde premiärministern kuppades bort av Israels 2 närmsta alleriade. Hur passar det in i den "regelbaserade världsordningen " Och demokratinarrativet?

Haha har du noll allmänbildning människa. Iran kallar ju USA och Israel för stora och lilla satan.
Du kan väl googla själv och fylla dina kunskapsluckor. Du låter som vänsterpatrasket källa, källa!!!

Hahaha ja du, när skrev jag att Israel agerar med omsorg om det iranska folket.
Dock så är det bra både för Israel och det iranska folket om mullorna och revolutionsgardet försvinner.

Ja men det var länge sedan nu mullorna och dom nyttiga idioterna i vänstern förstörde det 1979.
Så bara för att andra gjort fel så blir de vänsterextrema som senare avrättades samt mullorna och de religiösa fanatikerna mer legitima då enligt dig.

Varför håller du mullorna under armarna, regimen slår ihjäl kvinnor som visar hår, dom är fullständigt sjuka i huvudet inget att stödja för fem öre.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2025-06-19 kl. 21:32.
Citera
2025-06-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israel flyger stealthplan över Iran. Iran har inte teknologin för att skjuta ner dem. Iran flyger ingenting, deras bästa plan var gamla F-14 som köptes in på 70-talet.

Aha, så bara F35 kan användas just nu.
Citera
2025-06-19, 21:30
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Ryssråttorna har inte en chans mot USA. Inte de rabiata mullorna i Iran heller.

Och som vanligt börjar du och dina gelikar yra om invandring till Sverige.
Min bedömning är att Israel och USA måste slå till nu ifall USA är så starkt som du antyder. Israel är hotat inte bara av Iran.

Även skurkstaterna Ryssland, Kina och Pakistan borde nu villkorslöst tvingas överlämna sina kärnvapen till USA och Israel inom de två veckorna Trump talar om gällande Iran.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
De har stängt ner internet i Iran nu. Gissar att det börjar bli för jobbigt att låta folk kommunicera om läget.
Citera
Avstängd
TedGaandies avatar
Var det inte ett möte idag mellan EU's ledare och gubbar i Iran? Nu hör jag om ett möte imorgon också. Vad sa de där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in