2025-06-19, 10:03
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Nej, det handlar om att ni läkare eller "läkare" ska bedöma detta oavsett PEth-värde. PEth-värdet i sig säger ingenting om hur lämplig eller olämplig en person är att inneha körkort.

Upprepad oförmåga att lämna ett normalt PEth trots vetskap om risk för körkort säger en hel del om en individs lämplighet.
2025-06-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är din skruvade halmgubbe. Sluta störa tråden med nonsens!

Det är inte lönt att argumentera med dig för du är totalt låst i din åsikt.
2025-06-19, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det handlar väl om hennes lämplighet att framföra en tung ambulansbil i extrema hastigheter, detta i kombination med att man dricker onormalt höga mängder är ingen bra kombination.

Det är klart det är uppenbart, och det tror jag du också förstår. Hon råkar inte bara gå på fest och dricker lite för mycket helgerna innan sina tester, en normal person hade ju kanske taggat ner lite just precis dessa helger men det kunde hon uppenbart inte.

Jag ser inte Linn som någon personlig fara i att framföra en vanlig bil privat. Men att framföra en tung ambulansbil i extrema hastigheter mitt inne i tätbebyggda städer är hon nog inte lämplig, och det är väl därför också Linn och hennes kollegor som ska jobba just med detta ska ta dessa tester. Linns kollegor klarade av dessa tester, sedan kommer Linn och ska börja som ambulanssjuksköterska och bommar på dessa tester för att hon lever en livsstil som kanske inte är jätte ovanlig bland unga tjejer men som är högst olämplig om man ska jobba med att framföra utryckningsfordon.

Har du mer info än vi andra? Gjordes testerna på måndagar kanske? Om så var fallet är det inte säkert att de hade varit över 0,3 om testet istället hade gjorts på fredagar.
2025-06-19, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Upprepad oförmåga att lämna ett normalt PEth trots vetskap om risk för körkort säger en hel del om en individs lämplighet.

Hur många av hennes tester var över respektive under 0,3? Hur många av testerna gjordes med minst 5 veckors mellanrum? Hur var hennes CDT-värden när hennes tester genomfördes?
2025-06-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är oerhört märkligt att du fortfarande inte förstår att tråden handlar om att körkort dras in på grunder som saknar vetenskaplig evidens och därmed stöd i lagar och föreskrifter. Du spammar tråden med inlägg som handlar om annat och du är därmed i princip alltid OT. Jag upprepar min tidigare fråga: Varför agerar du som en megafon för Transportstyrelsens PM i tråden?

Nej, det är inte alls uppenbart. Och även om det skulle vara så innebär det i sig inte något skäl att dra in körkortet enligt gällande regler.
Någonstans måste man dra gränsen, ta en alkoholberoende person, varje gång personen nyktrar till utvecklas en abstinens, det påverkar kognitiva förmågan inom dom flesta områden, personen uppvisar 0 promille men 100% abstinens problem.

Vart ska man dra gränsen för lämplighet i trafiken? enbart vid en promillegräns eller även i förbyggande, där en person kan köra lagligt med kraftiga abstinens besvär.
2025-06-19, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Någonstans måste man dra gränsen, ta en alkoholberoende person, varje gång personen nyktrar till utvecklas en abstinens, det påverkar kognitiva förmågan inom dom flesta områden, personen uppvisar 0 promille men 100% abstinens problem.

Vart ska man dra gränsen för lämplighet i trafiken? enbart vid en promillegräns eller även i förbyggande, där en person kan köra lagligt med kraftiga abstinens besvär.

I det fallet borde läkaren göra en helhetsbedömning och inte enbart gå efter eventuella PEth-mätvärden. En sådan person skulle också kunna ha under 0,3 men ändå ha dessa besvär. Som sagt, PEth-mätvärden är kass på att avgöra lämpligheten när det gäller körkort.
2025-06-19, 10:17
Medlem
Citat:
Hur många av hennes tester var över respektive under 0,3? Hur många av testerna gjordes med minst 5 veckors mellanrum? Hur var hennes CDT-värden när hennes tester genomfördes?

CDT kan vi bortse ifrån då det kräver mycket högre konsumtion för att nå. Nu gäller diskussionen PEth där TS har satt en gräns på 0,3 vilket man just då för förhålla sig till (om man inte siktar på att göra sig till en martyr).

Jag förutsätter att hon fick information om att testerna var för höga och fick möjlighet att lämna nya provet utifrån detta med 5+ veckors mellanrum. Om de enbart baserar indragning på tidigare slumpmässigt uppmätta värden.

Men kan en ambulanssköterska inte hålla sog nykter i ett par månader trots tillsägelse och hot om körkort så är det helt rätt agerat att inte låta henne få C-körkort. B-körkort är lite hårt, men ändå.

Det spelar ingen roll när provet lämnas för det är hennes ansvar att kunna uppvisa en normal konsumtion!
2025-06-19, 10:20
Avslutad
Citat:
CDT kan vi bortse ifrån då det kräver mycket högre konsumtion för att nå. Nu gäller diskussionen PEth där TS har satt en gräns på 0,3 vilket man just då för förhålla sig till (om man inte siktar på att göra sig till en martyr).

Jag förutsätter att hon fick information om att testerna var för höga och fick möjlighet att lämna nya provet utifrån detta med 5+ veckors mellanrum. Om de enbart baserar indragning på tidigare slumpmässigt uppmätta värden.

Men kan en ambulanssköterska inte hålla sog nykter i ett par månader trots tillsägelse och hot om körkort så är det helt rätt agerat att inte låta henne få C-körkort. B-körkort är lite hårt, men ändå.

Det spelar ingen roll när provet lämnas för det är hennes ansvar att kunna uppvisa en normal konsumtion!

Vi har haft den här diskussionen förut men Transportstyrelsen jämställer CDT över 1,9 med PEth över 0,3. Pudelns kärna är att PEth-gränsvärdet används på fel sätt. Det är tänkt att indikera att någon ligger nära eller över Socialstyrelsens gräns om riskbruk. Det har ingenting med trafiksäkerhet att göra enligt Anders Helander som var med om att sätta gränsvärdet år 2013.
2025-06-19, 10:26
Medlem
Citat:
I det fallet borde läkaren göra en helhetsbedömning och inte enbart gå efter eventuella PEth-mätvärden. En sådan person skulle också kunna ha under 0,3 men ändå ha dessa besvär. Som sagt, PEth-mätvärden är kass på att avgöra lämpligheten när det gäller körkort.
Det är just inom detta peth fungerar och varför man har 5 veckors intervaller på tester, vi vet peth reduceras redan bort efter halva tiden.

Man indikerar regelbundenheten, samt om inte etanol bilds i kroppen kan inte heller peth mätas, dvs dom går hand i hand.
2025-06-19, 10:26
Avslutad
Att gränsvärdet används fel beror med största sannolikhet på att en del inflytelserika personer litar på jesuiten Ulwellings studie från 2018 (du vet den studien där han feltolkat Viel et al 2012). Att han är jesuit framgår av hans officiella profil på Facebook. Kan det förekomma jäv jär? https://www.flashback.org/sp92217517
2025-06-19, 10:27
Medlem
Citat:
Vi har haft den här diskussionen förut men Transportstyrelsen jämställer CDT över 1,9 med PEth över 0,3. Pudelns kärna är att PEth-gränsvärdet används på fel sätt. Det är tänkt att indikera att någon ligger nära eller över Socialstyrelsens gräns om riskbruk. Det har ingenting med trafiksäkerhet att göra enligt Anders Helander som var med om att sätta gränsvärdet år 2013.

Jag håller med dig där. PEth på 0,3 är en snäv gräns och inte i min värld förenligt med förhöjt CDT. Men detta var vad Linn skulle förhålla sig till under de omständigheter som då rådde.
2025-06-19, 10:29
Avslutad
Citat:
Jag håller med dig där. PEth på 0,3 är en snäv gräns och inte i min värld förenligt med förhöjt CDT. Men detta var vad Linn skulle förhålla sig till under de omständigheter som då rådde.

Varför då använda något som uppenbart är felaktigt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in