2025-06-18, 20:13
  #37
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har släkting som är på en sådan arbetsplats där vissa ständigt har VAB, för då är det ingen karens.

VAD på sommaren 4 veckor ( om man har två barn )
VAB på sportlovet, påsklovet, höstlovet och jul & nyår.

Därför jag skaffade unge. Man har sjukt mycket fördelar jämfört med folk som är barnlösa. Sverige är fantastiskt om man har barn. Fyfan vad skönt. Jag har inga semesterdagar i år då jag är ny på jobbet. Bra, för då tog jag 2 mån föräldraledigt istället. Bäst av allt, arbetsgivare kan inte neka föräldraledighet. Lycka till att få beviljat flera veckors sammanhängande semester när du vill på året utom juni till augusti. Skål!
Citera
2025-06-18, 20:55
  #38
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dom med barn är värst.

Lämnar in semesteransökan på två veckor i juli.

Sen två veckor innan semester: 14 dagar VAB
Semestern slut: Två veckor VAB

totalt 6 veckor ledigt

År efter år efter år, samma visa ....

Livet är till för att levas. Inte för att tillgodose arbetsgivarens behov.
Citera
2025-06-18, 20:57
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Livet är till för att levas. Inte för att tillgodose arbetsgivarens behov.
Hur lever man utan jobb då?
Citera
2025-06-18, 20:58
  #40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dom med barn är värst.

Lämnar in semesteransökan på två veckor i juli.

Sen två veckor innan semester: 14 dagar VAB
Semestern slut: Två veckor VAB

totalt 6 veckor ledigt

År efter år efter år, samma visa ....
Precis, det är en klassiker. Har man barn kan man vabba i någon vecka, sedan ta semester ett tag, ta ytterligare någon vecka genom sjukskrivning och avsluta med föräldraledigt.
Citera
2025-06-18, 21:00
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
Finns en märklig lojalitet för sitt slavkneg hos de äldre svenskarna. Ofta är de någon gubbe som varit på samma plats i 20 år och försöker lura sig själv att han inte slösat bort sitt liv. Hans arbete blir hans identitet och det enda liv han fick har gått förlorat som aska i vinden. Hela synen på jobbet i Sverige är galet, man frågar i princip vad 'vad jobbar du med' innan man frågar om personens namn. Blivit lite leva för att arbeta istället för att arbeta för att leva. Är själv en som levererar 100% på jobbet och träffar alla KPI men har även ett betydelsefullt liv utanför detta.

Exakt, tragiskt. Jag har själv satt sjukskrivning i system annars hade jag aldrig orkat. Ger förhöjd livskvalitet
Citera
2025-06-18, 21:08
  #42
Medlem
Eftersom politiker och höga chefer har som praxis att alltid sjukskriva sig när de behöver en paus efter någon skandal så har jag också börjat skita i hur sjukskrivning används. Har därför inget emot att använda det för att ta lite extra ledigt.
Citera
2025-06-18, 21:35
  #43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det finns ett bra, gammalt, svenskt talesätt:

Sköt dig själv och skit i andra.
Citera
2025-06-18, 21:52
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Om jag hade haft en jobbarkompis som satt det där med vab och sjukskrivning i system.
Då hade jag lämnat in en orosanmälan till socialtjänsten direkt!
Då är du ännu värre själv.
Citera
2025-06-18, 22:08
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det finns ett bra, gammalt, svenskt talesätt:

Sköt dig själv och skit i andra.
Inte om andra fuskar till sig pengar från övriga.
Citera
2025-06-18, 22:51
  #46
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Ja man kan se det såhär deras lön är nog inte jättebra. Men de skiter dom i bara de får vara hemma
Citera
2025-06-18, 22:52
  #47
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har släkting som är på en sådan arbetsplats där vissa ständigt har VAB, för då är det ingen karens.

VAD på sommaren 4 veckor ( om man har två barn )
VAB på sportlovet, påsklovet, höstlovet och jul & nyår.

Måste va Stora lastbilsindustri i Södertälje 😂 låter exakt som det är där Sc*nia.

Alltid varenda jävla gång är det dem med småbarn......
Citera
2025-06-18, 22:56
  #48
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Då är du ännu värre själv.
Jag hade i alla fall gjort så om jag varit ovän med någon på min arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in