Citat:
Ursprungligen postat av
AreYouBack
Jag bor utomlands, i Schwiez, här tar vi med oss 11.9 cm kniv samt yxa i skogen. Jag kan också bära med mig vanlig kniv samt fällkniv, förbjudet är dolk och automatiskkniv med fjädring.
Sen får jag köpa öl i matbutiken medans jag bär kniven öppen. Sverige är efter Europas sista sovjetstat.
Fast det som fria tider inte informerar om är att knivlagen har förändrats sedan 2023.
Förmodligen så var det inte bara att det fanns en victorinox SD på bilnyckeln.
Riktigt så galen är inte knivlagen än.
Iom att det rörde sig om en bil som stoppats i en fordonskontroll, så fanns det något annat som polisen, ville kontrollera i bilen alternativt i mannen hem eller annan fastighet.
Det är inget problem för en elektriker att gå och köpa lunch på McDonalds iklädd arbetskläder med både två och tre knivar.
Skulle han däremot hämta ungarna på en lågstadieskola, är han illa ute, om polisen visiterar honom.
Och jag kan gå ut i skogen och ha med mig en mora 2000 och en Gränsfors yxa, utan att polisen har något att gnälla över.
Däremot ska de ligga i bagaget om jag kör bil från skogen och hem.
Och om jag mot förmodan skulle åka igen Rosengård på vägen hem och bli stoppad av polisen, ska jag hålla käften om att jag har dem i bilen och vinka och le mot konstapeln, när de frågar om vart jag är på väg.