2025-06-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Skulle tippa på att det inte är vilken svensson som helst utan att polisen kanske haft fog att dra det vidare, handlar troligtvis om nåt smutsigt tjuvpack som ju enligt egen utsago blir stoppad titt som tätt (det blir inte en person som har ordning på sin skit).

Kan mycket väl vara en sådan typ.

Alt så va de en nyexaminerad polis som ville visa framfötterna alt en riktig paragrafryttare som gm bara hade oturen att bli stoppad av.
Citera
2025-06-18, 10:34
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Undrar om man får gå omkring med en schweizisk armékniv modell mini.

Varför undrar du det? Du ska inte ha kniv på dig, annat än om du kan motivera det.
Citera
2025-06-18, 10:42
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Undrar om man får gå omkring med en schweizisk armékniv modell mini.
Nej det får du inte. Inga knivar utom smörknivar och engångsbestick får du bära. Batong går också under knivlagen.
Citera
2025-06-18, 10:42
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var det inte en sådan mannen det handlar om hade i nyckelknippan?

Jag läste kanske inte så noga.
Citera
2025-06-18, 10:45
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Nej det får du inte. Inga knivar utom smörknivar får du bära.

Kvinnor brukar ju ha små pedikyrset med sig ibland. En del av de prylarna är rätt vassa.
Citera
2025-06-18, 10:49
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Kvinnor brukar ju ha små pedikyrset med sig ibland. En del av de prylarna är rätt vassa.

Handlar nog mindre om hur vasst föremålet ifråga är, utan mer om huruvida det går att använda som vapen.
Citera
2025-06-18, 10:50
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Skulle säkert inte va ok på flyget även om de inte faller under svensk knivlag.
Vet inte om man får bära sax i Sverige. Kanske ok för frisörer endast.

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1988254-om-forbud-betraffande-knivar-och_sfs-1988-254/
Citera
2025-06-18, 11:41
Medlem
AreYouBacks avatar
Jag bor utomlands, i Schwiez, här tar vi med oss 11.9 cm kniv samt yxa i skogen. Jag kan också bära med mig vanlig kniv samt fällkniv, förbjudet är dolk och automatiskkniv med fjädring.

Sen får jag köpa öl i matbutiken medans jag bär kniven öppen. Sverige är efter Europas sista sovjetstat.
Citera
2025-06-18, 12:41
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
FriaTider är jag inte intresserad av men ser att när saken diskuteras på Reddit kopieras in både vad som säga vara aktuell kniv (från nån bonniertidning) och ur lagen som säger att den typen av småkniv (vem har inte en sådan) kan vara befogad, ej brottligt.

https://static.bonniernews.se/ba/aada8696-b815-46bf-885d-65da6c795df6.png
https://lagen.nu/dom/nja/2016s30

Lol. Jag har exakt en sån liten kniv på min nyckelknippa.
Citera
2025-06-18, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag bor utomlands, i Schwiez, här tar vi med oss 11.9 cm kniv samt yxa i skogen. Jag kan också bära med mig vanlig kniv samt fällkniv, förbjudet är dolk och automatiskkniv med fjädring.

Sen får jag köpa öl i matbutiken medans jag bär kniven öppen. Sverige är efter Europas sista sovjetstat.
Ett underbart land där nästan varenda en har ett automatvapen i garderoben, och skjutbanor överallt. 💗
Trots det det, knappt några skjutningar, jämfört med Sverige.
Citera
2025-06-18, 13:09
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Du får naturligtvis ha kniv och yxa i skogen i Sverige också.
Citera
2025-06-18, 13:17
Medlem
Citat:

Fast det som fria tider inte informerar om är att knivlagen har förändrats sedan 2023.
Förmodligen så var det inte bara att det fanns en victorinox SD på bilnyckeln.
Riktigt så galen är inte knivlagen än.

Iom att det rörde sig om en bil som stoppats i en fordonskontroll, så fanns det något annat som polisen, ville kontrollera i bilen alternativt i mannen hem eller annan fastighet.

Det är inget problem för en elektriker att gå och köpa lunch på McDonalds iklädd arbetskläder med både två och tre knivar.
Skulle han däremot hämta ungarna på en lågstadieskola, är han illa ute, om polisen visiterar honom.
Och jag kan gå ut i skogen och ha med mig en mora 2000 och en Gränsfors yxa, utan att polisen har något att gnälla över.

Däremot ska de ligga i bagaget om jag kör bil från skogen och hem.
Och om jag mot förmodan skulle åka igen Rosengård på vägen hem och bli stoppad av polisen, ska jag hålla käften om att jag har dem i bilen och vinka och le mot konstapeln, när de frågar om vart jag är på väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in