2025-06-18, 12:22
Bannlyst
Enligt Israel så är det knappt några missiler som träffat några mål.

https://vm.tiktok.com/ZNdDpFmUe/
Citera
2025-06-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du har ju ingen aning vad som är på dom lastbilarna.
Påminner om alla dessa PowerPoint presentationer som gjorts till åtlöje från USA när de letar efter massförstörelsevapen i Irak.
Eller USAs sista bomb i Afghanistan som de släppte över en misstänkt Al Qaida kille. Det visade sig senare vara en vanlig lokal gubbe som skulle åka och hämta vatten. Undrar hur många sådana fall som skedde i t,ex Afghanistan.
Det är lätt att låta sig bländas av olika sidors fantasifulla presentationer. Hur mycket som egentligen stämmer har ingen någon aning om förräns långt senare om noggranna utredningar utförs.
Intressant tanke. Vore lite komiskt, (inte för att jag tror det är så sannolikt) om Iran har en massa atrapper med lnågra fat bensin som får Israel att tro att de slår ut ramper. Gissar på att det finns en ände för hur mycket Israel kan bomba rent lagermässigt. Låt säga att de slagit ut både atrapper och riktiga ramper, förråden börjar sina och Iran döljer sin förmåga avsiktligt för att kunna öka intensitet senare.

Det vore det smarta draget, Iran inser att de inte har en chans mot flygvapnet i nuläget, gömmer undan sin kapacitet och kör på om någon vecka när de bedömer att Israel inte kan fortsätta. Osannolikt men intressant tanke.
Citera
2025-06-18, 12:24
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Enligt Israel så är det knappt några missiler som träffat några mål.

https://vm.tiktok.com/ZNdDpFmUe/

https://www.reddit.com/r/ThatsInsane/comments/1ldw4mk/footage_from_sea_of_iranian_ballistic_missiles/
Tror som sagt Israel mörkar och döljer vad som träffas och inte..
3 träffar syns i slutet av videon.
Citera
2025-06-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Israel landar nog på Nato baser och även hangarfartygen .. England skickat ju också sina fartyg dit.

Vad av Israels flygvapen är utrustat med krok för att landa på hangarfartyg ?
Citera
2025-06-18, 12:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Beror på. Handlar kriget om att förstöra BRICS och inte kärnvapenanläggningar och Kina tänkt ansluta så kan Iran absolut våga ge sig på amerikanska baser. Kina vart ensamma med att flyga runt i det avstängda luftrummet och ingen har vågat röra deras plan.
Nu när USA officiellt är inblandade så kanske Kina också officiellt involverar sig själva.

Vi alla sitter här och hoppas på ett tredje världskrig. Det är oroväckande.

”Irak: Irakiska rapporter om en brand som utbröt i den USA-kontrollerade delen av Bagdads flygplats.

Sekretessbelagda rapporter tyder på att detta var en attack av shiitiska miliser i Irak, orsakerna är ännu inte klarlagda.”
https://t.me/beholdisraelchannel/57745

Kanske redan är igång?

Kina har inte alls sysslat med att "flyga runt" i Iran. Det där var en jävla anka när flight CLX9737, en Boeing 747 från företaget Cargolux i Luxemburg, landade i Iran i lördags.

Cargolux flyger regelmässigt på Kina och Iran med diverse elektroniska prylar och konsumtionsvaror - typ dyra viner och mobiltelefoner.

Flight CLX9737 var routad att flyga från Zhengzhou till Luxemburg i lördags morse och därefter till Ashkabat i Iran där Cargolux har sin iranska hemmahamn.

Nu var landningsbanan för transportplan stängd under ett tag i Luxemburg pga av underhåll, så Cargolux körde istället direkt till Ashkabat och dröjde sedan där i tre timmar innan det lyfte till Luxemburg.

Den där vändan, som dessutom krävde en hel del "balls" från de brittiska ex-RAF-piloter som spakar planen från Cargolux, har fått vissa BRICS-dårar på "X" och Tg att tro att Kina nu har inträtt på Irans sida och har upprättat en luftbro för leverans av fantomvapen till mullorna.

Jag tror att piloterna gjorde denna riskabla flygning, pga nån jäkla bonus som hägrade någonstans, men planet var alltså inte kinesiskt utan tillhörigt Storhertigdömet Luxemburg.
Citera
2025-06-18, 12:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Jo, men det var också ett svar på att USA eliminerade Qasem Soleimani. Att Iran inte skulle svara på det hade signalerat att man kan göra vad man vill med landet. Attacken på den amerikanska militärbasen var något man hade i kalkylerna.
Samma sak gäller ju nu också. Iran har sagt att de bara attackerar om USA går in i konflikten. Gör de inte det så blir det inget anfall emot dem. Det är Trump som i slutändan bestämmer om hans baser skall attackeras eller inte med andra ord.
Senast redigerad av Trolltestet 2025-06-18 kl. 12:35.
Citera
2025-06-18, 12:30
Medlem
Trupper börjar mobiliseras och civila förflyttas. Bådas inte gott detta.
Citera
2025-06-18, 12:32
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kina har inte alls sysslat med att "flyga runt" i Iran. Det där var en jävla anka när flight CLX9737, en Boeing 747 från företaget Cargolux i Luxemburg, landade i Iran i lördags.

Cargolux flyger regelmässigt på Kina och Iran med diverse elektroniska prylar och konsumtionsvaror - typ dyra viner och mobiltelefoner.

Flight CLX9737 var routad att flyga från Zhengzhou till Luxemburg i lördags morse och därefter till Ashkabat i Iran där Cargolux har sin iranska hemmahamn.

Nu var landningsbanan för transportplan stängd under ett tag i Luxemburg pga av underhåll, så Cargolux körde istället direkt till Ashkabat och dröjde sedan där i tre timmar innan det lyfte till Luxemburg.

Den där vändan, som dessutom krävde en hel del "balls" från de brittiska ex-RAF-piloter som spakar planen från Cargolux, har fått vissa BRICS-dårar på "X" och Tg att tro att Kina nu har inträtt på Irans sida och har upprättat en luftbro för leverans av fantomvapen till mullorna.

Jag tror att piloterna gjorde denna riskabla flygning, pga nån jäkla bonus som hägrade någonstans, men planet var alltså inte kinesiskt utan tillhörigt Storhertigdömet Luxemburg.

Vart har du fått den infon ifrån? Kan du länka så jag också får läsa det?
Kina bad sina medborgare lämna Israel. Jag tror inte en sekund på att det handlar om att flyga in viner och dyrbar teknologi förrän du hänvisar till en källa.
Citera
2025-06-18, 12:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Menar du att det blir ett tredje världskrig för att en Irankontrollerad milis i Irak möjligtvis har legat bakom en brand om en amerikansk flygbas? Att Iran använder de medel de kan för att skapa osäkerhet kan jag helt förstå.
Likt dig förstår jag inte detta trams om världskrig. Kan inte bli ett sådant som du säger. Världskrig blir det när flera länder på båda sidor slåss på flera kontinenter.
Citera
2025-06-18, 12:36
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Vart har du fått den infon ifrån? Kan du länka så jag också får läsa det?
Kina bad sina medborgare lämna Israel. Jag tror inte en sekund på att det handlar om att flyga in viner och dyrbar teknologi förrän du hänvisar till en källa.

Jag håller koll på Irans luftrum. Det här är inget som jag LÄST, utan något som jag SETT. Den enda flygningen från Kina sedan i fredags har varit Cargoluxplanet i lördags som gick mellan Zhengzhou och Ashkabat och orsakat rabalder sedan dess.
Citera
2025-06-18, 12:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Börjar sina är inte lika med sinat.. vart någon expert som sa igår att ca 2 veckor klarar Israel denna takt med luftförsvar. Det är väl mycket därför också som USA i panik vill ge sig in i kriget..

I vilken takt menar du då? Iran skjuter färre och färre missiler och inatt var det nere på 10. Vad blir det imorgon? Fem? Noll?

Vad är det för panik USA har? USA vill väl bara passa på att slå ut de underjordiska anläggningarna nu när Iran ändå är i praktiken slut.

Det som började med den iranstödda attacken från Gaza mot Israel slutade alltså med Hamas, Hezbollahs, Assadregimens Syrien och Islamistiska Irans undergång. Så kan det gå..
Senast redigerad av fernebo 2025-06-18 kl. 12:53.
Citera
2025-06-18, 12:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Trupper börjar mobiliseras och civila förflyttas. Bådas inte gott detta.
Man kan se stora trupptransportflyg från flera Nato-länder på väg i den riktningen. De ska nog säkra Hormuz sundet. Kan bli väldigt blodigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in