2025-06-18, 11:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Att länder gör ett statement att det nu är krig är såklart det vanligaste. Kanske också som en uppmaning till det egna folket att nu är det är allvar. Men något formellt krav verkar inte finnas, berätta gärna om du finner sådan information. När det inte är länder pratas det ju om inbördeskrig, krig mot milisgrupper eller proxygrupper.
Man undrar vad Israeler och Iranier tycker, är de i "krig mot varann"? De flyr ju från sin huvudstad, det måste ju vara "krig". Allting blir tydligare, och farligar, om man säger att det är ett "krig". T.ex kan man införa krigslagar och avrätta eller låsa in vem som helst. Alla Israeliska män kan inkallas till strid osv.

Jag har en obehaglig känsla när ett uppenbart "krig" låtsas som om det inte är ett krig utan bara något litet som pågår på nätet.
Citera
2025-06-18, 11:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
“Älskling, titta, någon har skickat oss en fin tryckkokare"
Det är testat och fungerar utmärkt. "Titta vilken fin beeper jag har fått". Nu går det runt 100 araber i Libanon med bara ett öra, ett öga, eller en arm.
Citera
2025-06-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
frågan är varför inte muselmanerna passade på för drygt 1 år sedan att samtidigt gå all in från 3 håll (hamas, hizbollah och iran) för att överbelasta iron dome

inkompetens?

rädslan för usa?

nu har israel plockat 1 efter 1 som mogna frukter

Du gör dem till en när de är tre. De tycker olika och ser olika risker. Alltså de är inget NATO.
Citera
2025-06-18, 11:41
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Israel köper inte saker från USA, men man får en hel del, direkt eller indirekt.

Det blir USA som kommer att stå för hela notan för Israels och USA:s engagemang i detta. Och USA kan inte betala heller egentligen men kan öka sitt budgetunderskott/penningskapande så länge USD har köpkraft.

Amerikaner i allmänhet börjar så smått förstå dessa samband och är inte så entusiastiska över det här krigsäventyret.

16 procent stödjer det än så länge:

Most GOP Voters Oppose US Military Involvement in Israel-Iran Conflict—Poll
https://www.newsweek.com/most-gop-voters-oppose-us-military-involvement-israel-iran-conflict-poll-2086862

Trump verkar ha varit grinig de senaste dagarna. Jag misstänker att han hade föresvävats ett snabbt fall eller kapitulation av regeringen i Iran. Nu kommer han att få ta över ett Irakliknande krig men troligen värre. Han har genom åren hånat Bush den yngre för dennes dyrköpta äventyr i Irak. Hans eftermäle ser ut att bli minst lika dåligt. Alla planer på balanserad budget och dylikt är definitivt grusade i och med detta. Jag avundas honom inte, att sitta i Israels punggrepp på det sätt han verkar göra.

Lyssna inte så jävla mycket på Tucker Carlson.

Du förnekar i din första mening (innan Tucker Carlsonsvamlet borjar) att Israel köper militärmateriel från USA. Vill du att jag ska bevisa hur fel du har där?

Antingen VET DU INTE att Israel köper militärmateriel från USA och då är du okunnig, alt enfaldig, eller också så VET DU att så är fallet, men LJUGER för oss i tråden - och då är du en mycket dålig människa.

Oavsett vilket, bevisar du med inlägg av ovanstående typ att man nog inte behöver ta dig på allvar fortsättningsvis.
Citera
2025-06-18, 11:43
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Så kan det absolut vara. Men för mig sänder det andra signaler än att man har det övertagna hävdar sig ha.
Självklart vill Israel minimera skadorna på hemmaplan, och även om bara en robot slår ner i Israel är det en för mycket för israelerna.
Och stödet från UK och USA kan vara symboliskt, kanske därför man kommer in i matchen efter att Israel slagit ut så mycket som de gjort.

Återstår att se. Men att attackerna från Iran minskat till 5 om dagen stämmer inte. Det ser vi själva från telegram snubben i Israel.

Men snälla, läste du vad jag skrev? Jag räknar BARA ballistiska robotar. Han räknar allt möjligt (drönare, kryssningsrobotar, etc).
Citera
2025-06-18, 11:45
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Teheran-Bob ska tydligen hålla ett "tal" inom kort.

"Striden har börjat - Revolutionsgardet kommer att precisionsbomba en Renault Clio i Israel som straff för sionisternas attacker."

BREAKING: Iran's Khamenei to speak in minutes.
Citera
2025-06-18, 11:45
Medlem
Muslimfittas avatar
Till den som fortfarande tror att den iranska dödskultsregimen kommer fortsätta existera.

Även den iranska prinsen står med Israel. Varsågoda.

https://www.youtube.com/watch?v=pgmMuekmUhU
Citera
2025-06-18, 11:49
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Men snälla, läste du vad jag skrev? Jag räknar BARA ballistiska robotar. Han räknar allt möjligt (drönare, kryssningsrobotar, etc).

Ja, jag läste vad du skrev. Men att du bara räknar BMs är irrelevant för mig. Att han springer in och ut ur skyddsrum hela nätterna har mer nyhets/sanningsvärde för mig.

Hade du diskuterat ur ett neutralt perspektiv hade jag läst alla dina rader istället för hoppat över vissa.

Kina uppmanar sina medborgare att evakuera Israel. Vad tror du om det?
Senast redigerad av MrDonuts 2025-06-18 kl. 11:52.
Citera
2025-06-18, 11:53
Avstängd
Ksenia74s avatar
Fan vad gott det vore om kurdiska räven stryker med i kriget
Citera
2025-06-18, 11:57
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74

Det dröjer nog inte länge innan råttan ger sig till känna och "önskar bli hämtad för att ta sitt straff i Sverige".
Citera
2025-06-18, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Teheran-Bob ska tydligen hålla ett "tal" inom kort.

"Striden har börjat - Revolutionsgardet kommer att precisionsbomba en Renault Clio i Israel som straff för sionisternas attacker."

BREAKING: Iran's Khamenei to speak in minutes.

Låt oss hoppas att Clio'n står helt still i botten på en djup ravin med branta kanter. Då finns chans att bilen får en skada.
Citera
2025-06-18, 11:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74

Jordgubben har upplåtit territorium i irakiska Kurdistan åt "Kidon" (Mossads väpnade enheter), så att de kan slå mot Räven och hans Foxtrotnätverk, som har den iranska regimens fulla stöd.

Migrationsverket har sett till att Sverige spelar i den högsta ligan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in