Citat:
Ursprungligen postat av
MrDonuts
Du behöver inte diskutera med mig som jag står på enas eller andra sidan. Jag är neutral. Eller på båda sidor. Jag hoppas de utplånar varandra.
Jag går bara på den info som verkar mest trovärdig och drar mina lekman-slutsatser efter det.
Varför skulle Israel be alla sina allierade om hjälp om de har 95-5% övertag?
Du kan ha ett övertag generellt, men inte ett övertag vad gäller samtliga ingående komponenter. Någon av dessa kan vara särskilt vital, eller särskilt belastad och då måste just den komponenten stärkas.
Du är kapten för ett fotbollslag. Du dominerar över din motståndare och du leder med ett par mål när det är 20 minuter kvar av matchen. Men plötsligt trampar din bäste anfallare av sig skon. Du försöker då få till en avblåsning, så att han kan sätta på sig skon igen. Denna åtgärd betyder inte i sig att du håller på att förlora matchen.
Samma sak här, tror jag. Israel lånade in THAAD-systemet från USA. mängden luftvärnsrobotar baserade sig på den volym man ansåg tillräcklig för att bekämpa tidigare iranska robotanfall, dvs Irans operation True Promise 1 (14 april 2024) och True Promise 2 (1 oktober 2024). Vid båda dessa operationer handlade det om engångsangrepp involverande 100, respektive 200 robotar vid två enskilda tillfällen.
Kodnamnet för den iranska robotinsatsen som vi ser nu, har fått beteckningen True Promise 3 av mullorna i Teheran. Om vi lägger ihop samtliga ballistiska robotar som skickats iväg sedan den 13 juni, så handlar det om närmare 300.
Det är då klart att förråden måste fyllas på.
Men denna helt normala åtgärd säger oss ingenting om krigsutvecklingen på sikt.