2025-06-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Det är inte omöjligt. De har ju lyckats få två viktiga studier indragna som visade på samband mellan spikproteiner och cancer.

https://x.com/jikkyleaks/status/1913367438042997108
Please understand how important this is.

Two major papers showed that the COVID vaccine spike protein causes cancer by suppression of p53.

The authors of both have been threatened into retracting their papers by pharma groups tied to the NIH.

Intressant. Varför inte införa samma logik i hela samhället som man gör mot de studier som varna för t ex risker med spikprotein. Det brukar heta i tråden att om det står "may" så är det inte bevisat. Det är en sak, men det är en annan sak att därför skita helt i det.

För att ta ett exempel: Boende i Eskilstuna är just nu vansinniga av oro för att ett kinesiskt företag fått tillåtelse att släppa ut tonvis av ett potentiellt cancerogent gift (diklormetan/metylenklorid) vid tillverkning av elbilsbatterier https://tv.aftonbladet.se/video/384608/protester-i-eskilstuna-galen-etablering-av-en-fabrik

Men en googling visar att man absolut har hittat förhöjd cancer hos råttor, men nog inte riktigt hos människor. Det tycks vara som en varnande professor säger i Dagens Arbete: "Det giftiga ämnet metylenklorid, som får släppas ut från Senior Materials fabrik i Eskilstuna, kan vara farligare än svenska myndigheter vetat om." https://da.se/2024/10/ny-forskning-metylenklorid-farligare-an-man-kant-till/

Kan. Det är samma ord som i många studier av spikproteiner, "may". Och då ska man strunta i det eftersom det inte är bevisat enligt Korrektamarängo och andra.

Var är korrektamarängo och de andra. Det är ju nu de ska förklara för Eskilstunaborna att man ännu inte har visat en 100% koppling mellan metylenklorid/diklormetan och mänsklig cancer och att de därför är foliehattar.
Senast redigerad av Lamento 2025-06-17 kl. 22:03.
Citera
2025-06-17, 22:25
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Kausal inferens handlar om att titta på den totala evidensen. Att körsbärsplocka vilka studier man vill tro på medans man tvärsågar de andra utan att presentera ett bra sakligt och legitimt resonemang är extremt oseriöst.

Sedan är det viktigt att förstå att hitta en eller att par outliers är faktiskt förväntat. Att detta uppstår beror på det som vi kallar för ''alternativa förklaringar''.

Om en person för ett resonemang och hävdar att X orsakar Y och någon annan bestrider resonemanget, så är det inte samma sak som att personen som kritiserar resonemanget säger att X inte orsakar Y.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Men det är faktiskt så att dom flesta vaccin-frälsta här på FB, på förhand utesluter vaccin som tänkbar orsak till minskade födelsetal. Dom vill inte ens höra på argument som strider mot deras religiösa övertygelse.
Citera
2025-06-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om nån antivaxxare vill påstå att mRNA-vaccin är massmord eller skadar miljontals - då krävs det riktigt starka bevis, inte bara att “det känns fel” eller att nån “visselblåsare” sagt något i ett obskyrt nyhetsbrev eller i en högerextrem tevekanal som SwebbTV (spridare av konspirationsteorier, desinformation, dessutom prorysk).

En intressant sida av det hela är ju istället oviljan att diskutera pandemin kritiskt. Hur många hundra gamla var det nu som dog av felaktig vård 2020 i Sverige? Hur många var det som triagerades bort och fick sin "diagnos" per telefon? Allt är inte förklarat ännu, t ex var det vissa cancerformer som ökade 2021 utan att det kan förklaras av minskad screening (jag har tidigare gått igenom det, det finns till exempel amerikanska siffror på det, vill minnas att det bland annat rörde bukspottkörtelcancer). Det intressanta är ju ointresset att nu diskutera saker som dessa, vilket givetvis har psykologiska orsaker.

Ett exempel: Precis som korrektamund0 skrev så vet ingen varför nivåerna av IgG4-antikroppar höjs kraftigt efter ett par doser mRNA, vilket nu har visats i ett stort antal studier. Precis som hon också skriver så är ingen intresserad av detta heller. Man kan lägga till att den processen sker också vid till exempel bigift hos biodlare men också vid upprepade vaccinationer mot HIV och malaria. Men det intressanta är ju varför det har skett. Och det intressanta är att ingen vet men ingen annan än dessa forskare är intresserade. Även till exempel korrektamund0 var tyst i ett års tid när man frågade henne om detta (första studien av Irrgang et al kom i december 2021), och det är först nu som hon förklarar att det ju inte är något relevant. Men det var tydligt att hon skakade som ett asplöv innan det gått tillräcklig tid för att man skulle se att det kanske inte var farligt för immuniteten.

För att ta ett exempel: en studie 2024 i The Pediatric Infectuous Disease Journal (Impact Factor 2.9) studerade barn 5-11 som vaccinerades. Nån månad efter hade de inte några större nivåer av IgG4. Men efter ett år hade de kraftigt förhöjda nivåer. Här är ett citat från abstractet:
Delayed Induction of Noninflammatory SARS-CoV-2 Spike-Specific IgG4 Antibodies Detected 1 Year After BNT162b2 Vaccination in Childr

(...) As previously described in adults, S1-specific and receptor-binding domain-specific IgG4 levels increase significantly 1 year after the second BNT162b2 vaccination in children 5-11 years of age. Understanding mRNA vaccine-specific IgG4 responses in all age groups is crucial as more mRNA vaccines will reach licensure in the coming years. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39078156/
Här är tre citat till ur studien i dess helhet:
To determine IgG4 induction following BNT162b2 vaccination in children 5-11 years of age, we measured SARS-CoV-2 spike subunit 1 (S1)–specific and receptor-binding domain (RBD)–specific IgG subclasses by a bead-based multiplex immunoassay in 14 healthy children [median age, 8.5 (...)

The children’s antibody response 5 weeks after the second BNT162b2 vaccination was dominated by the IgG1 and IgG3 subclasses, which subsequently decreased over time. By contrast, IgG2 and IgG4 levels were relatively low at week 5 after the second vaccination and increased in frequency until the late follow-up for both S1 and RBD (Fig. 1A and B), as also observed in our adult cohort.10 Specifically, S1- and RBD-specific IgG4 antibody levels increased significantly 1 year after the second vaccination compared to baseline (Fig. 1C and D). (...)

It has been proposed that persistent germinal center responses in lymph nodes, either specific to lipid nanoparticles or spike-antigen, or freely circulating spike-antigen in the priming phase of the immune response after mRNA vaccination, might drive IgG4 class switching. https://journals.lww.com/pidj/fulltext/2024/12000/delayed_induction_of_noninflammatory_sars_cov_2.19 .aspx
Ja, det har föreslagits. Det har spekulerats, precis som de skriver, vad detta kan bero på. Ingen vet vad det beror på, men alla vet att det är på det här sättet.

Men folk orkar inte diskutera det eller veta det. Själv är jag "emot" både viruset och vaccinet och är skeptiskt till Pfizers (verkliga) råd att det är bättre att röka e-cigaretter eftersom dessa är mindre farliga än tobaks-cigaretterna de skyddar mot.
Citera
2025-06-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Men det är faktiskt så att dom flesta vaccin-frälsta här på FB, på förhand utesluter vaccin som tänkbar orsak till minskade födelsetal. Dom vill inte ens höra på argument som strider mot deras religiösa övertygelse.

Det jag vill ha sagt är att när man ska dra kausala slutsatser så kan man inte stirra sig blind på outliers utan man måste beakta totaliteten av evidens. Vill man avfärda vissa studier så måste det göras på sakliga grunder. Det är fullständigt orimligt att blunda för en massa studier utan tydlig motivering för att sedan körsbärsplocka ut de outlier studier som man vill tro på där man ignorerar dessa outlier studiers brister för att bygga en position för kausalitet. Det är precis det som görs av vissa i tråden. Det är inte riktigt så det funkar.

Jag upprepar mig: Outliers är extremt förväntat i vetenskapen.

Man kan bestrida saker utan att inta den motsatta ståndpunkten.

Exempel: Om någon hävdar att det finns ett orsakssamband mellan två variabler så kan man bestrida resonemanget som underbygger detta påstående utan att man innehar åsikten att det inte finns ett orsakssamband mellan dessa två variabler.

Dock ska jag säga dig att rent principiellt och moraliskt så hade jag inte haft något emot att man samkör fertilitetsdata med vaccindata i Sverige. Jag är för maximal transparens.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-06-17 kl. 23:00.
Citera
2025-06-17, 22:59
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Så ni knasiga antivaxxare använder detta fall i Kenya som ett exempel på att vacciner kan användas i hemlighet för befolkningskontroll. Men kära någon, hur kan ni få för er att det också skulle ha funnits hCG eller liknande i mRNA-vacciner? Varför skulle WHO m fl vilja bedriva hemlig befolkningskontroll utanför Afrika, t ex i västvärlden och vissa östasiatiska länder (t ex Japan och Sydkorea) där befolkningsmängden redan krymper?

Varför tycker du det låter knasigt? Uppenbarligen är det här nåt som WHO har forskat på länge:
Citat:
In 1993, WHO announced a “birth-control vaccine” for “family planning”. Published research shows that by 1976 WHO researchers had conjugated tetanus toxoid (TT) with human chorionic gonadotropin (hCG) producing a “birth-control” vaccine. Conjugating TT with hCG causes pregnancy hormones to be attacked by the immune system. Expected results are abortions in females already pregnant and/or infertility in recipients not yet impregnated. Repeated inoculations prolong infertility. Currently WHO researchers are working on more potent anti-fertility vaccines using recombinant DNA.

Och labtester visade att hCG fanns i flera av testade stelkrampsvaccindoser som administrerades i Kenya:
Citat:
In November 2014, the Catholic Church asserted that such a program was underway in Kenya. Three independent Nairobi accredited biochemistry laboratories tested samples from vials of the WHO tetanus vaccine being used in March 2014 and found hCG where none should be present. In October 2014, 6 additional vials were obtained by Catholic doctors and were tested in 6 accredited laboratories. Again, hCG was found in half the samples. Subsequently, Nairobi’s AgriQ Quest laboratory, in two sets of analyses, again found hCG in the same vaccine vials that tested positive earlier but found no hCG in 52 samples alleged by the WHO to be vials of the vaccine used in the Kenya campaign 40 with the same identifying batch numbers as the vials that tested positive for hCG.
https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=81838

Citat:
Det finns inga vetenskapliga bevis för att covid-19-vacciner påverkar människors fertilitet negativt. Stora studier har visat att covidvaccin inte påverkar fertilitet hos vare sig kvinnor eller män. Covidinfektion däremot kan tillfälligt påverka spermiekvaliteten hos män. Vaccinet rekommenderas också till gravida, eftersom sjukdomen covid-19 är farligare för gravida kvinnor än vaccinet.

Okej, så det du säger är att man faktiskt HAR hittat påverkan på fertilitet, hos män. Det låter ju oroande. Kan ju vara toppen på ett isberg.

Citat:
Det var 29 poster (records) av 1400 poster (records) som avsågs. En förbaskat stor skillnad mellan poster och studier.

Jag läser innantill i din meta-studies Abstract, underrubrik Results. Där pratar dom om studier, inte poster:

Citat:
Out of 1406 studies screened, 29 were included in the systematic review. These studies, conducted in Israel (34.5 %), USA (24.1 %), Russia (20.7 %) China (10.3 %), Italy (3.5 %), North America (3.5%) and Turkey (3.5 %) were of poor (34.5 %), moderate (58.6 %) and good (6.9 %) quality.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9464596/

Så du har inte läst din egen meta-studie? Det var ju veckans minsta överraskning.
Citera
2025-06-17, 23:15
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det jag vill ha sagt är att när man ska dra kausala slutsatser så kan man inte stirra sig blind på outliers utan man måste beakta totaliteten av evidens. Vill man avfärda vissa studier så måste det göras på sakliga grunder. Det är fullständigt orimligt att blunda för en massa studier utan tydlig motivering för att sedan körsbärsplocka ut de outlier studier som man vill tro på där man ignorerar dessa outlier studiers brister för att bygga en position för kausalitet. Det är precis det som görs av vissa i tråden. Det är inte riktigt så det funkar.

Jag upprepar mig: Outliers är extremt förväntat i vetenskapen.

Man kan bestrida saker utan att inta den motsatta ståndpunkten.

Exempel: Om någon hävdar att det finns ett orsakssamband mellan två variabler så kan man bestrida resonemanget som underbygger detta påstående utan att man innehar åsikten att det inte finns ett orsakssamband mellan dessa två variabler.

Dock ska jag säga dig att rent principiellt och moraliskt så hade jag inte haft något emot att man samkör fertilitetsdata med vaccindata i Sverige. Jag är för maximal transparens.

Inte stirra sig blind på outliers alltså. Låter som en bra tumregel. I en perfekt värld.

Men tänk dig en skruvad parallell verklighet, där tobaksindustrin fortfarande är jättemäktig och 75% av befolkningen är rökare. Och staten får in massa pengar från tobaksskatt. I den här parallella världen så publicerar forskare med finansiering från tobaksindustrin 20 studier som säger att rökning är ofarligt. Att det till och med kan ge gynnsamma hälsoeffekter, som tex att motverka parkinsons sjukdom.
Men sen finns det också en eller två mindre studier som tyder på att rökning kan vara skadligt. Samt en hel del vittnesmål från enskilda individer som upplever att deras hälsa har tagit stryk av rökning.

I den här välden så är det alltså åsikten att rökning är farligt som är en outlier?
Eller kan den upplevelsen snarare vara en effekt av ett starkt institutionellt tryck och vinstintressen? Något som riskerar snedvrida vår bild av verkligheten?

Bra tanke som sagt, men jag tror att även bra tumregler kan få en att gå vilse ibland, om man applicerar dom okritiskt.
För jag tror egentligen inte att den värld vi lever i är mer perfekt än den i mitt skruvade exempel.
Senast redigerad av RustyShackleford 2025-06-17 kl. 23:19.
Citera
2025-06-18, 00:23
Medlem
Citat:
Inte stirra sig blind på outliers alltså. Låter som en bra tumregel. I en perfekt värld.

Stirrar du dig blind på outliers så kommer du stöta på en massa problem.

Citat:
Men tänk dig en skruvad parallell verklighet, där tobaksindustrin fortfarande är jättemäktig och 75% av befolkningen är rökare. Och staten får in massa pengar från tobaksskatt. I den här parallella världen så publicerar forskare med finansiering från tobaksindustrin 20 studier som säger att rökning är ofarligt. Att det till och med kan ge gynnsamma hälsoeffekter, som tex att motverka parkinsons sjukdom.

Det du säger förstärker min poäng. Det finns en del inkonsekventa resultat när det gäller rökning i den vetenskapliga litteraturen. Innebär detta att rökning inte är hälsoskadligt? Nej, såklart inte. Bevisningen är ramstark.

Studier med konfliktintressen behöver granskas noggrant, precis som andra studier. Vet man vad man ska titta på så kan man se igenom det mesta. Det är inga konstigheter.

Hade en massa konstiga studier dykt upp gällande rökning så hade det upptäckts av skickliga forskare.

Citat:
Men sen finns det också en eller två mindre studier som tyder på att rökning kan vara skadligt. Samt en hel del vittnesmål från enskilda individer som upplever att deras hälsa har tagit stryk av rökning.

Fast vi lever inte i den verklighet du beskriver.

Citat:
I den här välden så är det alltså åsikten att rökning är farligt som är en outlier?

Pratar jag om en fantasivärld eller den värld vi faktiskt befinner oss i? Svaret är det senare. Och min poäng är följande: Även om vaccinerna har en gynnsam inverkan på oss, så är det statistiskt förväntat med outliers.

Du har skapat ett hypotetiskt scenario där forskare är inkompetenta vilket inte ens är förenat med verkligheten. Forskare är tränade i att kunna analysera studier på väldigt hög nivå och många har även hög intelligens så ditt hypotetiska scenario skulle rimligen inte ens kunna uppstå i verkligheten.

Låt oss säga nu dock att majoriteten av studier inte visar på ngt signifikant samband mellan rökning och vissa sjukdomar medans ett par outliers gör det i ett hypotetiskt scenario. Innebär detta att jag är av åsikten att vi bara kan bortse ifrån dessa outlier studier? Nej, då har du missförstått mig fullständigt.

Kritiskt tänkande och statistiskt resonerande gäller jämt. I alla lägen.

Citat:
Bra tanke som sagt, men jag tror att även bra tumregler kan få en att gå vilse ibland, om man applicerar dom okritiskt.
För jag tror egentligen inte att den värld vi lever i är mer perfekt än den i mitt skruvade exempel.

Och varför skulle man applicera tumreglerna okritiskt? Det går ju helt emot vad forskning handlar om.

Forskning handlar om att ifrågasätta, analysera och tänka kritiskt. Tumreglerna ersätter inte kritiskt tänkande, det är ett tillägg för att öka den kritiska analysförmågan.

Tumreglerna minskar risken att gå vilsen. Kunskap är makt. Statistisk kunskap ger därmed statistisk makt.

Att känna till att det är statistiskt förväntat med inkonsekventa fynd är väldigt hjälpsamt.

I klassisk hypotesprövning exempelvis så är det förväntat att se en hel del inkonsekvens:

Ponera att 100 studier genomförs för en viss forskningsfråga och noll hypotesen är falsk. Den statistiska styrkan (power) i snitt för dessa studier ligger på 80 % säger vi. 1-0.8 = 20 % risk för beta error.

Därför är det alltså statistiskt förväntat att hela 20/100 = 20 %, av dessa studier, inte kommer att uppvisa en statistiskt signifikant skillnad även om nollhypotesen är falsk och det finns en riktig effekt.

Vad mer kan leda till inkonsekventa fynd? Residual confounding. Se den tjeckiska studien exempelvis för exempel.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-06-18 kl. 00:30.
Citera
2025-06-18, 08:23
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Under deltavarianten och särskilt med omikron blev vaccinet mindre effektivt mot infektion, men det minskade fortfarande risken för vidare smittspridning genom kortare sjukdomsförlopp och lägre allvarlighetsgrad.

Tidiga data från originalviruset och alfavarianten visade tydligt att vaccination minskade risken att både bli smittad och att sprida vidare. Under deltavarianten och särskilt med omikron blev vaccinet mindre effektivt mot infektion, men det minskade fortfarande risken för vidare smittspridning genom kortare sjukdomsförlopp och lägre allvarlighetsgrad.

Ovaccinerade löpte större risk att bli allvarligt sjuka och smitta vidare under längre tid. Vaccinerade kunde bli smittade och smitta, särskilt under omikronvågen, men på populationsnivå minskade vaccineringen antalet fall och sjukhusinläggningar.

Själv fick jag omikron några veckor efter min senaste påfyllnadsdos i januari 2022. Symtomen var mycket milda. Endast lätt halsont, huvudvärk och orkeslöshet i upp till en vecka. Så vaccinet tycks ha gjort mina symtom lindrigare. M a o kortare sjukdomsförlopp och lägre allvarlighetsgrad.

Allvarlighetsgraden varierar beroende på variant, tid sedan vaccination och om personen får påfyllnadsdoser. Ja, så var det i fallet med mig. Min senaste covid-infektion fick jag i augusti förra året, drygt två och ett halvt år efter min senaste påfyllnadsdos. Symtomen var milda - huvudvärk, bortfall av lukt- och smaksinne, orolig mage, sämre aptit, lite mer halsont och hosta. Blev frisk efter en veckas självvård och helt återställd en vecka senare.

Det är ett vanligt argument bland er antivaxxare med hönshjärna att hänvisa till Mareks sjukdom som ett exempel på hur vaccin kan göra ett virus farligare. Men denna hönssjukdom är inte ett giltigt argument mot vaccinationer mot covid.

Vaccinet, som används mot Mareks sjukdom, förhindrar inte vare sig smitta eller vidarespridning av viruset. Det skyddar bara den individuella hönan från att bli allvarligt sjuk. Detta har lett till att mer aggressiva stammar av viruset kunnat spridas och överleva, eftersom vaccinerade höns, som inte dör, ändå kan bära och sprida viruset.

Detta fenomen kallas ibland för ”leaky vaccines” (läckande vacciner). Men covidvacciner är inte ”läckande” på samma sätt. Istället minskar de både risken för sjukdom, smitta och vidarespridning, särskilt under det första halvåret efter vaccinering. Även när skyddet mot smitta minskar med tiden, finns det fortfarande ett skydd, särskilt mot allvarlig sjukdom.

Människor är inte höns. Det finns inget vetenskapligt belägg för att covidvacciner har lett till farligare virusvarianter. De mest smittsamma varianterna har visat sig vara mindre farliga, inte mer.
Människor och höns är båda organismer som är värdar till virus. Covidvaccinet är ett läckande vaccin.
Jag hävdar att covidvaccinet skapade selektionstryck på viruset som skapade farligare varianter.
Därmed blir en kalkyl baderad på Delta och Omikron samt restriktioner felaktig, utan restriktioner och vaccin hade vi haft ännu mildare varianter i tusentals år, något som lätt väger upp 20 miljoner "räddade liv".

Den första vågen var inte särskilt allvarlig och det var definitivt en masspsykos som instigerades av myndigheter och "experter".
Resurserna som gick till nedstängningar och vaccin hade gjort större nytta för att minska miljöförstöring, luftföroreningar samt bostäder.m.m.
Det var inte proportionerligt för fem öre att hajpa upp ett virus och utrusta sjukhuspersonal med regnrockar bakochfram, huden skyddar gott och väl mot coronavirus, kroppens egna barriär lika bra som plast.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-06-18 kl. 08:25.
Citera
2025-06-18, 10:46
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Men det var bara inledningsvis som vaccinet hade en effekt om någon, viruset kontrade som förväntat med att spotta fram en ny variant som tog sig igenom folks immunförsvar.
I Sverige hade vi redan hög immunitet under 2021 så det var helt onödigt att utöva evolutionärt tryck genom att vaccinera.
Det hade varit mycket bättre helt utan restriktioner och arbete hemifrån, då hade vi sluppit omikron.
Sverige hade redan hög immunitet 2021
Fel! Under våren/sommaren 2021 var flockimmunitet långt ifrån uppnådd i Sverige. Dessutom avtar naturlig immunitet med tiden, särskilt efter mild infektion. Tidiga studier visade att vaccin gav bättre och mer robust skydd än naturlig infektion, särskilt mot svår sjukdom och död.

Vaccin orsakar evolutionärt tryck → omikron
Fel! Virus muterar oavsett vaccin - varje infektion ger viruset möjlighet att mutera. Ju fler smittade, desto fler mutationer. Evolutionärt tryck förekommer även utan vaccin - immunsystemet själv (hos infekterade) utgör tryck.

Det är alltså okontrollerad spridning, inte vaccinering, som driver mutationer.

Det hade varit bättre utan restriktioner eller vaccin
Fel! Utan restriktioner eller vaccin hade betydligt fler dött eller blivit svårt sjuka. Sjukvårdssystemet hade kollapsat i omgångar - vilket det var nära att göra i Sverige redan 2020 - 2021. Vaccinen räddade hundratusentals liv bara i Europa, enligt WHO och ECDC.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Hur många "räddades" i Sverige enligt dig?

Inte ens 20 miljoner är särskilt många, det är färre än vad som dör av luftföroreningar på tre år, resurserna hade gjort mer nytta annorstädes.
Enligt en studie publicerad i The Lancet Infectious Diseases (Watson et al., 2022) som analyserade vaccinationsdata globalt räddade vaccinen uppskattningsvis cirka 20 000 liv i Sverige under det första året av vaccinationen (dec 2020 - dec 2021).

Pandemin uppskattas ha skördat 18,2 miljoner liv världen över. Det är mer än tre gånger mer än vad tidigare data visat, enligt en annan studie i the Lancet. Till följd av överdödlighet.

Utan vaccinets insats globalt kunde covid-19 mycket väl ha skördat uppemot 38 miljoner liv.
Citera
2025-06-18, 10:52
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789
Så vaxxet har har minskt smitta och vidarespridning, men det finns flera virusvarianter?
Ja, det har det. Enligt senaste rapporter är Nimbus den nya virusvarianten.
Citera
2025-06-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789
Så vaxxet har har minskt smitta och vidarespridning, men det finns flera virusvarianter?

Nej, det blir inte sant bara för att han påstår det.
Citera
2025-06-18, 10:58
Medlem
Vill man ha ett robust skydd så är det naturligtvis genomgången infektion från själva smittan som gäller och inte ett kortvarigt skydd från vaccin som måste uppdateras varje år.

Annika Linde... f.d. statsepidemiolog förklarar på 40 sekunder... hon avstod svininfluensavaccinet eftersom hon insåg att hon inte tillhörde riskgrupp och hellre ville ha robust skydd från smittan.

https://i.imgur.com/99LkqYU.mp4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in