2025-06-17, 20:36
Medlem
VetusSpirituss avatar
Som rubriken lyder.
Har tänkt köpa en streamingenhet till min tv och vet inte vilken jag skall välja. Har inte super koll på detta ämnet och ber därför er om hjälp.
Är det någon skillnad på en streamingenhet och en mediaspelare? Går det att titta på playkanaler som Svtplay och Tv4play?

Vad rekommenderas och varför?
Citera
2025-06-17, 20:51
Medlem
Vad har du för övriga krav och budget? Vad har du för TV? Vill du ha 4K, lagring, etc etc?

Till barnen har jag lagt in var sin chromecast med fjärr på gamla 1080 skärmar, funkar utan anmärkning, gör det den ska. Har alla tjänster och lättnavigerad. Kostade ca 400 spänn.
Citera
2025-06-17, 20:52
Medlem
kl4sseKocks avatar
Google Streamer så gott som plug-in-play fullstöd för android appar,
Tveksam prislapp i förhållande till prestanda kontra vad konkurrenterna erbjuder.

annars en begagnad google tv 4k kanske
Citera
2025-06-17, 20:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Nvidia Shield är fortfarande bäst, trots att den släpptes för sex år sedan.
Citera
2025-06-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Som rubriken lyder.
Har tänkt köpa en streamingenhet till min tv och vet inte vilken jag skall välja. Har inte super koll på detta ämnet och ber därför er om hjälp.
Är det någon skillnad på en streamingenhet och en mediaspelare? Går det att titta på playkanaler som Svtplay och Tv4play?

Vad rekommenderas och varför?
SVT & TV4 har halvruttna appar till androidbaserade spelare, annars kan man installera Kodi och använda addon som tex Retrospect där SVT och TV4 plus en del annat funkar bättre, finns även fungerande Plutoaddon, mm. Kör man en spelare med android tv istället kan man även se youtube utan reklam och utan sponsorskiten, Kodi funkar där också.
Citera
2025-06-17, 21:47
Medlem
Tomtekukars avatar
Xiaomi hdmi stick. Finns som 1080p eller 4k. Prisvärd och bekväm. Rekommenderas.

Javisst, är du paranoid, då skall du veta att allt du gör och tittar på kommer CCP tillgodo. För det har Kinas värsta konkurrent Usa sagt.
Citera
2025-06-17, 21:57
Medlem
BackToHegels avatar
Raspberry Pi, LibreELEC, Kodi för min del.
Citera
2025-06-17, 22:00
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Vad har du för övriga krav och budget? Vad har du för TV? Vill du ha 4K, lagring, etc etc?

Till barnen har jag lagt in var sin chromecast med fjärr på gamla 1080 skärmar, funkar utan anmärkning, gör det den ska. Har alla tjänster och lättnavigerad. Kostade ca 400 spänn.
Jag har en 4k Sony Bravia så jag ser gärna att den kör 4k. Lagring visste jag inte fanns,är det till att spara appar?
Citera
2025-06-17, 22:03
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Google Streamer så gott som plug-in-play fullstöd för android appar,
Tveksam prislapp i förhållande till prestanda kontra vad konkurrenterna erbjuder.

annars en begagnad google tv 4k kanske

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
SVT & TV4 har halvruttna appar till androidbaserade spelare, annars kan man installera Kodi och använda addon som tex Retrospect där SVT och TV4 plus en del annat funkar bättre, finns även fungerande Plutoaddon, mm. Kör man en spelare med android tv istället kan man även se youtube utan reklam och utan sponsorskiten, Kodi funkar där också.
Vilken kan man installera Kodi på?

Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Xiaomi hdmi stick. Finns som 1080p eller 4k. Prisvärd och bekväm. Rekommenderas.

Javisst, är du paranoid, då skall du veta att allt du gör och tittar på kommer CCP tillgodo. För det har Kinas värsta konkurrent Usa sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Raspberry Pi, LibreELEC, Kodi för min del.
Tack alla för bra svar och tips!
Citera
2025-06-17, 22:35
Medlem
Jag kör Kodi på ett antal Raspberry Pi 4 & 5 (2, 4 & 8GB)(LibreELEC), på ett antal Windows 10 & 11 datorer, Shield 2019 Pro, Google TV Streamer och lite annat .
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-06-17 kl. 22:39.
Citera
2025-06-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Jag har en 4k Sony Bravia så jag ser gärna att den kör 4k. Lagring visste jag inte fanns,är det till att spara appar?
Det funkar garanterat att installera Kodi direkt på tv'n, den kör android.
Annars räcker en Pi4 2GB med LibreELEC till att spela upp 4k HDR med.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-06-17 kl. 22:46.
Citera
2025-06-18, 09:02
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det funkar garanterat att installera Kodi direkt på tv'n, den kör android.
Annars räcker en Pi4 2GB med LibreELEC till att spela upp 4k HDR med.
Tack för tipset,skall kolla närmare på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in