2025-06-17, 19:48
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Varför skulle det vara oväntat? Saudiarabien och Iran är ju knappast bästa vänner... Så det vore väl ganska naturligt om de agerar nu.
Jag menar att Saudiaraberna inte skulle tjäna på det mer än fred. Man behöver inte beblanda sig med någon som inte ger än något. Men vad vet jag. Vi får se. Saudiarabien jobbar ju på sin image och man får nog hjälp av USA och Israel med sin ryktes förändring. Saudierna kanske betalar Trump pengar för att försvaga Iran.
Citera
2025-06-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ryssland har inte offentligt eller formellt gett Iran säkerhetsgarantier i form av ett försvarsfördrag eller liknande, men deras fördjupade samarbete – särskilt inom militär teknik och strategiska avtal – fungerar som ett indirekt stöd som stärker Irans säkerhet
Samma sak gäller Kina/Iran men Kina gör stora satsningar i Iran
Därför kommer vi att få se att detta blir ett proxykrig mellan USA och Kina/Ryssland. Ungefär som det var med Vietnamkriget. Israel kommer att slängas under bussen av USA, det märks redan nu.

Har också haft liknande tankar.
En direkt eller indirekt inblandning av USA till stöd för Israel, detta kan mycket allvarligt skada USAs relationer till andra länder.
Och detta gäller inte enbart Ryssland och Kina, utan även t.ex. länder som Turkiet, Saudiarabien, Indien och säkert många till.
Begriper därför definitivt Trumps inställning att "ligga lågt"!
Citera
2025-06-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123vegokorv
Israel news puls på twitter gick ut med att Irans gamla president, Ahmadinejad och en del av hans familj har blivit skjutna på öppen gata.
Länk tack!
Citera
2025-06-17, 19:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
UK har ju redan även ett hangarfartyg med följe på plats och deras flygvapen(strids och tankning) verkar redan vara en del av försvaret mot Irans attacker mot Israel, över Jordanien.

Frankrike är säkert på plats med men både UK och Frankrike vill nog inte störa deras egna stora muslimska befolkning i onödan med att dom hjälper Israel.
Man vill väl inte påskynda ett muslimskt maktövertagande kanske?
Jag har en del med stabspersoner att göra i Frankrike. Ingen tar åtminstone där några sådana hänsyn.

Lite schizofreni att ha med fransmännen att göra inom diverse staber (utom flottan då).

De är alltså sjukt sura på Israel pga Gazakriget som man tycker förs på ett smutsigt sätt. 100 procent mor Hamas OCH Israel är man, men också 100 procent för de "stackars" palestinierna.

När det gäller Iran.är dock alla som var emot Israel plötsligt 100 procent för. Iran ska inte handha några atomvapen. Då är det bättre att slå till först - och hur hårt som helst.
Senast redigerad av Ken Dryden 2025-06-17 kl. 19:52.
Citera
2025-06-17, 19:50
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Länk tack!
https://news.az/news/-iranian-ex-president-ahmadinejad-survives-near-fatal-assassination-attempt

Han lever.
Citera
2025-06-17, 19:51
Medlem
En stor operation med över 20 tankflyg för lufttankning har avslutats, vilket stödde en omplacering av amerikanska stridsflygplan till Mellanöstern. Minst 12 F-35A-flygplan lyfte från RAF Lakenheath (UK) mot regionen, och troligen var även F-15-flygplan inblandade. Lufttankning genomfördes över Tyrrenska havet och Joniska havet. Efter sina uppdrag återvände vissa tankflyg till Europa, medan andra fortsatte österut mot Mellanöstern. Det är möjligt att fler flygplansvågor kan följa, med tanke på de pågående spänningarna i området.
https://www.itamilradar.com/2025/06/17/large-scale-usaf-deployment-to-the-middle-east-involving-over-20-tankers-and-f-35-fighters/
Citera
2025-06-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Det gjorde Israel helt rätt i att göra.
Hoppas världen tackar Israel efter att Iran upphört att existera!!!

Man skickar misiler och dödar oskyldiga
Sen sitter man och gråter när det blir hämndattack
Jag hoppas det blir rejäla motattacker Iran har mer krut att visa upp
Citera
2025-06-17, 19:52
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Jag menar att Saudiaraberna inte skulle tjäna på det mer än fred. Man behöver inte beblanda sig med någon som inte ger än något. Men vad vet jag. Vi får se. Saudiarabien jobbar ju på sin image och man får nog hjälp av USA och Israel med sin ryktes förändring. Saudierna kanske betalar Trump pengar för att försvaga Iran.

Det är svårt att veta exakt vad som pågår bakom kulisserna, men geopolitiska intressen styr ofta mer än offentliga uttalanden. Oavsett så är det tydligt att rivaliteten mellan Saudiarabien och Iran påverkar hela regionen jävligt kraftigt.

I det stora hela betyder faktiskt image ingenting...
Citera
2025-06-17, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Frågan där är egentligen vilka potentiella militanta grupper kan växa upp i Iran vi en revolution eller kapitulation?

Är hela Iran redo att västerniseras så går det snabbt men jag vet inte hur befolkningen är där borta.
Iranier är ju kända för att vara smarta och väl uppfostrade. Förr alltså i sitt länder.

Iran har av allt att döma ett tämligen välfungerande samhälle, att döma av t.ex.

https://youtu.be/GI2D8fOhY-A?si=Ywoh7LPOie4JKeeb

och andra liknande filmer på youtube. Hur det blir efter att ha bombats till stenåldern vet jag inte, men landet består av många olika etniska och religiösa grupper, så kaos och uppsplittring ā la Libyen är en kvalificerad gissning. Al Qaida, IS och liknande lär komma att uppmuntras och sponsras av Israel för att säkerställa det utfallet, om jag får spekulera.

Ett kaotiskt och uppsplittrat land utgör inte ett seriöst hot mot andra stater såsom Israel. Jfr Irak, Libyen och Syrien.
Citera
2025-06-17, 19:55
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det gjorde dom redan i går det är för att civilbefolkningen inte ska kunna mobilisera en statskupp och hänga dom skyldiga i lyktstolparna
EM hjälpte väl till med Starlink?
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Hon och hennes Hamas-kompisar gråter nog floder nu. Om ayatollan eller någon annan högt uppsatt getknullare fimpas så blir det nog sorgparad genom Stockholm i helgen.

Litte OT:

Nja, det blir nog svårt för lill-flickan, för då måste hon ju i princip försvara persernas enorma oljeproduktion/reserv.

Och det blir väl svårt även för henne, hon är ju trots allt klimataktivist! Eller!?
Citera
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Iran har av allt att döma ett tämligen välfungerande samhälle, att döma av t.ex.

https://youtu.be/GI2D8fOhY-A?si=Ywoh7LPOie4JKeeb

och andra liknande filmer på youtube. Hur det blir efter att ha bombats till stenåldern vet jag inte, men landet består av många olika etniska och religiösa grupper, så kaos och uppsplittring ā la Libyen är en kvalificerad gissning. Al Qaida, IS och liknande lär komma att uppmuntras och sponsras av Israel för att säkerställa det utfallet, om jag får spekulera.

Ett kaotiskt och uppsplittrat land utgör inte ett seriöst hot mot andra stater såsom Israel. Jfr Irak, Libyen och Syrien.
Jag hör dig. Jag själv har tänkt i dom banorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in