2025-06-17, 07:31
Medlem
anomaligns avatar
Som rubriken säger vill jag titta på basutbudet som tillhandahålles via antennutgången i lägenheten, men jag har ingen TV-apparat (och jag vill heller inte skaffa en) utan jag vill använda en extra datorskärm jag ändå inte använder. Jag tänker att det borde väl finnas nån sorts pryl som kan avkoda (eller vad rätt ord för saken nu är) antennsignalen till nåt som datorskärmen förstår.

Nån som vet vad för något jag behöver?
Citera
2025-06-17, 07:40
Medlem
Inga problem sök bara efter en BNC till HDMI inga dyra grejor.
Citera
2025-06-17, 07:46
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Inga problem sök bara efter en BNC till HDMI inga dyra grejor.

Hen behöver ju något sätt att välja kanal också. Dvs en tuner som funkar med kabel-TV-nätet och någon slags inmatningsenhet. Jag undrar om det inte är billigare att köpa en TV.
Citera
2025-06-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Hen behöver ju något sätt att välja kanal också. Dvs en tuner som funkar med kabel-TV-nätet och någon slags inmatningsenhet. Jag undrar om det inte är billigare att köpa en TV.
Nä han behöver en DVB-T2 enhet kostar ett par hundra bara.
Citera
2025-06-17, 07:59
Avslutad
Citat:
Tror hans hyreshus har kvar analog-tv i antennuttaget, men vad vet jag
Citera
2025-06-17, 08:01
Medlem
Citat:

Mja, T är för terrestial. Jag tolkar det som om TS bor i kabel-tv-hus, dvs DVB-C.
Troligt klarar en enhet av båda, men det finns ju inget som säger att den ska det... Därav att man bör leta efter rätt pryl.

Och denna pryl bör ju ha HDMI-utgång, men det verkar TS ha koll på.
Finns en risk att TS även behöver ha ett programkort, en del tillhandahåller typ bara SVT1&2 utan kort. Oftast är då detta kort gratis att inneha, men kostar en 200-hundring att kvittera ut.
Isåfall behövs även en CA-modul. Och givetvis måste prylen som köps stödja en CA-modul...
Citera
2025-06-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Udslidt
Tror hans hyreshus har kvar analog-tv i antennuttaget, men vad vet jag

Finns en möjlighet, ja.
Jag tror dock att man väljer att stänga ner analoga signalen och hänvisar till DVB-C. Jag har t.ex inte analog signal längre i uttaget...

Eller att man inte har dragit in kabeltv alls, utan hänvisar till IPTV av nån sort (och därmed också internet-abbonemang), främst nybyggda hus i det fallet då.
Citera
2025-06-17, 08:53
Medlem
Graavargs avatar
Som flera redan påpekat behöver du veta vad som kommer ut ur din antennkontakt.

Sen har du två alternativ:
- en yttre lådda (med fjärrkontroll) och utgång till HDMI (så din monitor blir en "dum skärm"
- ett inre kort/mjukvara i datorn (så du hanterar val av kanal mm. på datorn)

Fördelen med den första metoden är att det är billigt och enkelt (i princip funkar allt som en vanlig tv). Om det är öppen DVB-C så kostar en sån basmojäng 250-500 spänn, men det finns mer komplicerade grejer för långt över en tusenlapp. Nackdelen är att du behöver flippa ingång på din monitor mellan "tv" och "dator" (du kan sannolikt ha båda fysiskt inkopplade, men du måste välja vilken ingång som visas). Och som redan påpekats så om husetrs "basutbud" innehåller öppnade betalkanaler så behöver du möjligen ett CA-kort + adapter (och en mojäng som har plats för ett sånt kort). Det är den enda möjligheten om du uttryckligen vill ha nåt som funkar med enbart "en extra skärm".

Fördelen med andra är att du har en option att sätta in ett kort i själva datorn (beror på datorn förstås), så du har inte en extra mojäng som ligger på golver eller hänger i datorn, och att mjukvaran till det kortet sannolikt tillåter att du kan kolla på tv i ett eget fönster (med egen ljudkontroll).

Nu frågade du uttryckligen om huset antennutgång, men det allra enklaste rent tekniskt är ju att kolla på tv via internet...

Ta reda på vad som kommer ut ur väggen och gå in i närmaste tekniknördbutik (med en lapp i handen ). Eller nån "vanligare" butik som säljer både datorer och tv:n, men det här börjar vara "gammal" teknik i Sverige (allt går via internet). Eller om du säker på vad alla förkortningar etc. betyder så kan du kolla på Amazon.se (jag skulle inte beställa en sån här mojäng direkt från Kina om jag inte hade full koll själv).

- - -

Tillägg: Har din extra monitor inbyggda högtalare? Som funkar med HDMI?

Om inte så behöver du en mojäng med egen ljudutgång OCH en inkopplad högtalare/högtalarsystem. Om du också vill ha ljud från tv-sändningen...
Senast redigerad av Graavarg 2025-06-17 kl. 08:56.
Citera
2025-06-17, 10:15
Medlem
Tillägg till ovan inlägg:

Finns ju möjligheten att det sitter en lapp i trappen om exakt vilken typ av tv som gäller.
Om inte, så torde hyresvärden/bostadsrättsföreningen kunna berätta vad som gäller.

Den infon kan ju följa med på lappen du tar med dig till en kompentent radio/tv-firma.
Citera
2025-06-17, 11:32
Medlem
Limma skinkbits avatar
DVB-C-box för "digital kabel-tv"
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/digital-tv/digital-tv-box/denver-dvbc-120-digital-tv-mottagare-med-hdtv-stod-p30882

DVB-T2-box för egen antenn och vissa flerfamiljshus
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/digital-tv/digital-tv-box/denver-dtb-148-digital-tv-mottagare-med-hdtv-stod-p24914

Vilken box som behövs är omöjligt att avgöra utan att veta vilken typ av tv-nät som finns i fastigheten.

Det är inte helt omöjligt att det till och med finns analoga kanaler i nätet, i så fall funkar ingen av de ovanstående boxarna.
Citera
2025-06-17, 11:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Som flera redan påpekat behöver du veta vad som kommer ut ur din antennkontakt.

Sen har du två alternativ:
- en yttre lådda (med fjärrkontroll) och utgång till HDMI (så din monitor blir en "dum skärm"
- ett inre kort/mjukvara i datorn (så du hanterar val av kanal mm. på datorn)

Fördelen med den första metoden är att det är billigt och enkelt (i princip funkar allt som en vanlig tv). Om det är öppen DVB-C så kostar en sån basmojäng 250-500 spänn, men det finns mer komplicerade grejer för långt över en tusenlapp. Nackdelen är att du behöver flippa ingång på din monitor mellan "tv" och "dator" (du kan sannolikt ha båda fysiskt inkopplade, men du måste välja vilken ingång som visas). Och som redan påpekats så om husetrs "basutbud" innehåller öppnade betalkanaler så behöver du möjligen ett CA-kort + adapter (och en mojäng som har plats för ett sånt kort). Det är den enda möjligheten om du uttryckligen vill ha nåt som funkar med enbart "en extra skärm".

Fördelen med andra är att du har en option att sätta in ett kort i själva datorn (beror på datorn förstås), så du har inte en extra mojäng som ligger på golver eller hänger i datorn, och att mjukvaran till det kortet sannolikt tillåter att du kan kolla på tv i ett eget fönster (med egen ljudkontroll).

Nu frågade du uttryckligen om huset antennutgång, men det allra enklaste rent tekniskt är ju att kolla på tv via internet...

Ta reda på vad som kommer ut ur väggen och gå in i närmaste tekniknördbutik (med en lapp i handen ). Eller nån "vanligare" butik som säljer både datorer och tv:n, men det här börjar vara "gammal" teknik i Sverige (allt går via internet). Eller om du säker på vad alla förkortningar etc. betyder så kan du kolla på Amazon.se (jag skulle inte beställa en sån här mojäng direkt från Kina om jag inte hade full koll själv).

- - -

Tillägg: Har din extra monitor inbyggda högtalare? Som funkar med HDMI?

Om inte så behöver du en mojäng med egen ljudutgång OCH en inkopplad högtalare/högtalarsystem. Om du också vill ha ljud från tv-sändningen...

Det är typ det första alternativet jag är ute efter. En låda som innehåller en allt en TV innehåller, men utan skärmen ungefär.

Jag vet inte så mycket om det tekniska här, men jag har läst mig till att det är digital signal via antennuttaget, och det är nån sorts basutbud som är obligatoriskt för alla som bor i huset att betala för, så jag tror inte att det behövs någon sorts extra kort eller mojäng för att få tillgång till det.
Citera
2025-06-17, 16:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är typ det första alternativet jag är ute efter. En låda som innehåller en allt en TV innehåller, men utan skärmen ungefär.

Jag vet inte så mycket om det tekniska här, men jag har läst mig till att det är digital signal via antennuttaget, och det är nån sorts basutbud som är obligatoriskt för alla som bor i huset att betala för, så jag tror inte att det behövs någon sorts extra kort eller mojäng för att få tillgång till det.
Det blir mycket enklare om du talar om vad du har för TV i väggen...

Är det t.ex. ett avtal med Tele2 så kan du köra appen Tele2 Play i mobilen eller direkt i en webläsare i din dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in