2025-06-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Kakan = oljan eller hur?

Bingo
Citera
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK då jag accepterar att Israel inte har de allra tyngsta bunkerbomberna som kan nå 100 meter ned i marken.
Men har man lättare bunkerbomber som borrar sig ned 30 meter borde man kunna lägga bombmattor över kärnanläggningen. Man bombar brett och alla utgångar demoleras. Alla hissar förstörs. Den hermetiskt tillslutna bunkern har maskineri för syre men elen slås ut och till slut dör alla islamistbögar som jobbar med kärnvapnen.
Alltså bomba och låt dom dö i underjorden. Håller Ni med mig eller har 200 år av fred förstört ert intellekt?

Du kan inte lägga bombmattor med bunkerbomber. De funkar inte så. Titta på bilden hur den ser ut: BLU-109. Medan du flyger tillbaka till basen för att ladda om så reparerar de ingången, och du har slösat bort en 50- eller 100-miljonerkronorsbomb på att spränga en hiss
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Ja, varför inte. Iran lär inte kunna skydda sina anläggningar med markstyrkor, pga att de blir bombade på marken. Man kan tänka sig att Israel nöter på med bombning på och runt kärnvapenanläggningarna i ett par veckor för att sondera om man ska våga sig på det du skriver.
Ja genom att bomba bort allt runt dessa anläggningar och med hjälp av luftherravälde borde det gå att sätta in fallsärmstrupper som tar sig ner i bergrummen och förstör grejerna.
Citera
2025-06-16, 22:33
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Hard days night är att vänta
Vad ska vi slå vad?=

Tomma tunnor skramlar mest. Inte en chans att Iran har så mycket mer än de redan har fått iväg. Dessutom har deras förmåga att skicka missiler försämrats på några dagar. Israel kontrollerar ju hela västra Irans luftrum.
Citera
2025-06-16, 22:33
Medlem
JustTrollings avatar
Iran säger att dom börjar nu, och ska fortsätta till gryningen.

The IRGC spokesman claims the “ninth wave” of Operation True Promise 3, targeting Israel, "began moments ago" and "will continue nonstop until dawn."
Citera
2025-06-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK då jag accepterar att Israel inte har de allra tyngsta bunkerbomberna som kan nå 100 meter ned i marken.
Men har man lättare bunkerbomber som borrar sig ned 30 meter borde man kunna lägga bombmattor över kärnanläggningen. Man bombar brett och alla utgångar demoleras. Alla hissar förstörs. Den hermetiskt tillslutna bunkern har maskineri för syre men elen slås ut och till slut dör alla islamistbögar som jobbar med kärnvapnen.
Alltså bomba och låt dom dö i underjorden. Håller Ni med mig eller har 200 år av fred förstört ert intellekt?

Pratar vi anrikningsanläggningen söder om huvudstaden? Ett mindre berg. Det var inte stort. Men flera hundra meter brett. Relativt cirkulärt. Det är inte helt klart antar jag VAR man skall bomba. Jag antar att man inte kan jämna hela området med marken med dylika bomber då det lär krävas ett stort antal.

Men, som du säger. Ingångarna, i alla fall de större där lastbilar kan åka in/ut går sannolikt att förstöra. Även med konventionella bomber. Men sen då. Centrifugerna är fortfarande oskadda. Om iranierna också grävt SNETT nedåt så kanske man aldrig kan nå tekniken.

Enligt uppgift bara ett fåtal flygplanstyper som klarar av dessa större ”bunker-buster”. Så, gäller bara att hålla koll på dessa då. Jag antar att de måste flyga direkt över målet eller nära inpå?
Citera
2025-06-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vad tänkte du? Tollan?

Atlantic Trident 25 exercise

https://puolustusvoimat.fi/en/-/1951206/finland-to-host-the-atlantic-trident-25-exercise-and-nato-rq-4-aircraft-in-summer-2025

Många av planen lyft i USA ska troligen dit och öva.
Citera
2025-06-16, 22:36
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

The IRGC spokesman claims the “ninth wave” of Operation True Promise 3, targeting Israel, "began moments ago" and "will continue nonstop until dawn."

7 timmar nonstop missiler blir det om de börjar nu.
Citera
2025-06-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Du kan inte lägga bombmattor med bunkerbomber. De funkar inte så. Titta på bilden hur den ser ut: BLU-109. Medan du flyger tillbaka till basen för att ladda om så reparerar de ingången, och du har slösat bort en 50- eller 100-miljonerkronorsbomb på att spränga en hiss

OK jag tror du kan detta bättre än mig. Men på något sätt tror jag att Israel löser problemet eller att Trump tar steget.
Citera
2025-06-16, 22:38
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Låter som deras svar på Bagdad Bob.
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det satte Trump stopp för.

https://www.reuters.com/world/middle-east/trump-vetoed-an-israeli-plan-kill-irans-supreme-leader-us-officials-say-2025-06-15/
Inget som Nettan verkar bry sig om!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63Gq83/liverapportering-israel-attackerar-iran-16-juni?pinnedEntry=1385878
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Pratar vi anrikningsanläggningen söder om huvudstaden? Ett mindre berg. Det var inte stort. Men flera hundra meter brett. Relativt cirkulärt. Det är inte helt klart antar jag VAR man skall bomba. Jag antar att man inte kan jämna hela området med marken med dylika bomber då det lär krävas ett stort antal.

Men, som du säger. Ingångarna, i alla fall de större där lastbilar kan åka in/ut går sannolikt att förstöra. Även med konventionella bomber. Men sen då. Centrifugerna är fortfarande oskadda. Om iranierna också grävt SNETT nedåt så kanske man aldrig kan nå tekniken.

Enligt uppgift bara ett fåtal flygplanstyper som klarar av dessa större ”bunker-buster”. Så, gäller bara att hålla koll på dessa då. Jag antar att de måste flyga direkt över målet eller nära inpå?

Det är kanske bara USA som har förmågan att lägga sådana bombmattor. Vi får se vad som händer, troligen faller regimen eftersom fångarna släpps lösa och det blir kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in