2025-06-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Det lär väl ha varit trimmat, eller iaf med 30 km/h begränsningen bortkopplad? Jovisst, man kan slå sig illa i 30 km/h, men man ska verkligen göra något väldigt konstigt för att en hel bil (jaja epa-registrerad då) ska volta i den hastigheten, det är i princip inte görbart.

Det är väl också det lite trista i det hela, folk som inte har vanligt körkort, kör i ett fordon som de inte klarar av.

Ja det är generellt sett svårare att volta en bil ju lägre hastigheten är, trots det kan det vara lätt hänt att en bil voltar trots låg hastighet.
Det kan räcka med 30kmh och på sniskan ned i en slänt eller dike och/eller stöta i något så kan det ske.
Voltat i folkmun sig låter ju dramatiskt men kan vara allt från att relativt stilla drulla över på sida/tak eller i värre fall en rejäl mollbergare med pik och bakåtskruv med 14 studs…. Folk får nog oftast det senare i tankarna när de läser voltat….
Citera
2025-06-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalcantie
Länken visar den exakta platsen där ungdomarna skar ned i kanten, kom över på andra sidan och ut på åkern. Det är en lång raksträcka med fri sikt men smal väg. Vid tiden för olyckan helt nytt rullgrus och en väg som i sin dosering/ utförande är känd för att vara trixig för vana bilförare även i lägre hastigheter. Det är den grusväg som ligger närmast Götenes bycentrum på Kinnekullesidan.

Vägen är relativt hög i jämförelse med åkrarna på sidan om och högsta punkten är i mitten med sluttande dosering mot diken på varje sida som är för djupa för att bara passera om man skär ned och för grunda för att kunna lägga sig i med större fordon än möjligen moped.

Vägen trafikeras mycket av större lantbruksmaskiner och lite bilar från området. Oftast väljs den dock bort- trots att omvägen blir betydlig- pga sina mindre trevliga köregenskaper och underlag.

Jag åkte olycksvägen i helgen och den är i fint skick. Inget lösgrus att tala om och vägen är varken speciellt hög eller har djupa diken. Det är inte heller den närmaste grusvägen från Götene då det finns ännu en grusväg till Kestad 500 meter närmare Götene.
Citera
2025-06-04, 20:22
Medlem
Alla dessa killar som befann sig i a-traktorn är riktiga fartdårar, så det var bara en tidsfråga innan detta skulle hända. Tycker ändå en händelse som detta kan man dra mycket positivt av när ingen annan som befann sig i a-traktorn dog. Detta blir ett viktigt kvitto för deras föräldrar hur misslyckade dom har varit i sin uppfostran och kommer antagligen aldrig skaffa mer barn vilket ändå är en vinst för oss andra
Citera
2025-06-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Såklart inte, ber om ursäkt. Inte meningen att vara dryg, blev bara förvånad. "På min tid" brukar betyda 80-90 tal i de flesta fall här, inte 1963.

Edit: EPA kunde man väl iofs köra på traktorkort även innan dess, så jag antar att du kanske är närmare hundra snarare än 80.

Ah, tack för klargörandet!

Mitt körkort från vänstertrafikens tid ger mig behörighet till allt möjligt, det var så förr i tiden. Har ändå hållit mig till personbilar, företrädesvis med automatväxel.
Citera
2025-06-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vägen är varken trixig eller den grusväg som ligger närmast Götenes bycentrum på Kinnekullesidan.

Nej är den inte nysladdad/ har nytt grus är den som vilken grusväg som helst. Men när den är som den var vid olyckan är den känd för att vara trixig. Och ja, det finns grusväg lite närmre, det stämmer. Men det är inte många att välja på.
Citera
2025-06-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyDavison
Jag åkte olycksvägen i helgen och den är i fint skick. Inget lösgrus att tala om och vägen är varken speciellt hög eller har djupa diken. Det är inte heller den närmaste grusvägen från Götene då det finns ännu en grusväg till Kestad 500 meter närmare Götene.

Ja det stämmer, det finns en grusväg närmre. Det finns dock inte många att välja på. Denna är dock känd för att vara lättsladdad/ trixig pga att den är som den är i sin art och ofta är nysladdad/ pålagt nytt grus. Så var också fallet på olycksdagen.

Och nej inga djupa diken, det var inte vad jag skrev/ menade men som sagt för grunda för att stanna upp i och för djupa för att passera vilket är av viss betydelse vid denna olycka.
Citera
2025-06-14, 12:02
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Nej är den inte nysladdad/ har nytt grus är den som vilken grusväg som helst. Men när den är som den var vid olyckan är den känd för att vara trixig. Och ja, det finns grusväg lite närmre, det stämmer. Men det är inte många att välja på.

Nej, inte ens med pålagt nytt grus är vägen trixig!
Vägen är i det närmaste spikrak ca 800 meter fram platsen där idioten körde av.
https://maps.app.goo.gl/7hyBXsKSS2JcHjVr9
https://maps.app.goo.gl/27DFzr867GgzyqED9
Citera
2025-06-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ja det stämmer, det finns en grusväg närmre. Det finns dock inte många att välja på. Denna är dock känd för att vara lättsladdad/ trixig pga att den är som den är i sin art och ofta är nysladdad/ pålagt nytt grus. Så var också fallet på olycksdagen.

Och nej inga djupa diken, det var inte vad jag skrev/ menade men som sagt för grunda för att stanna upp i och för djupa för att passera vilket är av viss betydelse vid denna olycka.
Polisen gick tidigt ut med att det fanns vittnesuppgifter på att fordonet framförts i en betydligt högre hastighet än den tillåtna för A-traktorer. Vägen är spikrak och jag hade inga problem att köra i 70, på den vägen, 2 dagar efter olyckan. Vi får se vad polisens utredning kommer fram till när den är klar.
Citera
2025-06-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, inte ens med pålagt nytt grus är vägen trixig!
Vägen är i det närmaste spikrak ca 800 meter fram platsen där idioten körde av.
https://maps.app.goo.gl/7hyBXsKSS2JcHjVr9
https://maps.app.goo.gl/27DFzr867GgzyqED9

Jag är inte ute efter diskussion och delger endast fakta. Kartor från maps säger betydligt mindre än upplevelsen de som känner till vägen och kör på den regelbundet har och delger.

Det behövs inga extrema hastigheter för att glida/ en få fäste på vägen när den är välgrusad/ nysladdad.

Framförs ett fordon i betydligt högre hastighet än lämplig utifrån vägens förutsättningar är det mycket stor sannolikhet att kontrollen tappas. Mina inlägg är för att motsäga påståenden om att "det är totalt omöjligt att köra av på grusvägen".

Här var det precis så, a-traktorn kom ut långt mot kanten varpå reaktionen var att styra upp den igen men såväl underlag som hastighet gjorde att kontrollen tappades och sladden som föranledde olyckan var ett faktum.
Citera
2025-06-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyDavison
Polisen gick tidigt ut med att det fanns vittnesuppgifter på att fordonet framförts i en betydligt högre hastighet än den tillåtna för A-traktorer. Vägen är spikrak och jag hade inga problem att köra i 70, på den vägen, 2 dagar efter olyckan. Vi får se vad polisens utredning kommer fram till när den är klar.

Ja, utredningen visar att a-traktorn gått mycket fort. För att inte outa något innan utredningen är klar vill jag inte ange exakt hastighet eller andra detaljer. Sträckor och andra markeringar är uppmätta och kontrollerade under förra veckan och stäms nu av mot övriga uppgifter i utredningen.

Två dagar efter olyckan såg inte vägen ut som på olycksdagen. Vägen är betydligt mer lättkörd när den ej är nysladdad/ nygrusad. Det stämmer att den var lättkörd helgen efter olyckan jämfört med på olycksdagen.
Citera
2025-06-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Okej men.....

Att volta i 30 Km/h vilket är laglig hastighet med två bältade i fordonet så är risken för dödsolycka mycket låg.

Varför inga dödsolyckor tidigare då på denna sträcka?

Här har vi ett solklart fall där föräldrar brustit i sitt ansvar tillsammans med myndigheter som låtit de här omogna ungdomarna att riskera sitt och andras liv i trafiken.

Det du försöker att diskutera med svår och farlig väg etc är bara tom utfyllnad i diskussionen. De som är mogna och kan framföra ett fordon gör en riskbedömning om fordonet kan framföras på vägen och sedan anpassar hastighet därefter.

Här har det varit lekstuga på vägen.

Jag har aldrig antytt att fordonet inte framfördes snabbare än vad som är lagligt eller lämpligt. Jag har även klargjort tidigare i tråden att syftet med turen på grusvägen var just att "sladda".

Det jag vill motsäga är alla de som i tråden utifrån kartor och annan diffus info menar att vägen "är omöjlig" att köra av på då den de fakto kan vara svår även i mindre höga hastigheter när den är nysladdad.

Väger man samman samtliga faktorer förstår man hur utgången blir extremt illa jämfört med om några av faktorerna inte funnits.
Citera
2025-06-16, 22:14
Medlem
Citat:
Jag har aldrig antytt att fordonet inte framfördes snabbare än vad som är lagligt eller lämpligt. Jag har även klargjort tidigare i tråden att syftet med turen på grusvägen var just att "sladda".

Det jag vill motsäga är alla de som i tråden utifrån kartor och annan diffus info menar att vägen "är omöjlig" att köra av på då den de fakto kan vara svår även i mindre höga hastigheter när den är nysladdad.

Väger man samman samtliga faktorer förstår man hur utgången blir extremt illa jämfört med om några av faktorerna inte funnits.

Du bortser från hur synnerligen olämpligt just det aktuella fordonet är att "sladda med".
Att ens försöka är en hyfsat säker biljett till problem.

(FB) Götene: A-traktor har voltat – en person avliden (2025-05-29)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in