2025-06-16, 20:23
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Du har ju inga andra argument förutom Israel = snällisar alla andra = dumma

Nä. För det behövs inte. Varför skulle någon vilja ge sig fasen på att jämnt ha fel?
Citera
2025-06-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Irans luftskydd var utslaget var det va?

https://x.com/DI313_/status/1934658746522697992
Titta där, är det inte en FlaK från 1950-talet. Inte bara rysseriet som plockar fram antikviteter ur hatten. De är säkert väldigt effektiva mot F-35or.
Citera
2025-06-16, 20:27
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag undrar om inte detta är resultatet av en gigantisk missräkning från Israel och USA, om man tar deras krigsmål i beaktande:

Krigsmål 1: Att förstöra Irans kärnkapacitet. Det har påståtts att Irans luftförsvar var utslaget, då borde ju anläggningarna varit ett öppet mål och förstörda vid det här laget. Men, om så vore fallet, varför skulle då Israel fortsätta kriget? Det faktum att kriget fortsätter tyder på en av två saker: (A) Israel har redan förstört dem, och har därefter skiftat till krismål 2, eller (B) Israel har inte kapacitet att förstöra dem, och har skiftat till krigsmål 2. Då undrar jag, hur många tror att anläggningarna verkligen är förstörda?

Krigsmål 2: Att få till ett byte av styre i Iran. Många kommentatorer säger att detta var det verkliga målet, att Israel och USA på allvar trodde att chocken skulle få regimen att fall. Här kan jag, som har anknytning till landet men inte är någon vidare vän av den islamska republiken, säga med säkerhet: det kommer inte att ske - inte såhär, inte på detta sätt. Det finns ingen opposition i Iran som skulle kunna ta över. Alla med rudimentära kunskaper i historia vet också att de i princip är omöjligt att flygbomba bort en regim. Det krävs folk på marken. Att begåvningsreserven i Trumpadministrationen skulle kunna tro något så stolligt, kan jag visserligen förstå, men om det betydligt skarpare hjärnorna i Israel var så pass felinformerade, tyder det på ett systemfel inom de israeliska underrättelsetjänsten: att de först missade 7:e oktober-attackerna, och därefter detta.

Om ovanstående stämmer, så har Israel öppnat för ett krig utan syfte och med ömsesidig förstörelse som enda utfall. Det är den typen av krig som ingen vill avsluta, eftersom ingen vill förefalla svag, men som ingen heller kan vinna. Alternativt kan deras krigsmål vara att dra in amerikanerna i kriget, fastän Trump lovat att hålla dem utanför, och med denna hjälp uppnå krigsmål 1, och därefter dra sig ur. Nåväl, den som lever får se…
Israel har som mål att förstöra Irans lager av missiler, samt deras kärnvapenprogram. Det är inget man gör på några dagar. I synnerhet inte när allt sådant finns i bergrum.

Trump har genomgående visat skepsis mot regimbyte i Iran. Netanyahu vill däremot ha bort mullorna.
Citera
2025-06-16, 20:27
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Jag undrar om inte detta är resultatet av en gigantisk missräkning från Israel och USA, om man tar deras krigsmål i beaktande:

Krigsmål 1: Att förstöra Irans kärnkapacitet. Det har påståtts att Irans luftförsvar var utslaget, då borde ju anläggningarna varit ett öppet mål och förstörda vid det här laget. Men, om så vore fallet, varför skulle då Israel fortsätta kriget? Det faktum att kriget fortsätter tyder på en av två saker: (A) Israel har redan förstört dem, och har därefter skiftat till krismål 2, eller (B) Israel har inte kapacitet att förstöra dem, och har skiftat till krigsmål 2. Då undrar jag, hur många tror att anläggningarna verkligen är förstörda?

Krigsmål 2: Att få till ett byte av styre i Iran. Många kommentatorer säger att detta var det verkliga målet, att Israel och USA på allvar trodde att chocken skulle få regimen att fall. Här kan jag, som har anknytning till landet men inte är någon vidare vän av den islamska republiken, säga med säkerhet: det kommer inte att ske - inte såhär, inte på detta sätt. Det finns ingen opposition i Iran som skulle kunna ta över. Alla med rudimentära kunskaper i historia vet också att de i princip är omöjligt att flygbomba bort en regim. Det krävs folk på marken. Att begåvningsreserven i Trumpadministrationen skulle kunna tro något så stolligt, kan jag visserligen förstå, men om det betydligt skarpare hjärnorna i Israel var så pass felinformerade, tyder det på ett systemfel inom de israeliska underrättelsetjänsten: att de först missade 7:e oktober-attackerna, och därefter detta.

Om ovanstående stämmer, så har Israel öppnat för ett krig utan syfte och med ömsesidig förstörelse som enda utfall. Det är den typen av krig som ingen vill avsluta, eftersom ingen vill verka svag, men som ingen heller kan vinna. Alternativt kan deras krigsmål vara att dra in amerikanerna i kriget, fastän Trump lovat att hålla dem utanför, och med denna hjälp uppnå krigsmål 1, och därefter dra sig ur. Nåväl, den som lever får se…
Iran har under dagen försökt få till förhandlingar med Trump och Israel om ett eldupphör och sitt kärnenergiavtal. Det tyder på att kriget snart är över.
Citera
2025-06-16, 20:30
Avslutad
Citat:

Om ovanstående stämmer, så har Israel öppnat för ett krig utan syfte och med ömsesidig förstörelse som enda utfall. Det är den typen av krig som ingen vill avsluta, eftersom ingen vill verka svag, men som ingen heller kan vinna. Alternativt kan deras krigsmål vara att dra in amerikanerna i kriget, fastän Trump lovat att hålla dem utanför, och med denna hjälp uppnå krigsmål 1, och därefter dra sig ur. Nåväl, den som lever får se…

Krigsmål 2 kommer att ske vare sig du vill eller inte (det är Israel och USA vi talar om de kan förinta islamister i Iran om det går emot en inbördeskrig) , de kommer installera någon västvänlig och liberaldemokratisk man eller kvinnan från väst möjligen Reza Pahlavi eller någon annan.
Citera
2025-06-16, 20:30
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Stämmer så just av den anledningen så bör de ingripa. Läs AI översikten.

https://www.google.com/search?q=china+relationship+with+iran&oq=chinas+re lationship+with+ir&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCAgBEAAYFhg eMgYIABBFGDkyCAgBEAAYFhgeMggIAhAAGBYYHjIICAMQABgWG B4yCggEEAAYChgWGB4y CAgFEAAYFhgeMggIBhAAGBYYHjIHCAcQABjvBTIHCAgQABjvBT IHCAkQABjvBTIHCAoQABjvBTIHCAsQABjvBdIBCTE0OTM4ajBq N6gCFLACAfEFb37BfzrKZvo&client=ms-android-ee-uk-revc&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

https://en.wikipedia.org/wiki/China%E2%80%93Israel_relations

"China has been Israel's third largest trading partner globally and its largest trading partner in East Asia"
Citera
2025-06-16, 20:31
Avslutad
Citat:
Israels premiär minister säger i en intervju med ABC News att man inte utesluter att attackera Irans högsta ledare, ayatollan Ali Khamenei.

– Vi gör det vi måste, säger Netanyahu i intervjun.

På frågan om det inte skulle eskalera konflikten svarar han nej.

– Det skulle inte eskalera konflikten, det skulle få slut på konflikten, säger Netanyahu.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/just-nu-flera-toppar-uppges-ha-dodats/?post=5661d6dd-a484-4054-94af-50c63317db79

Låter vettigt försöka få bort gubben. Måste igen säga att jag är imponerad av Israel och den beslutsamhet Netanyahu visar. "Vi gör det vi måste". Det är rätta takterna det!
Senast redigerad av A-Good-Man 2025-06-16 kl. 20:33.
Citera
2025-06-16, 20:31
Medlem
Citat:

Israel fortsätter kriget, för att Iran har sänt missiler in Israel, och dödat massa israeler.
Om du inte förstår att Israel ger mångdubbelt tillbaka för varje Israel som dör, så har du inte förstått hur de tänker.
De har ju sagt detta hela tiden.
Om Iran hadde besinnat sig så kanske de hade vart över nu.
Citera
2025-06-16, 20:33
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
https://en.wikipedia.org/wiki/China%E2%80%93Israel_relations

"China has been Israel's third largest trading partner globally and its largest trading partner in East Asia"
"China is Iran's largest trading partner" Oopsie Nu har de ett dilemma.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Stämmer så just av den anledningen så bör de ingripa.

https://www.google.com/search?q=china+relationship+with+iran&oq=chinas+re lationship+with+ir&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCAgBEAAYFhg eMgYIABBFGDkyCAgBEAAYFhgeMggIAhAAGBYYHjIICAMQABgWG B4yCggEEAAYChgWGB4y CAgFEAAYFhgeMggIBhAAGBYYHjIHCAcQABjvBTIHCAgQABjvBT IHCAkQABjvBTIHCAoQABjvBTIHCAsQABjvBdIBCTE0OTM4ajBq N6gCFLACAfEFb37BfzrKZvo&client=ms-android-ee-uk-revc&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Kina kommer inte att lyfta ett finger när det gäller att rädda den iranska regimen, det skulle ju helt förstöra en relation med den regering som ersätter de buttplug-fyllda mullorna. Dessutom rent logistiskt svårt att få in några kvantiteter av missiler i landet nu när Israel har luftherravälde som dessutom utökas österut.

Samma med Ryssland, de kommer göra precis så som blev med Syrien.

Mullorna är mycket ensamma just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Israel fortsätter kriget, för att Iran har sänt missiler in Israel, och dödat massa israeler.
Om du inte förstår att Israel ger mångdubbelt tillbaka för varje Israel som dör, så har du inte förstått hur de tänker.
De har ju sagt detta hela tiden.
Om Iran hadde besinnat sig så kanske de hade vart över nu.

Har ju varit hur lungt som helst.. Israel som starta detta nu!
Citera
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ett tag sedan? Nu pratar vi om folk som håller på med oförrätter som skedde för 100-tals år sedan?

https://www.instagram.com/reel/DI5vsxXKHWh/?igsh=Y3M1YzFndDQ2bnlt

Jag vet att det skett fram å tillbaka

Det är dessa grupper iran har bombat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in