2025-06-16, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Vi snackar blattar så chansen att Iran blir ett bättre land utan ayatollorna är inte stor.
Man vet ju inte säkert såklart. Men min uppfattning är att iranier är bland de vettigaste blattarna. Känner några iranier personligen som flytt därifrån för länge sen och de avskyr gubben och allt som har med sedlighetspolis och annat göra. Om man fick bort den där sedlighetspolisen vore det ett litet steg i rätt riktning. Man får ta små steg.
Citera
2025-06-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvinnabuske
Tror som du att de är fast i Ukraina.

Putin kysser koranen, så vem vet…
Varken Putin, eller Xi gillar islam!
Putin har tillfälligt gjort ett avtal med Kadyrov, men som muslim är snubben inte att lita på.. och det vet Putin.

Fd kommunisten Putin låtsas vara ortodosxkristen plus Xi ogillar skarpt den muslimska minoriteten uigurer

Inte en kotte i denna världen gillar fundamentala islamister!
Inte ens Nordkorea.

Nå Jemen då!
Citera
2025-06-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
Så är det ju. Tyvärr.

Kvittar ju i och försig om Israel har ihjäl honom eller inte det kommer ju bli en ny ledare och kriget fortsätter under tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja denna Douglas Macgregor är ju en mästare på militära analyser så det måste ju stämma!
Ja när kremlinisterna/skäggubbar-i-nattlinne-kramare tar fram den fd översten så är det tomt i skåpet. Hen är väl unik på det sättet att hen alltid haft fel.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Snacka om Breaking News

Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://www.dn.se/varlden/har-flyr-iranska-tv-ankaret-flyr-i-direktsandning/
En riktig pangnyhet i den statliga iranska iranska televisionen nyhetsprogram.
Citera
2025-06-16, 20:20
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Självklart. Man har knappt ens dolt det, men det blir en skillnad (inte minst politiskt på hemmafronten) med ett officiellt deltagande.
Redigerade mitt inlägget men du är på samma bana
Citera
2025-06-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Bättre att försöka nå en diplomatisk lösning, Iran kan ändå få kärnvapen av Ryssland eller Nordkorea när som helst som Vitryssland fick.

Man kan inte prata diplomati med det landet. Det är bättre att bomba kärnvapenanläggningen. Skulle Ryssland börja ge bort kärnvapen så bör de straffas hårt. Så kan vi inte ha det.
Citera
2025-06-16, 20:21
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
De har varit med sen starten, men döljt det någorlunda väl. Går de in officiellt nu så kommer troligtvis Kina hjälpa Iran på ett eller annat sätt.

It would be in China’s strategic interests to arm Iran IF the United States gets involved.

Du har fortfarande i förstått att kineserna bara har ett intresse i världen? Tjäna pengar, det finns inga pengar att gå in och stödja den förlorande sidan i den konflikten.
Citera
Medlem
deLuzes avatar
Jag undrar om inte detta är resultatet av en gigantisk missräkning från Israel och USA, om man tar deras krigsmål i beaktande:

Krigsmål 1: Att förstöra Irans kärnkapacitet. Det har påståtts att Irans luftförsvar var utslaget, då borde ju anläggningarna varit ett öppet mål och förstörda vid det här laget. Men, om så vore fallet, varför skulle då Israel fortsätta kriget? Det faktum att kriget fortsätter tyder på en av två saker: (A) Israel har redan förstört dem, och har därefter skiftat till krismål 2, eller (B) Israel har inte kapacitet att förstöra dem, och har skiftat till krigsmål 2. Då undrar jag, hur många tror att anläggningarna verkligen är förstörda?

Krigsmål 2: Att få till ett byte av styre i Iran. Många kommentatorer säger att detta var det verkliga målet, att Israel och USA på allvar trodde att chocken skulle få regimen att fall. Här kan jag, som har anknytning till landet men inte är någon vidare vän av den islamska republiken, säga med säkerhet: det kommer inte att ske - inte såhär, inte på detta sätt. Det finns ingen opposition i Iran som skulle kunna ta över. Alla med rudimentära kunskaper i historia vet också att de i princip är omöjligt att flygbomba bort en regim. Det krävs folk på marken. Att begåvningsreserven i Trumpadministrationen skulle kunna tro något så stolligt, kan jag visserligen förstå, men om det betydligt skarpare hjärnorna i Israel var så pass felinformerade, tyder det på ett systemfel inom de israeliska underrättelsetjänsten: att de först missade 7:e oktober-attackerna, och därefter detta.

Om ovanstående stämmer, så har Israel öppnat för ett krig utan syfte och med ömsesidig förstörelse som enda utfall. Det är den typen av krig som ingen vill avsluta, eftersom ingen vill verka svag, men som ingen heller kan vinna. Alternativt kan deras krigsmål vara att dra in amerikanerna i kriget, fastän Trump lovat att hålla dem utanför, och med denna hjälp uppnå krigsmål 1, och därefter dra sig ur. Nåväl, den som lever får se…
Senast redigerad av deLuze 2025-06-16 kl. 20:25.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
Man vet ju inte säkert såklart. Men min uppfattning är att iranier är bland de vettigaste blattarna. Känner några iranier personligen som flytt därifrån för länge sen och de avskyr gubben och allt som har med sedlighetspolis och annat göra. Om man fick bort den där sedlighetspolisen vore det ett litet steg i rätt riktning. Man får ta små steg.

Ja, Iranier (perser) är överlag bra folk. Jag känner flera.

Iran har däremot blivit ockuperat utav bindgalna mullor och islamister som förtrycker folket och som hävdar sig vara ättlingar till Mohammed (som var arab).

Många av de vettiga iranierna stödjer Israel i detta.
Citera
2025-06-16, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kvittar ju i och försig om Israel har ihjäl honom eller inte det kommer ju bli en ny ledare och kriget fortsätter under tiden.
Ja det finns väl några gubbar som står på rad, redo att ta över... tyvärr. Folket där behöver göra revolution. Om Israel fortsätter bomba på och styret försvagas ytterligare kanske man kan starta en revolution. Eller så är jag bara fel ute. Jag hoppas i alla fall att folket där får det bättre.
Citera
2025-06-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Tror du Israel skulle våga skjuta ner ett ryskt flyg?

Alla vågar skjuta ner rysskt flyg inklusive dom själva, Turkiet har övat på dom också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in